اجر نسوز چیست

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز از مواد نسوزی که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا حفظ می کنند ساخته می شود. اجرهای تولید شده از مواد نسوز علاوه بر مقاومت حرارتی بالا در برابر تخریباتی مانند تاثیرات مواد شیمیایی، بار مکانیکی، ضربات و… نیز بسیار مقاوم میباشند. این آجر نوعی آجر با ساختار مولکولی ظریف، منظم و متراکم است و همین ساختار باعث شده از توان لازم در دماهای بالا برخوردار باشد.

در ساخت این آجر از خاک چینی استفاده می گردد. این خاک از کانی های نسوز معدنی تشکیل شده که نقش مهمی در افزایش مقاومت آجر ایفا می کنند. خاک چینی خواص فیزیکی و شیمیایی آجر را در درجه حرارت های بالا حفظ می نماید و حالتی پایدار به آن می بخشد. همین مقاومت حرارتی ایده آل امکان استفاده از آنها را در کوره ها و پاتیل ها را فراهم می سازد.

کاربرد های آجر نسوز

از کاربردهای این آجر علاوه بر استفاده در انواع کوره‌های صنعتی می‌توان به استفاده از آن در شومینه‌ها و همچنین در نماهای ساختمان ها نیز اشاره کرد. به علت مقاومت خوبی که این آجرها دارند موجب ماندگاری نمای ساختمان‌ها برای مدت زمان طولانی می‌گردند.

رنگدانه‌های مختلف موجود در این آجرها که ترکیب‌های زیبایی را می‌سازند خود موجب جذابیت بیشتر نمای ساختمان می‌شود. همچنین آجرهای نسوز عایق سرما و گرما هستند و می‌توانند از اتلاف انرژی در فصول مختلف جلوگیری کنند. البته باید توجه داشت که حتما نوع استاندارد این آجرها را تهیه کرد، زیرا در غیر این صورت موجب خسارات زیادی از جمله خراب شدن زودهنگام نما، ترک و خوردشدگی آجرها، شوره و جلبک و همچنین تغییر رنگ و شکل می‌شود. در هنگام تهیه آجرهای نسوز از داشتن استاندارد‌های ثبات رنگ و ضد شوره بودن آجر نسوز اطمینان حاصل نمایید.

🔔 حتما بخوانید: انواع آجر چینی

استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان

با کاربرد این نوع آجر در نمای ساختمان میتوانید اطمینان خاطر داشته باشید که نمای ساختمان شما برای نسل های آینده و فرزندان شما هم جذاب و همانند روز اول باقی میماند. البته این فقط در یک صورت امکان پذیر است و آن استفاده از آجر های نسوز با فرمولاسیون استاندارد میباشد. متاسفانه سطح بازار از انواع آجر های نما با نام آجر نسوز پر شده ولی کیفیت لازم را در دراز مدت ندارند و بعد از گذشت چند سال از زمان نصب تغییر رنگ میدهند یا دچار تغییر شکل میشوند، جلبک میبنند یا شوره میزنند. توصیه میشود در زمان خرید حتما داشتن استانداردهای ثبات رنگ و ضد شوره بودن آجر نسوز را از فروشنده مورد نظر بخواهید.

آجر نما نسوز چیست؟

آجر نسوز در دکوراسیون داخلی

این آجر به دلیل تنوع رنگ و ابعاد بهترین گزینه برای طراحی داخلی می باشد و طراحی دکوراسیون با این نوع آجر برای افرادی که به سبک روستیک علاقمند هستند ایده ای مناسب میباشد. اکثر طراحان و معماران برای تزئین دیوار شومینه، دیوار پشت تلویزیون ودیوار آشپزخانه از این آجر نسوز استفاده می کنند.

استفاده از آجرنسوز در پوشش کف ساختمان

علاوه بر ظاهر بیرونی ساختمان ها، از این آجر ها در پوشش کف ساختمان نیز می‌توان استفاده کرد. جدا از ویژگی‌های ظاهری، این نوع آجر ها ویژگی‌های دیگری نیز دارند که باعث می‌شود تا به گزینه‌ای مطلوب برای پوشش کف ساختمان‌ها تبدیل گردند. مهم ترین آن‌ها مقاومت بالای این نوع آجر ها در برابر حرارت و در واقع نسوز بودن آن‌هاست که باعث می‌شود تا ایمنی ساختمان را تا حد زیادی افزایش دهند. همچنین حرارت را به سختی انتقال می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا مصرف انرژی بهینه‌سازی شود و هیچ گونه هدررفت انرژی ای در ساختمان نداشته باشیم.

مزایای آجر نسوز در نمای بیرونی ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به علت پخت در دمای زیاد در مقابل فرسایش و سرما وگرما مقاوم می باشد.
  2. به علت پخت، شامل طیفهای رنگی زیبا می باشد که در پایان کار زیبایی نما چند برابر می شود.
  3. سبک بوده و نیاز به اسکوب و نگه دارنده ندارد و در نتیجه هزینه اضافی برای مشتری ندارد.
  4. جذب زیادی با ملات و سیمان دارد و هرگز از ساختمان نمی افتد و خطر سقوط مصالح صفر است.
  5. هر نوع طرح و الگویی را میتوان با این نوع آجر اجرا کرد و محدودیت اندازه در محل نصب ندارد.
  6. عایق سرما وگرما بوده و از اتلاف انرژی در همه فصول جلوگیری می کند.
  7. دارا بودن مقاومت فشاری و کششی لازم
  8. نداشتن تردی، ترک و تخلخل

آجر نسوز چه مزایایی دارد؟

🔔 حتما بخوانید: مقاومت آجر

تنوع رنگ های آجر نسوز

با توجه به استفاده از مواد طبیعی در تولید انواع آجرهای نسوز، رنگ های آن کاملا طبیعی بوده و در ذات آن نهفته است. به همین دلیل با گذشت زمان رنگ آجرهای نسوز ثابت مانده و دچار هیچ گونه رنگ پریدگی در اثر عوامل مختلف از جمله تابش مستقیم و شدید خورشید و عوامل جوی دیگر نمیشوند.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

رنگ بندی انواع آجرهای نسوز به دو دلیل می باشد:

۱.مربوط به نحوه ی چیدمان آجرهای نسوز در کوره ها و چگونگی رسانش حرارت به آن ها در تماس مستقیم با آتش می باشد. به این معنا که هر چه آجر به مرکز حرارت کوره نزدیک تر باشد، رنگ آن تیره تر، و هر چه آجر از مرکز حرارت کوره فاصله ی بیشتری داشته باشد، رنگ آن روشن تر خواهد شد.

 ۲.رنگ این نوع از آجر مربوط به اکسید فلزاتی می باشد که در مواد اولیه آن ها موجود می ‌باشد.

نصب آجر نسوز

این آجر را میتوان با ملات سیمان یا چسب بر روی سطح مورد نظر استفاده کرد. استفاده از اجرهای نسوز با طرح های متنوع و ترکیب آنها با هم نمای بسیار زیبایی به ساختمان میدهند. این نوع آجر هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارد. آجرهای نسوز دارای طرح و رنگ متنوعی هستند بنابراین قبل از اجرای آنها باید یک طرح از پیش تعیین شده برای ترکیب آنها داشته باشید، در غیر این صورت دسترسی به نمای ایده آل و ترکیب زیبا امکان پذیر نمیباشد.

انواع آجر نسوز و موارد کاربرد آن ها به شرح زیر است:

انواع آجر نسوز

آجر نسوز آلومینیومی

آجر نسوز آلومینیومی دارای درصد بالایی از آلومین (Al2O3) می باشد. این آجرها از ترکیب کائولین، بوکسیت و کروندوم تولید می گردند. دمای پخت اجرهای نسوز آلومینیومی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتی گراد میباشد. به علت مقاومت این اجرها در برابر مواد قلیایی، از آن ها به عنوان پوشش جداره درونی کوره ‌های سیمان، شیشه و برای پوشاندن جداره درونی کوره‌ های ذوب فولاد استفاده می‌ شود.

🔔 حتما بخوانید: تیشه داری آجر

آجر نسوز سیلیسی:

اجر نسوز سیلیسی از خاک سیلیسی (کوارتزیت) تولید می شود. کوارتزیت سرشار از سیلیسیم دی‌اکسید (SiO2) میباشد و به مقدار جزیی آلومینیوم اکسید (Al2O3)، اکسید آهن (Fe2O3)، دی اکسید تیتانیوم (Ti2O)، پتاسیم اکسید (K2O) و سدیم اکسید (Na2O) را شامل میشود. به علت رسانایی گرمایی بالا و نفوذ ناپذیری در مقابل گازها، برای پوشاندن جداره درونی کوره‌ های تولید خمیر شیشه در کارخانه های شیشه سازی، کوره های کک سازی گازسوز، کوره ‌های تولید سرامیک و برای پوشش جداره درونی کوره‌ های تولید فولاد استفاده میگردند.

آجرهای نسوز ویژه:

این آجر ها از عناصر واسطه تولید می شوند، و در انواع و اشکال متنوعی ساخته میشوند و هریک از آن ها کاربردهای خاصی در صنعت ساختمان سازی دارند. انواع آجرهای نسوز ویژه عبارتند از:

۱.آجر نسوز اکسید کروم – کوروندوم:

مواد تشکیل دهنده این نوع از آجرنسوز ویژه دارای ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید آلومینیوم و ۵ تا ۱۰ درصد اکسید کروم میباشد و در قسمت داخلی کوره بلند ذوب آهن استفاده می شود.

۲.آجر نسوز زیرکونیوم

مواد تشکیل دهنده ی این نوع از آجرنسوز ویژه از سولفات زیرکونیوم طبیعی و مقدار کمی آلومین به کوارتز تهیه می‌شود. آجرنسوز زیرکونیوم مقاومت گرمایی بالایی را شامل میشود، به همین دلیل از آن در کوره ذوب فلزات از جمله آهن و آلومینیوم، کوره شیشه مذاب استفاده می شود.

۳.آجر نسوز اکسید کروم

مواد تشکیل دهنده این نوع از آجرنسوز ویژه، ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید کروم را دارا می باشد و از آن در کوره های صنعت شیشه سازی استفاده می گردد.

۴.آجرهای نسوز قلیایی:

آجرهای نسوز قلیایی از اکسید منیزیم و سیلیسیم دی اکسید تولید می شوند. این نوع آجر دارای مقاومت گرمایی بالایی بوده، و در صورتی که قصد افزایش مقاومت گرمایی این نوع آجرها را داشته باشند، مقدار اکسید کروم و اکسید آهن را به مواد آن اضافه می کنند.  این نوع آجرها در تهیه صنایع فلزات غیر آهنی، پوشش داخلی کوره های باز فولاد سازی، کوره های دایره ای سیمان سازی و قسمت بالایی کوره های ذوب شیشه کاربرد دارند.

نکات مهم در خرید آجر نسوز

هنگام خرید این نوع آجر باید به یکسری نکات از جمله موارد زیر توجه کرد:

  • آجر باید از مقاومت لازم در برابر جذب رطوبت، یخ زدگی و حرارت بالا برخوردار باشد.
  • هیچ گونه لب پریدگی در آجر مشاهده نگردد.
  • میزان جذب آب توسط آجر نسوز باید کمتر از ۲ درصد باشد.
  • در تحدب و تقعر این نوع آجر هیچ گونه پیچیدگی ای به چشم نخورد.
  • میزان نمک های محلول در آجر نسوز باید زیر ۱ درصد باشد.

آجر نسوز اصفهان

شرکت آجرین سفال یکی از بهترین و با کیفیت ترین تولید کننده های اجر نسوز می باشد که شما می توانید با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و از مشاوران ما اطلاعات مورد نظر را کسب نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 1 =