آجر لعابی

آجر لعابی چیست؟

آجر لعابی مانند آجر معمولی ساخته می‌شود. تنها تفاوت آن این است که روی آن با لعاب کاشی پوشانیده شده و بیشترین کاربرد این آجر در زیبا سازی نما و دیزاین قسمت هایی از داخل ساختمان می باشد و در قسمت هایی همچون دیوار های باربر از آجر های لعاب دار استفاده نمی شود. آجر های لعاب دار علاوه بر آن که زیبایی خاصی به نمای ساختمان می بخشد، مقاومت نما را همچنین در برابر هوازدگی و فرسایش بالا برده و مانع آسیب رساندن به نما می شود.

لعاب یک نوع شیشه است با این تفاوت که با ترکیب خاک رس یه فلز به بار می آید. لعاب برای اینکه بتواند سطح شیشه ای خود را روی خود نگه دارد با اکسید آلومینیوم ترکیب شده و همانطور که گفته شد منبع اصلی آن خاک رس بشمار می رود. آجر لعابی تنوع ابعاد زیاد دارد. بنا به درخواست مشتری آجر پلاک نما را لعاب می زنند و در کوره مجدد پخت می شود البته بیشترین رنگهای آجر لعابی مورد استفاده فیروزه ای و لاجوردی می باشد مخصوصا فیروزه ای که در مساجد مورد استفاده فراوانی دارد. در ساخت محراب از انواع رنگها و مدلهای آجر نما لعابی استفاده می شود.

تاریخچه آجر لعابی

آجر لعابی و هنر لعاب کاری از دیرباز در معماری ایرانی متداول بوده است. از مزایای لعاب افزایش مقاومت در برابر عوامل فرسایشی و هوازدگی است، بافت صاف و صیقلی آن مانع از نفوذ آب به درون آجر می‌شود و در برابر عوامل شیمیایی پایدارتر می‌شود. در ایران قدمت استفاده ازین مصالح ساختمانی به دوران هخامنشیان باز می گردد. سنگ‌ نبشته آجرهای لعابی کاخ آپادانای تخت جمشید احتمالاً در سه خط مختلف پارسی باستان، ایلامی و بابلی و در جبهه شمالی کاخ آپادانا قرار گرفته بودند که در طول زمان نابود شده‌اند. پس از کاوش‌های باستان شناسان آمریکایی در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی این کتیبه را به موزه شیکاگو بردند. این کتیبه‌ها دارای کاشی‌های رنگینی با خطوط میخی ایلامی، پارسی باستان و بابلی بودند. 

معماران از ادوار گذشته جهت جلوگیری از نفوذ آب و ایجاد نقشه ای بدیع با رنگ بندی های مختلف بر روی نمای ساختمان های معماری سنتی ایران از لعاب استفاده می کرده اند. لعابدار کردن سطح آجر سبب می گردد سطح لعاب خورده دارای نفوذ ناپذیری فوق العاده ای گردد که این خاصیت علاوه بر محافظت در برابر لکه دار شدن محصول، مقاومت به سایش آجر را نیز افزایش می دهد. با لعابدار کردن آجرنسوز مقاومت به یخ زدگی که یکی از مهمترین عوامل در بکارگیری آجر در مناطق اقلیمی مختلف می باشد افزایش یافته که این خود به دلیل نفوذ ناپذیر شدن سطح آجر نسوز می باشد.

آجر لعابی

🔔 حتما بخوانید: آجر رسی چیست؟

زمان لعاب کاری

زمان لعاب کاری آجرها معمولاً در انتهای مرحله‌ی خشک کردن است و بدین صورت است که پوششی از یک ترکیب مواد معدنی روی یک یا چند سطح آجر پاشیده می‌شود. لعاب حل‌ و در یک دمای مشخص در آجر نفوذ می‌کند. پس از پختن، حاصل کار یک پوشش صیقلی است. انتخاب مواد اولیه در تولید آجر لعاب‌دار اهمیت زیادی دارد. درصورت عدم انتخاب مناسب اگر ضریب انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد به سرعت ترک بر می‌دارد.

کاربرد آجر لعابی

آجرنمای لعابدار، همانطور که از اسم آن پیداست سطح آن مانند ظروف سفالی لعابکاری میشود، در اندازه های مختلف و شکل های گوناگون جهت مصارف زیادی ساخته میشود. بیشترین کاربرد این آجر در زیبا سازی نما و دیزاین قسمت هایی از داخلی ساختمان می باشد و در قسمت هایی همچون دیوار های باربر از آجر های لعاب دار استفاده نمی شود. آجر های لعاب دار علاوه بر آن که زیبایی خاصی به نمای ساختمان می بخشد، مقاومت نما را همچنین در برابر هوازدگی و فرسایش بالا برده و مانع آسیب رساندن به نما می شود.

آجرنمای لعابدار، همانطور که از اسم آن پیداست سطح آن مانند ظروف سفالی لعاب کاری میشود، در اندازه های مختلف و شکلهای گوناگون جهت مصارف زیادی ساخته میشود. موارد استفاده آجر لعابدار در نماسازی، کاشی کاری، کف سازی و کنار باغچه و قرنیز دیوارها میباشد. در مساجد و حسینیه ها نیز از آنها استفاده های زیادی میشود از جمله: کتیبه های اطراف ساخت محراب، گنبد و سردرها و بسیاری موارد دیگر.

رنگ آجرهای لعابی

رنگ های آجر نما لعابدار  عبارت است از: فیروزه ای، لاجوردی، سبز مسجدی، زرد، قهوه ای و کرم که ترکیب اینها خود گستره وسیعی از تنوع رنگ را بوجود می آورد. آجر لعابی تنوع ابعاد زیادی دارد. بنا به درخواست مشتری آجر پلاک نما را لعاب می زنند و در کوره مجدد پخت می شود. البته بیشترین رنگهای آجر لعابی مورد استفاده فیروزه ای و لاجوردی می باشد مخصوصا فیروزه ای که در مساجد مورد استفاده فراوانی دارد . در ساخت محراب از انواع رنگها و مدلهای آجر نما لعابی استفاده می شود.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

🔔 حتما بخوانید: آجر(بلوک) شیشه ای چیست؟

لعاب در واقع همان پوشش درخشان و شفاف روی سفال است که زیبایی و درخشندگی را به سفال ارزانی دارد. رنگ و لعاب در سفالگری به غیر از جذابیت و زیبایی، باعث افزایش استحکام و دوام سفال می شود و دارای انواع مختلفی از جمله براق یا مات، شفاف یا کدر، صاف و یا حتی بافت دار می باشد. لعاب معمولا ماده چسبنده ای نیست، اما تماس آن با سفال باعث نفوذ آن در خاک رس می گردد و زمانی که در درجه حرارت معینی قرار می گیرد به خوبی بر روی سفال نهادینه می گردد. البته وجود هر گونه ناخاصی و یا آلودگی نظیر گرد و غبار و یا نفت در ماده تشکیل دهنده رنگ و لعاب سبب می گردد لعاب از روی سفال بلند شود و یا سبب لغزیدن آن بر روی سفال می گردد.

آجر لعابی

🔔 حتما بخوانید: آجر آذرخش چیست؟

لک شدن آجر

برخی از آجر ها به دلیل لکه های تیره موجود در سطح آن برای نما سازی مناسب نیستند. سولفید آهن موجود در خاک رس باعث ایجاد لکه های تیره روی سطح آجر میشود. علت به وجود آمدن لکه های متاثر از آهن بر روی آجر و راه های جلوگیری از آن به این صورت است که: برخی از آجر ها پس از قرار گرفتن در دیوار لک میشوند که به خاطر وجود املاح آهنی است و این مساله بیشتر هنگامی اتفاق می افتد که آجر در انبار یا در موقع کار شدن از اب اشباع شود.

راه جلوگیری از لک شدن این است که حتی المقدور آجر ها را دور از آب و رطوبت نگهداری کنیم و پس از کار شدن در نما، حدود ۶ تا ۸ هفته نمای آجری را بند کشی نکنیم و در موقع بند کشی نیز تا حد امکان از تماس آب با سطح نما جلوگیری نماییم. با گذشت زمان احتمال لک برداشتن آجر کاهش میابد.

نتیجه گیری

معماران از ادوار گذشته جهت جلوگیری از نفوذ آب و ایجاد نقش  های بدیع با رنگ بندی های مختلف بر روی نمای ساختمان های معماری سنتی ایران از لعاب استفاده می کرده اند. لعابدار کردن سطح آجر سبب می گردد سطح لعاب خورده دارای نفوذ ناپذیری فوق العاده ای گردد که این خاصیت علاوه بر محافظت در برابر لکه دار شدن محصول، مقاومت به سایش آجر را نیز افزایش می دهد. با لعابدار کردن آجر مقاومت به یخ زدگی که یکی از مهمترین عوامل در به کارگیری آجر در مناطق اقلیمی مختلف می باشد افزایش یافته که این خود به دلیل نفوذ ناپذیر شدن سطح آجر می باشد.

آجر لعابی به معماران این فرصت را می دهد تا بتوانند با استفاده از آزادی بیشتر در انتخاب رنگ، اندازه و سطح پرداخت. مفاهیم منحصر به فردی در طراحی معماری پیاده سازی کنند. این آجرها به شما اجازه می دهند تا یک ساختمان را در مناظر اطراف آن یکپارچه کرده و یا بر روی دیده شدن و جلوه کردن ساختمان نسبت به محیط اطراف تاکید بیشتری نمایید. آجر لعابدار بعد جدیدی به ساختمان خواهد بخشید و اندیشه های شما را به امکانات جدیدتری رهنمون می سازد.

قیمت آجر لعاب دار

برای مطلع شدن از آخرین قیمت آجر لعاب دار می توانید با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و از مشاوران آجرین سفال نسبت به آخرین لیست قیمت ها آگاه شوید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =