آجر خنک کننده

آجر خنک کننده و ویژگی های آن

آجر خنک کننده که با استفاده از پرینترهای سه بعدی تولید می گردند، به عنوان یک سیستم سرمایشی در ساختمان‌ها به کار گرفته می شوند. آجر سفالی خنک کننده به وسیله سیستم تبخیر آب، موجب پایین آمدن دمای هوای محیط خود می‌شود. به همین علت به آن آجر خنک کننده می‌گویند.

 این روش از خنک‌سازی از زمان های خیلی گذشته مورد توجه قرار گرفته اند و روشی نیست که بگوییم محققان و متخصصان به تازگی آن را ابداع و به بازار عرضه‌ نموده اند. حتی برخی نقاشی‌های دیواری که در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشیده شده‌اند، نشان می‌دهند که برده‌ها در حال بردن کوزه‌های آب به اتاق‌های خنک، برای خنک شدن آب می باشند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که سیستم آجر خنک کننده یک روش کهن خنک سازی است و چیزی که هم اکنون وجود دارد یک نسخه پیشرفته از همان نسخه‌های قدیمی می باشد.

آجرهای خنک کننده که توسط چاپگر های سه بعدی تولید‌ می گردند همانند اسفنج یک بافت متخلخل دارند که درون آن بافت ‌ها را از آب پر می کنند. سپس این آب ‌ها درون آجر تبخیر می‌شوند و محیط را خنک می‌کنند. هم چنین این آجرها یک بخش سایبان مانند دارند که از شدت حرارت نور خورشید نیز می کاهند. آب درون آجرها نیز به صورت دستی، با استفاده از پمپ و یا اسپری تامین می گردند. تخمین زمان تامین آب مجدد نیز به شرایط آب و هوایی و اندازه آجرها وابسته است.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال اصفهان

آجر سفال خنک کننده

ویژگی های آجر خنک کننده

  • با استفاده از این محصول در ساختمان سازی می توان استفاده از سیستم های تهویه را به حداقل رساند و هزینه های ناشی از مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی ساختمان را به شدت کاهش داد. این آجرها به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارند، بدون صرف هیچ گونه هزینه اضافی محیط شما را در فصل تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارند. این امر به نوبه خود باعث برقراری انرژی پایدار در ساختمان ها می گردد.
  • آجر خنک کننده نه تنها نقش زیادی در کاهش انتقال گرما به ساختمان ایفا می کند، بلکه تا حد زیادی عایق صوتی نیز می باشد. طراحی این محصول منجر به کاهش انتقال سر و صدا از داخل به خارج از ساختمان و حتی برعکس می شود.
  • با استفاده از اجر سفال خنک کننده حرارت و گرمای کمتری به داخل ساختمان وارد می شود، چرا که مسیر عبور گرما از خارج به داخل ساختمان با استفاده از این بلوک ها طولانی تر می شود.
  • به دلیل شکل نامنظم این آجرها، می توان در هنگام نصب طبق نظر و طراحی مشتری آنها را روی هم چید و نیاز به یک طرح خاص و پیروی از یک الگوی یکسانی وجود ندارد.
🔔 حتما بخوانید: انواع آجر های سفال

آجر های خنک کننده

  • چیدمان و ملات ریزی روی این آجرها دشواری خاصی ندارد. بنابراین مدت زمانی که صرف نصب این آجرها می گردد بسیار پایین تر از حالتی است که از آجرهای سنتی استفاده می شود. هم چنین نصب این آجرها نیاز به مهارت و تخصص خاصی ندارد و به راحتی می توان آنها را روی هم چید.
  • طراحی قسمتی از آجر خنک کننده مانند سایبان می باشد که باعث می شود میزان شدت نور خورشید کاهش پیدا کرده و در نتیجه گرمای کمتری به خانه منتقل می شود.

تفاوت آجر خنک کننده با آجر سنتی

  • در آجرهای سنتی انتقال حرارت از یک سمت می باشد، از این رو گرما بیشتر به داخل ساختمان هدایت می شود اما سطح آجرهای خنک کننده به دلیل وجود منافذ کوچک قطع شده، در نتیجه مسیر انتقال گرما طولانی تر شده و گرمای کمتری هدایت می شود.
  • پس از دیوار چینی با آجر خنک کننده، عملیاتی مانند گچ کاری، سفیدکاری و رنگ آمیزی دیوار حتماً باید انجام شوند، اما دیوارچینی با آجر های خنک کننده نیازی به زیبا سازی و صرف هزینه اضافی ندارد.
  • سطح آجرهای سنتی به راحتی از خود سر و صدا را عبور می دهند، اما طراحی خاص آجر خنک کننده آن را به عایق صوتی تبدیل نموده است.
  • دیوار های آجری سنتی به شکل عمود بر سطح زمین قرار می گیرند، به همین دلیل نور خورشیدی که به سطح دیوار می تابد، به زمین منعکس می شود. اما سطح آجرهای خنک کننده، نور خورشید را به سطح زمین منعکس نمی کنند، در نتیجه پرتو های خورشید به سمت بالا هدایت خواهند شد.
  • آجر های خنک کننده به دلیل طراحی زیبایی که دارند و به دلیل شکل نامنظم و خاص خود می توانند جایگزین آجر های سنتی شوند که بسیار ساده می باشند و از نظر شکل مورد پسند همه افراد نیستند. در صورت استفاده از این آجرها دیگر به زیبا سازی نیازی نداریم. چرا که هنگام قرار گرفتن در کنار هم، شکل و زیبایی خاصی را به وجود می آورند که هرگز در آجر های سنتی این مورد قابل مشاهده نمی باشد.
🔔 حتما بخوانید: آجر دکوراتیو چیست؟

اجر خنک کننده

مزایای آجر سفال خنک کننده نسبت به آجر های سنتی

همان طور که می‌دانید در عصر ما یکی از دغدغه ‌های اصلی در کل جهان کاهش مصرف انرژی و یا بهینه کردن مصرف انرژی می باشد. با توجه به اینکه این محصول با صرف کمترین انرژی هوای محیط را خنک می‌کند، بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک سیستم خنک کننده کم مصرف یاد کرد و در جهت کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ ها آنها را به کار برد. از مزایایی که این آجر نسبت به آجر سنتی دارد موارد زیر را می توان نام برد:

  • کاهش ناراحتی‌ های ناشی از دمای هوا به منظور به حداقل رساندن استفاده از دستگاه ‌های تهویه هوا
  • راه کاری برای بهره گیری از انرژی پایدار در ساخت و ساز به گونه ای که در دسترس همگان باشد.
  • کاهش هزینه ‌های اضافی برای نصب و راه اندازی، کاهش مدت زمان ساخت و ساز و اتمام کار
  • ارتقا صنعت خاک رس از طریق طراحی روش‌ های نوین، بهره گیری از نیروی انسانی، مواد اولیه یکسان و احیای مواد سنتی
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + شش =