آجر بهمنی چیست؟

آجر بهمنی چیست؟

از جمله مصالح ساختمانی مهم در ساختمان سازی و نمای ساختمان ها، آجر ها هستند. بخاطر قدمت طولانی معماری در ایران باستان تا به امروز، آجر ها هم در ساخت بناها پر مصرف بوده اند. از بناهای باستانی که از دوران ساسانیان به جا مانده میتوان این حرف را تایید نمود. از انواع آجرهای مصرفی میتوان به آجر بهمنی اشاره کرد. آجر بهمنی از خاک رس تهیه می شود. این آجر  را می توان در چند منظور استفاده کرد، به طور مثال در نمای ساختمان و همچنین در دیوار چینی.

راحت ترین تعریف برای آجر این است که: آجر یک نوع سنگ مصنوعی است. آجر بهمنی با استخوان بندی اصلی بدست می آید و انتخاب ابعاد و رنگ آن بسته به سلیقه و نوع نیاز هایمان متغیر است. آجرهای بهمنی را معمولا در رنگ های گلبهی، قرمز و زرد تولید می کنند که رنگ زرد بیشترین کاربرد را دارد. این آجرها در دو نوع مختلف از سه و چهار طرف نما تولید می شوند.

بناهای معروفی که شاید اسم آن ها به گوشتان رسیده باشد میتوان به طاق کسری در شهر تیسفون (عراق کنونی) اشاره کرد. بنابراین مصرف آجر از قدیم الایام تا سال های ۱۳۴۰ در ایران باستان پرطرفدار بوده است. امروزه هم در بناهای شهرهای مدرن مانند تهران هم از آجر استفاده می کنند. این بناها زیبایی خاصی به بافت شهری می دهند که از جمله نمونه های آن در تهران میتوان به خیابان فردوسی اشاره کرد، ولی در حاضر بخاطر رشد جمعیت و افزایش ساختمان سازی ممکن است در ساخت بنا از آجر کمتر استفاده کنند.

مزایای آجر بهمنی

  1. استفاده از آجر بهمنی به افزایش جرم حرارتی ساختمان کمک می‌کند که منجر به راحتی بیشتر در گرمای تابستان و سرمای زمستان می‌شود.
  2. به طور معمول آجر مهندسی نیازی به نقاشی نخواهد داشت، اگرچه آب بندی مناسب باعث می‌شود آسیب ناشی از یخ‌زدگی کاهش یابد.
  3. شکل تمیز این آجر، به نمای ساختمان ظاهری زیبا می‌بخشد.
  4. آجر بهمنی ماده‌ای بسیار مقاوم در برابر حرارت میباشد و در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارد.
  5. به راحتی در پروژه ها و  در هر مکانی قابل دسترس است.
  6. آجر بهمنی در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.
  7. این نوع آجر تحمل بار زیادی دارد.
🔔 حتما بخوانید:تاریخچه آجر

معایب آجر بهمنی

  1. این آجر عایق نیست.
  2. مقاومت کششی پایینی دارد.
  3. تمیز کردن سطوح آجری کار سختی میباشد.
  4. در مناطق لرزه‌ای  نیز از این آجر زیاد استفاده نمی‌شود.

کاربردهای آجر بهمنی

از مهم‌ترین کاربرد این مصالح ساختمانی برای پروژه‌های ساختمانی میباشد که نیاز به آجری بادوام برای مقاومت در برابر رطوبت و یخ‌زدگی دارند. همچنین برای استفاده در سازه‌هایی که دیوار نقش باربری را ایفا میکند نیز کاربرد دارد (به دلیل مقاومت فشاری بالا).

از آجر بهمنی در دیوارچینی محوطه‌ها، حصارباغ‌ها، ویلاها، سوله‌ها، تراس‌ها، منهول فاضلاب، حیاط منازل و زدن سقف به کمک تیرآهن به کار می‌رود. پس اگر به نمای آجری علاقه دارید و می‌خواهید که به ظاهر ساختمان زیبا به نظر برسد، آجر بهمنی دقیقاً همان مصالحی که انتظارش را دارید. برای مثال، نوعی از آجر بهمنی به دلیل جذب آب پایین، انتخابی مناسب برای مناطق مرطوب است.

آجر بهمنی چیست؟

ویژگی های خاک آجر

به طور کلی هر نوع خاکی که در ساخت آجر مورد استفاده قرار میگیرد بایستی عاری از هر گونه مواد رستنی باشد.

ویژگی های فیزیکی خاک آجر  

رعایت نکات زیر جهت افزایش سطح کیفی آجر ضروری به نظر میرسد:

  1. نقطه ذوب در صورت ضرورت برای تعیین نوع خاک اندازه گیری میشود.
  2. درصد انقباض خشت پس از خشک شدن برای تعیین ابعاد استاندارد قالب استفاده میشود.
  3. برای جلوگیری از متلاشی شدن آجر در اثر شکفته شدن آهک در صورتی که میزان CaO از ۱۵ درصد بیشتر باشد، باید خاک آجر را از الک ۲۰ مش گذراند.
  4. در مواردی که مقدار سیلیس کمتر از حد مجاز است دربخش فن آوری آجر بایستی به مقدار مورد لزوم سیلیس اضافه شود.
🔔 حتما بخوانید: تقسیم بندی آجر

هوا در خاک آجر

هوا از نظر فیزیکی به دو طریق در ساختمان خاک موثر است یکی این که تولید کشش سطحی مینماید و دیگر اینکه هنگام مرطوب شدن خاک خشک، مقداری هوای محبوس در خاک حاصل میشود که اگر راه گریزی نداشته باشد به متلاشی شدن توده خاک منجر میگردد.از نظر شیمیایی وجود هوا، رسوب کلرید های آهن و آلومینیوم را تسهیل کرده و توام با گاز کربنیک هوای خاک، موجبات حلالیت کلسیم و سایر یون های موثر در دانه بندی خاک را فراهم میسازد. از نظر بیولوژیکی نیز هوا برای تنفس ریشه ها و موجودات زنده ضروری است و اگر خاکی به مدت طولانی غرقاب شود ساختمان آن تخریب حاصل کرده و سیر قهقرایی می پیماید. در شرایط بدون هوا ترکیبات آلی که مانند ملاتی ذرات خاک را به هم وصل میکند، تشکیل نمیشود.

آجر بهمنی چیست؟

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

آب در خاک آجر

آب به طور معمول به دو صورت در خاک یافت میشود:

الف- آب بین دانه ای که به طور معمول با فشار دادن از خاک جدا میشود.

ب- آب بین مولکولی که در اثر تبخیر آزاد میشود.

از خاک به علت داشتن نفوذ ناپذیری جهت آب بندی پشت بام ها استفاده میشود. برای اینکه خاک در موقع خشک شدن به علت از دست دادن آب ترک نخورد به آن مقداری کاه و در بعضی مواقع مو اضافه میکنند. پودرخاک تا خشک است خاصیت چسبندگی ندارد، ولی موقعی که به حالت گل درآید چسسبناک میشود و با افزایش میزان آب خاصیت چسبندگی خود را از دست میدهد و به حال سیال در می آید.

دانه بندی خاک آجر

دانه بندی در رس ها حائز اهمیت است واندازه دانه های رس به طور معمول کمتر از ۰.۰۰۲ میلی متر است و دارای شکلی سوزنی، پولکی، صفحه ای، نواری و… است. خاصیت چسبندگی خاک رس به علت دانه ریزی و شکل دانه های آن است، تماس دانه ها با همدیگر در یک سطح است، به طور معمول دانه های درشت تر ا ز۰.۰۶ میلی متر کروی شکل هستند و تماسشان با یکدیگر نقطه ای است. دانه های ریزتر از ۰.۰۰۲ میلی متر در خاک رس مقدارش از ۲۰ تا ۳۰ درصد تجاوز کند، برای آجر مناسب نیست زیرا آجر ترک برمیدارد. برای داشتن آجر مرغوب در صورتی که مقدار ماسه آن کم باشد می بایستی مقداری ماسه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به خاک رس اضافه نمود، ماسه در این حالت نقش استخوان بندی آجر را دارد، فضای بین دانه های ماسه را خاک رس پر میکند.

رنگ آجر

رنگ آجر به نوع و میزان ناخالصی های موجود در مواد اولیه، اکسید های فلزی رنگی به خصوصی اکسید آهن و درجه حرارت پخت آجر در کوره بستگی دارد. کاهش یا افزایش درصد جزئی از یک اکسید رنگی خاص( حتی ۰.۱ درصد) موجب میگردد رنگ جدیدی حاصل گردد. البته چگونگی پخت و حرارت اعمال شده نیز بر روی رنگ نهایی آجر تاثیر میگذارد.

🔔 حتما بخوانید: طبقه بندی جنس آجر

بافت آجر

اعمال نقش و بافت به آجر همانند روش های سنتی مربوط به مرحله قبل از پخت و در مرحله قالب گیری است. پس از بیرون آمدن رس از لوله و قبل از پخت آجر در کوره این عمل صورت میگیرد. برخی نقش ها که عمیق تر هستند جهت بافت دهی به آنها از قالب استفاده می کنند و برخی از نقش های آجری میتوانند برجسته باشند.

آجر را میتوان با ماسه یا آب ساب زد و بر روی آن خطوط برجسته افقی یا قائم و یا سایر نشانه ها را نقش زد. سطح آجر های ماشینی معمولی و آجر های نمای ویژه صاف است.بافت مناسب آجر های دست ساز، ناشی از فشار یکنواخت دست روی خاک رس برای متراکم کردن آنها هنگام قالب گیری است.

در شیوه های آجر های ماشینی ابزارهای ویژه ای برای  بافت دهی به آجر و ایجاد سطوح زبر وجود دارد. با ابزار سیم برش آجر را می بررند و بدین وسیله سطح آجر دارای ناهمواری یا زبری خواهد شد. یا سطوج آجر را خراش داده یا برس میزنند، با استفاده از این موارد بی نظمی در بافت یا ناهمواری یا زبری در سطح آجر ایجاد میشود. بافت سطحی آجر ها در گروه های شیشه ای، شبکه ای، پوست درختی، سطح متخلخل، شیار های یک سویه طبقه بندی میشوند.

آجر بهمنی چیست؟

کلام آخر

آجر بهمنی برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب میباشند و اغلب در سازه‌هایی یافت می‌شوند که استحکام از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این آجر گاهی اوقات به نام آجرنما نیز شناخته میشود، زیرا بهترین نوع آجر برای جلوه بخشیدن به نمای ساختمان است. اما امروزه به دلیل گسترش ساخت نمای سنگی، استفاده از نمای آجری به شدت کاهش یافته که دلیل این اتفاق نه به خاطر فواید نمای سنگی بلکه به دلیل جریان مدگرایی حاکم بر صنعت ساخت‌وساز است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 11 =