آجر لفتون چیست؟

آجر لفتون چیست؟

آجر لفتون یکی از انواع آجرهایی میباشد که در ساختمان سازی کاربرد دارد. آجر لفتون دارای مدل‌ های مختلفی می باشد و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. آجر لفتون برای نخستین بار در روستای لفتون(روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان) تولید شد و نام آن از زادگاهش بر گرفته شده است، اما امروزه در شهرهای مختلف استان اصفهان و استان‌ هایی مثل یزد نیز تولید می‌گردد. آجر لفتون در دو نوع زرد و قرمز تولید می شود و از سایز های بزرگ آجر لفتون می توان در دیوار چینی محوطه ها، حصارباغ ها و ویلاها، سوله ها و حیاط منازل استفاده کرد و سایز های کوچک این اجر در چیدن دیوار اتاق ها، تراس ها و زدن سقف به کمک تیر آهن مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات آجر لفتون

بهترین خاک رس برای پخت آجر معمولا در اصفهان یافت می شود. خاک رس منطقه اصفهان هیچ گونه ناخالصی ندارد و بسیار مناسب آجر می‌باشد. پرمصرف ترین آجر لفتون، آجر ۱۰ گل می باشد. این آجر شامل ۱۰ سوراخ می باشد.

این سوراخ ها به منظور کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء به وجود آمده اند. آجر لفتون که در شهرهای مختلف ایران به نام های بهمنی، زبره و ده سوراخ معروف است که سه طرف نما میباشد. به طور معمول ابعاد آجر لفتون ۵*۲۰*۱۰ است و ابعاد آجر لفتون به طور مکعبی شکل نیز میباشد.

🔔 حتما بخوانید: آجر قزاقی

علت وجود سوراخ در اجر لفتون چیست ؟

به طور کلی وزن آجر ها زیاد میباشد. بنابراین هزینه حمل آجر تا محل کارگاه ساختمانی مقدار قابل توجهی می شود. به طوری که گاهاً هزینه حمل آجر لفتون از قیمت آجر لفتون درب کارخانه بیشتر می شود. بدین منظور برای کاستن از وزن آجر سوراخ هایی را در آن ایجاد می کنند که علاوه بر آن با ایجاد سوراخ ها مواد اولیه کمتری برای تولید آجر لفتون مصرف می گردد.

آجر لفتون سوراخدار چیست؟

کاربرد آجر لفتون

کاربرد اصلی آجر لفتون برای دیوار چینی و سقف و سوله است. از آجر لفتون بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کرده یا فشار بر آن است استفاده می کنند. این اجر معمولا به صورت پازلی چیده شده تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر گردد. آجر به صورت دوبله یعنی دو قلو به سفارش مشتری تولید میشود که بارگیری این دو نوع آجر به صورت فله ای و هم بسته بندی آن بنا به درخواست مشتری ارسال میشود.

انواع آجر لفتون

آجر لفتون در انواع و رنگ های مختلف و همچنین سایز های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که به آنها در پایین اشاره شده است:

  1. آجر لفتون با قالب کوچک (۵*۲۱*۱۰)
  2. آجر لفتون با قالب بزرگ (۷*۲۱*۱۰)
  3. آجر لفتون عراقی
  4. آجر لفتون سه طرف نما
  5. آجر لفتون چهار طرف نما

مراحل تولید آجر لفتون

  • برای تهیه آجر های سفال تیغه‌ای یا آجر لفتون ده سوراخ و آجرهای سه گل و آجر لفتون دو قلو و سفال سقفی رسی اول خاک از معادن شناسایی‌ شده که خاک مرغوب و بدون آهک و ناخالصی‌هایی که برای تولید آجر مناسب نیست را به‌ وسیله کامیون بارگیری و به محل کارخانه تولید آجر که این کارخانه به دو صورت اتوماتیک و یا تمام‌ اتوماتیک میباشد، میبرند.
  • در کارخانه اتوماتیک معمولاً کوره‌ها به‌صورت هوفمن و در کارخانه های تمام‌ اتوماتیک کوره‌ها معمولاً به‌صورت تونلی میباشند و تمام مراحل تولید آجر ها به وسیله ربات‌ها صورت میگیرد.

آجر لفتون چه کاربرد هایی دارد؟

خصوصیات یک آجر ساختمانی مناسب

تخلخل و نفوذ پذیری کم

هر چه میزان نفوذ پذیری و تخلخل موثر در آجر بیشتر باشد، موجب میشود که آجر آب بیشتری را جذب کرده و در سرما یخ ببندد که در اثر افزایش حجم و اعمال فشار، عمل ترکیدگی و درز و شکاف صورت میگیرد و نیز باعث انتقال سولفات ها به صورت محلول به سطح آجر می گردد. در واقع این خصوصیات باعث میشود که آجر صدای بم یا مرگ، به جای صدای زنگ بدهد، یا خوب نپخته و یا درز و شکاف زیاد داشته باشد.

عدم انتقال حرارتی

آجر ساختمانی باید در مقابل انتقال گرما وسرما عایق باشد که برای افزایش این خاصیت از طریق افزایش مواد آلی و سوختن آن در کوره و ایجاد تخلخل غیر موثر عمل می گردد.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

مقاومت مناسب در برابر خراش، سایش و انحلال

این خواص میزان مقاومت آجر را در مقابل عوامل شیمیایی و مکانیکی نشان میدهند و با آزمایش های مربوط به خراش روی آجر توسط ابزار مختلف، آزمایش لوس آنجلس برای سنجش میزان سایش آجر و انحلال شیمیایی در برابر اسید های مختلف ضعیف و آب های اسیدی بررسی و سنجیده میشوند.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال

مقاومت فشاری مناسب

مقاومت فشاری مناسب برای آجر معمولی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و برای آجر های مرغوب ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

مقاومت خمشی مناسب

مقاومت خمشی آجر بستگی به مقاومت فشاری آن دارد، مقاومت خمشی آجر را با قرار دادن آن روی دو تکیه گاه به فاصله ۱۸ سانتی متر و وارد کردن بار در مرکز آن اندازه گیری می کنند. ضریب گسیختگی آجر بین ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

نداشتن ناخالصی های زیاد

آجر باید ناخالصی های آهن و مواد کمک ذوب و نیز قلوه های آهکی در حد معقول و مجاز داشته باشد و میزان ناخالصی ها با کیفیت آجر نسبت معکوس دارد و قلوه های آهکی نیز موجب ایجاد آهک زنده و سپس آهک آبدیده و افزایش حجم و درزو و ترک می گردند.

وزن مخصوص

وزن مخصوص آجر های معمولی ۱۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب و برای آجر های مرغوب ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

نداشتن تاب، فرو رفتگی و برآمدگی

این حالات میتواند در اثر عواملی نظیر وجود رس بیش از حد معمول، شوک های حرارتی درون کوره و روش خشک شدن نامناسب و وجود قلوه های آهکی و غیره باشد.

دارا بودن شکل منظم

یک آجر لفتون سالم باید شکل هندسی منظم با سطوح صاف و گوشه های تیز داشته باشد در غیر این صورت نشان دهنده ضعف مکانیکی و احتمالا شیمیایی آن است.

مقاومت دیوار آجری در برابر آتش سوزی

توانایی مصالح جهت مقاومت در برابر آتش به توانایی مقاومت در برابر انتقال حرارت بستگی دارد. ضمنا برای ساختمان های باربر، ضروری است که مواد و مصالح موجود پس از اینکه در معرض حرارت ناشی از آتش سوزی قرار گرفتند بتوانند به تحمل بارهای وارده ادامه دهند.برای دیوار ها و کف و تیغه بندی ها میزان سرعت آتش سوزی بر حسب ساعت داده میشود که این مساله بر اساس آزمایش های استاندارد آتش سوزی می باشد. حداکثر زمان در بیشتر استاندارد ها ۴ ساعت میباشد.

انتقال صدا

توانایی یک دیوار یا کف آجری جهت مقاومت در عبور صدا از یک طرف به سمت دیگر امر بسیار مهمی در انتخاب مصالح دیوار به شمار میرود.

🔔 حتما بخوانید: آجر آذرخش

آجر ساختمانی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آجر چینی در نما

یکی از مسائلی که در نماسازی آجری مورد بحث قرار میگیرد نوع چیدمان آجر ها و دید بصری است که ایجاد می کند. از مهمترین انواع آجر چینی ها که از گذشته تاکنون بسیار رواج داشته است و بیشتر در ساختمان های سنتی دیده میشود، میتوان خون چینی، آجر مهری، رگ چینی، گل اندازی، گره سازی، آجر کاری رنگی و گره سازی و آجر کاری خفته را نام برد.

بر اساس استاندارد ها آجر های مصرفی در نما باید دارای مشخصات زیر باشند:

  1. آجر های مصرفی در نما نباید دچار ترک خوردگی، شوره زدگی و … باشد.
  2. لبه های آجر باید قائم و مستقیم و سطحشان صاف باشد.
  3. در آجر های سوراخ دار باید سوراخ ها بر روی سطح بزرگ آجر به طور یکنواخت توزیع شده باشند.
  4. آجر ها باید در برابر یخبندان مقاوم باشند.
  5. پیچیدگی، انحنا و فرورفتگی در سطح آجر حداکثر ۴ میلی متر و در سطح متوسط آن تا ۵ میلی متر مجاز است.
  6. آجر باید به طور کامل پخته و سفت باشد.
  7. نما باید با سطح زیر کار اتصال کافی و مناسب داشته باشد تا هنگام بروز زلزله خطر جدا شدن و فرو ریختن آن وجود نداشته باشد.
  8. نما باید قابلیت تحمل شرایط اقلیمی خاص را داشته باشد و تا حد امکان از مصالح سبک وزن استفاده شود.
  9. از اجرای نماهای مجزا قبل از تکمیل سطح زیر کار پرهیز شود.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 19 =