آجر سوراخ دار (لفتون) چیست؟

آجر سوراخ دار (لفتون) چیست؟

آجر سوراخ دار (لفتون) چیست؟

آجر سوراخ دار (لفتون) از خاک رس خاک شیل و خاک نسوز تولید می شود. بهترین خاک رس برای ساخت آجر در اصفهان یافت می شود. یکی از دلایلی که خاک رس اصفهان مناسب پخت آجر است به این دلیل است که، در خاک رس اصفهان هیچ گونه ناخالصی وجود ندارد. مقاومت آجر سوراخ دار در برابر وزن و فشارهای جانبی چند برابر است.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

مشخصات آجر سوراخ دار (لفتون)

آجر سوراخ دار یا همان آجر لفتون آجری است که به دلیل وجود سوراخ در آن، حجم آن به میزان ۲۵% کاهش پیدا کرده است. نام های دیگر آجر سوراخ دار، آجر لفتون، آجر سوله سازی، آجر بره، آجر نما زبره است. آجر سوراخ دار دارای مقاومت بالایی است. بنابراین از این آجر برای ساخت دیوارهای متحمل بار و وزن استفاده می شود.

آجر سوراخ دار (لفتون) به دلیل وجود سوراخ های روی آن وزن کمتری نسبت به سایر آجرها دارد. بنابراین از این آجر در دیوارهایی که باید وزنی تحمل کند یا فشاربر آن می شود مورد استفاده قرار می گیرد. چینش این آجرها در ساخت و ساز به صورت پازلی است تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود.

در آجر سوراخ دار (لفتون) ده سوراخ وجود دارد. دلیل وجود این تعداد سوراخ بر روی آجر لفتون، کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء در آن است. همچنین با وجود سوراخ در این آجر مواد اولیه کمتری برای ساخت آن به کار برده می شود و وزن سبک تری خواهد داشت.

ویژگی های آجر سوراخ دار (لفتون)

آجر سوراخ دار (لفتون) در ابعاد بزرگ دارای ۱۲ سوراخ است. در استاندارد شماره ۷ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این سوراخ‌ها باید تمام ضخامت آجر را طی نموده و سطح مقطع مجموع سوراخ‌ها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگ‌تر آجر باشد. فاصله سوراخ‌ها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر در هر بعد آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول همان بعد باشد.

آجر-لفتون

بنابراین آجر سوراخ دار (لفتون) به صورت دو کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. آجر لفتون در دیوار های حایل و غیر حایل مصرف می شود. پس از مراحل ایجاد دیوار و بند کشی نیازی به ایجاد نمای مجدد بر روی دیوار نیست. بنابراین آجر لفتون در شاخه آجر نما قرار می گیرد. جهت ساخت دیوارهای بیرونی استفاده می شود. پس از بندکشی بین آجرها در نهایت دارای نمایی یکدست و شکیل خواهد شد و دیگر هیچ نیازی به انجام عملیاتی اضافه برای نماکاری نیست.

خصوصیات فنی آجر سوراخ دار (لفتون)

آجر سوراخ دار (لفتون) در رنگ های مختلفی تولید می شود. آجر سوراخ دار (لفتون) زرد، آجر سوراخ دار (لفتون) قرمز، آجر سوراخ دار (لفتون) پرتقالی، آجر سوراخ دار (لفتون) گلبهی و آجرسوراخ دار (لفتون) قهوه ای از جمله رنگ های تولید شده آجر لفتون هستند. آجر لفتون زرد و قرمز کاربرد بیشتری نسبت به سایر رنگ های آجر لفتون دارند.

این مساله به این خاطر است که این دو رنگ قیمت مناسب تری نسبت به سایر رنگ ها دارند.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

بهتر است بدانید!

وجود سوراخ بر روی آجر باعث می شود ملات بیشتری در داخل آجر نفوذ کند. همین امر موجب استحکام بیشتر دیوار خواهد شد.

آجر سوراخ دار (لفتون) در ساخت دیوارهای حمال به دلیل اینکه می‌توان به وسیله سوراخ‌ های موجود در سطح آجر آن را با میلگرد مسلح کرد از این نوع آجر استفاده می‌گردد. بنابراین مقاومت دیوار در برابر زلزله بالا می رود.در تولید آجر لفتون، این آجر به صورت سه طرف نما و چهار طرف نما تولید می شود. بنابراین آجر لفتون بدون نیاز به نماسازی دیگر، نمای دیوار را ایجاد می کند.

خصوصیات آجر نما ۱۰ سوراخ

به طور خلاصه می توان از خصوصیات آجر نما ۱۰ سوراخ می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• مقاومت فشاری بسیار بالا
• خاصیت ضد سایش بودن
• درصد جذب آب بسیار پایین
• مقاومت در برابر یخ زدگی
• عدم جذب آلودگی محیط به سطح آجرنما
• زیبا سازی نمای ساختمان ها
• عدم آسیب به خاک کشاورزی جهت تهیه مواد اولیه تولید
• کاهش چشمگیر آلودگی هوا در هنگام تولید

آجر سوراخ دار (لفتون)

برای مشاهده 🧱و لیست قیمت و خرید آنلاین به سایت آجرین سفال اصفهان مراجعه فرمایید.

فرمول محاسبه تعداد آجر سوراخ دار (لفتون)

تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر مربع= ۱۰۰/(مقدار ضخامت یک بند + طول آجر)
تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر ارتفاع = ۱۰۰/(مقدار ضخامت یک بند + ارتفاع آجر)
تعداد آجر مورد نیاز برای ۱ متر مربع دیوار = تعداد آجر مورد نیاز ۱ متر طول + تعداد آجر مورد نیاز ۱ متر ارتفاع

آجر سوراخ دار (لفتون)

کاربرد آجر سوراخ دار (لفتون)

کاربرد اصلی آجر سوراخ دار (لفتون) برای دیوار چینی و سقف و سوله است. از آجر لفتون بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کرده یا فشار بر آن است استفاده می کنند. این آجر معمولا به صورت پازلی چیده شده تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر گردد. آجر به صورت دوبله یعنی دو قلو به سفارش مشتری تولید می گردد.

 آجر سوراخ دار (لفتون) از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. پخت آجر سوراخ دار با وجود سوراخ باعث می شود قسمت های مرکزی آجر نیز حرارت کافی ببینند. این موضوع در مقاومت و همگنی آجر لفتون بسیار موثر است.

بنابراین از این آجر می توان در دیوارهای باربر و حمال نیز استفاده کرد.

آجر سوراخ دار (لفتون) در طراحی فضای بیرونی شومینه‌ها و حتی استفاده در قسمت بیشتری از محیط داخلی ساختمان نیز می‌توانند در طراحی داخلی استفاده شود و بسیار خوب عمل کنند. امروزه علاوه بر فضای داخلی شومینه، اطراف آن را تا سقف و گاهی تا دیوارهای انتهایی شومینه‌ها با آجرهای نسوز مورد استفاده قرار می دهند.

استفاده از آجر سوراخ دار (لفتون) امنیت را در ساختمان بالا می‌ برند. همچنین می‌توانند در نمای بیرونی ساختمان نیز به‌خوبی استفاده شود. نمای خارجی و ترکیبات مختلف بسیار زیبا ایجاد کند. همچنین آجر های تفلون می‌توانند در ترکیب با دیگر مصالح نیز استفاده شوند و به زیبایی بنا کمک کنند.

وجود سوراخ ها موجب پخت یکدست آجر از ایجاد ترک در داخل آجر لفتون جلوگیری می کند. نبود ترک های ریز در داخل آجر موجب کاهش خاصیت انتقال آب توسط آجر به سطوح داخلی دیوار می شود. بنابراین این آجر را برای استفاده در مکان هایی که مقاومت بالایی نیاز دارد مناسب می کند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 14 =