اجر مهندسی سبز

آجر مهندسی سبز چیست؟

در ساخت آجر مهندسی سبز از روشی جدید استفاده شده که علاوه بر کاهش مصرف سوخت و انرژی و نیز عدم تولید آلودگی های زیست محیطی از بالاترین استانداردهای روز در ساخت آجر بهره‌مند بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای خشت زنی سنتی در مناطق محروم باشد.

امروزه پسماند های صنعتی که در اغلب موارد سمی و خطرناک می باشند، به یکی از مهمترین دغدغه ‌های مهندسان و صنعتگران تبدیل شده‌اند. رشد صنعتی سریع جهان در دو دهه اخیر، افزایش جمعیت و افزایش مصرف تولیدات صنعتی باعث گردیده است که روزانه صد ها میلیون تن مواد صنعتی وارد محیط زیست شوند که تبعاتی هم چون گرم شدن دمای زمین، سوراخ شدن لایه ازن می شود.

آجر مهندسی سبز

آجر سبز ویژگی هایی چون مقاومت فشاری بالا، مقاومت در مقابل یخ زدگی، درصد جذب آب پایین، عدم وجود تحدب و تعقر در سطوح خارجی پایین بودن درصد مواد محلول، استاندارد بودن، نیاز به پخت در دمای بالا را دارا می باشد. کاهش مصرف سوخت و انرژی، کاهش خطرات ناشی از زلزله، چند منظوره بودن، امکان ساخت آجر در مناطق محروم و تبدیل سرباره و ذوب آهن به عنوان پسماند صنعتی به یک محصول صنعتی پر مصرف از دیگر ویژگی‌های این آجر سبز می باشد. در حالی که آجر های کنونی باید در دمای ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت حداقل ۱۰ ساعت پخته شوند، آجر سرباره تنها به خشک کردن طی مدت ۱۲ ساعت در دمای ۸۵ سانتیگراد نیازمند می باشند.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال اصفهان
آنچه در این مقاله می خوانید :

ویژگی های آجر مهندسی سبز

از سری ویژگی هایی که آجر مهندسی سبز دارا می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه شده از مواد بتنی
  • مقاومت فشاری بالا
  • مقاومت در مقابل یخ زدگی
  • درصد جذب آب پایین
  • تهیه شده از مواد سبک کننده
  • مقاومت ۲ برابر آجر معمولی
  • افزایش زیبایی در نمای ساختمان
  • فاقد ضایعات هنگام تخلیه و بارگیری
  • صرفه جویی در استفاده از ملات
  • بالا رفتن مقاومت کلی سازه
  • کاهش مصرف سوخت و انرژی
  • ضد شوره
🔔 حتما بخوانید: انواع آجر های سفال

آجر سبز

انواع کاربرد آجر

آجرها با توجه به جنس و ابعاد خود کاربرد های متنوعی در صنعت ساختمان دارند. برخی از آنها به عنوان کفپوش و دیوار پوش آجری و بعضی از آنها برای دیوارکشی استفاده می گردند. تنوع بالای این محصول گزینه های بسیاری پیش روی مشتریان قرار می دهد و آنها می توانند طبق سلیقه خود آجر مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

آجر ها با ظاهری توپر، توخالی، متخلخل و سوراخ دار ساخته می گردند. آجر توپر از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و برای ساخت دیوارهای باربر مورد استفاده قرار گرفته می شود. آجر توخالی و سوراخ دار دارای سوراخ های متعددی می باشند و آجر متخلخل دارای منفذ بوده و به روش پرسی آنها را می سازند. آجر ها از نظر کاربرد به انواع آجر نما، آجر مهندسی و آجر معمولی تقسیم بندی می شوند.

آجر نما همان طور که از نامش پیدا می باشد، برای نماکاری ساختمان مورد استفاده قرار گرفته می شود. طرز تهیه آجر دستی و یا ماشینی می باشد. این نوع آجر را بدون اندود کاری نصب می کنند. آجر مهندسی با آجر معمولی متفاوت می باشد. ظاهر این آجر نیمه شفاف بوده و مقاومت آن به دلیل تراکم زیاد، بالا می باشد. تحمل بار زیاد از ویژگی های منحصر به فرد این نوع آجر ها می باشد. آجر معمولی نیز برای کارهای ساختمانی مصرف می گردد و به شیوه ماشینی یا دستی تولید می شود. جنس این مصالح پرکاربرد ممکن است از نوع لعابی، سفالی، نسوز، ماسه آهکی، فشاری و ماشینی باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 2 =