بند کشی دیوار های آجری

بند کشی دیوار آجری

در ساختمان ها برای روکارهای آجری، بند عاملی میباشد که برای جلوگیری از خالی شدن ملات آجرها، زیبایی ساختمان و تا حدی محکم شدن آجرها به کار می رود. روکارهای آجری را بندکشی و جلوی ملات های داخلی که برای چسبندگی آجرها به کار رفته می گیرند، در ضمن تتمه درز ملات ها که در اثر به کار بردن شمشه ملات خالی مانده پر می شود و یک استحکام ثانوی به آجرها می دهد. بند کشی دیوار آجری یکی از راه حل هایی میباشد که علاوه بر ترمیم دیوارهای آسیب دیده می تواند تا حد زیادی مقاومت دیوار را بالا ببرد و جلوه ی تازه ای به دیوار ساختمان ببخشد.

نقش بند کشی:

نقش بند کشی، پذیرش انبساط و انقباض سطحی، موضعی و توزیع آن به طور یکنواخت در سطح انجام شده آجر میباشد، علاوه بر آن بند کشی باید مانع ورود آب و نفوذ رطوبت به قشرهای داخلی دیوارها و سایر قطعات ساختمان شود. از این رو ملات بندکشی باید ریزدانه و پرمایه باشد تا مانع ایجاد خاصیت جاذبه مویی شود. بند کشی به عنوان کار نهایی باید جذابیت منظر را کامل به اتمام برساند. عرض بند آجرها را میتوان بر اساس طرح انتخابی ۸ تا ۲۰ میلیمتر در نظر گرفت که باید قبلا محل اجرای آن با برس تمیز شود و پیش از شروع کار مرطوب و آب پاشی شود. حداقل عیار سیمان بندکشی شامل ۴۰۰ کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب می باشد، قطر سنگدانه نباید از ۱ میلیمتر بیشتر باشد.

🔔 حتما بخوانید: آجر لفتون

وسایل مورد نیاز برای بند کشی دیوار آجری

  • ابزار بندکشی
  • قلم مو کوچک
  • برس تمیزکننده

اگر فاصله بین آجرهای قدیمی‌تان ترک خرده‌اند یا رو به زوال هستند، این نکات را از مهندسان ساختمانی بپذیرید، آنها معتقد می‌باشند که آب و هوا نقش بسیار مؤثری در فرسوده کردن بیشتر نمای دیوارها دارند، پس انتخاب دیوار آجری برای فضاهای مرطوب اصلا مناسب نیست. اگر علت فرسودگی بندهای آجرها گذشت زمان، بارش‌ باران و گرد و غبار باشد، شما می‌توانید آنها را ترمیم کرده و ظاهری تمیز و آراسته را جایگزین ظاهری فرسوده و از بین رفته کنید.

شکل دادن به بند ها

شکل بند کشی درز ها باید به گونه ای باشد که به راحتی آب های سطحی را دفع کند، رطوبت را خارج سازد و عمل زهکشی طبیعی را انجام دهد. ضخامت بند ها نیز باید از یک سانتیمتر بیشتر باشد. شیب منحنی بند های گود یا برجسته، باید چنان باشد که آب به مدت طولانی در آن باقی نماند. در مورد بند های برجسته باید مراقبت به عمل آید تا در قسمت فوقانی آن شیار طولی برای نفوذ آب ایجاد نشود، زیرا توقف آب در این شیارها به علت خاصیت جاذبه مویی موجب نفوذ رطوبت خواهد شد. بهترین شکل بند کشی نوع توپر با انحنای داخلی اندک می باشد. هنگامی که هنوز ملات خمیری است، باید به وسیله ابزار بند کشی آن را در داخل درز، فشرده و جابه جا ساخت، به طوری که تماس کامل با جدار حاصل شود.

بند کشی دیوار آجری

انواع بند کشی

علاوه بر آرایش متنوع آجر ها، بند های ملات را میتوان با روش هایی اجرا کرد که بر جلوه هنری دیوار آجری بیفزایند. بند کشی دیوار ها عموما به دو صورت انجام میگیرد:

بند کشی با کمچه یا ماله و بند کشی با ابزار. در بند کشی با کمچه، ملات اضافی بند به سادگی توسط کمچه خارج میشود و بند با نوک کمچه پرداخت میشود. در بند کشی با ابزار وسیله خاصی غیر از کمچه مورد استفاده قرار می گیرد که توسط آن ملات فشرده شده و شکل خاصی به خود می گیرد.

بند توگود و بند V شکل

بند های مذبور عموما کوچک اند و توسط ابزار بند کشی فلزی ایجاد میشوند. این نوع بند ها در برابر نفوذ باران بسیار مقاومند و برای مناطقی که باران یا باد شدید دارند، توصیه میشوند.

بند شیبدار یا مایل

این نوع بند در هنگام چیدن آجر توسط ماله یا کمچه ایجاد میشود و اجرای آن نیازمند دقت بیشتری است. به هر حال از بهترین نوع درز های بند کشی شده با کمچه به شمار میرود چرا که در زمان اجرا متراکم میشود و آب به راحتی از آن خارج میشود.

بند صاف

ساده ترین نوع بند از نظر اجراست. برای اجرای بند صاف کافی است بنای آجر چین لبه کمچه را صاف و قایم در راستای بند حرکت دهد. بند صاف فاقد تراکم لازم است و ترک های ریز مویی هنگام بریدن ملات و جدا کردن آن از آجر ایجاد میشوند. این بند در برابر نفوذ آب نیز عایق مناسبی نیست.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

بند توشیب

این نوع بند در دیوار های معمولی کاربرد دارد. معمولا ایجاد و بند کشی آن برای بنایی که درطرف داخلی دیوار کار میکند راحت تر است. بند توشیب کم و بیش متراکم میشود ولی بند به گونه ای است که آب از لبه بالایی آجر خارج نمیشود و از این رو این نوع بند در برابر آب عایق نیست.

بند گونیا

این نوع بند حین اجرای دیوار و در زمانی که ملات هنوز تازه و نرم است با استفاده از ابزاری با لبه مربعی شکل اجرا میشود. علی رغم تراکم نسبی بند، آب بندی کامل آن میسر نیست و برای مناطقی که در آنها باران و باد شدید است و احتمال یخ زدگی وجود دارد توصیه نمیشود. این بند بر روی دیوار سایه ایجاد می کند و تا حدی نمای کلی دیوار را تیره تر جلوه می دهد.

ملات های رنگی را می توان با موفقیت برای جلوه بیشتر دیوار ها به کار برد. استفاده از آنها به دو صورت انجام میگیرد: در روش اول تمام ملات به کار برده شده از نوع رنگی است و در روش دوم درزها با ملات رنگی پر و با ابزار های مخصوص بند کشی میشوند. در این روش تمامی دیوار با بند گونیا به عمق ۲.۵ سانتی متر اجرا میشود و سپس درز ها به دقت با ملات رنگی پر میشوند.

شوره آجر در بند کشی آجر:

در اغلب موارد و در بیشتر مواقع پس از اجرای آجر نما روی آجر شوره میزند که به خاطر املاح موجود در ملات دوغاب و بخشی هم برای آجر میباشد که پس از مدتی از بین میرود، ولی میشود که پس از خشک شدن نما آن را با گونی چتایی پاک کرد و حتی میشود که بر روی کل آجر پلاک رزین زد.

سرعت بند کشی

سرعت بند کشی به قسمتی از سطح نما که قرار است بند کشی شود، بستگی دارد. قبل از گرفتن ملات بند کشی در رج های اولیه باید عمل بند کشی در رج های نهایی خاتمه یافته و برای عمل آوردن آماده گردد. به خصوص در هوای گرم و زیر تابش مستقیم آفتاب مرطوب نگه داشتن بندها الزامی است.

سرعت گرفتن بتن با تقلیل درجه حرارت محیط کاهش می یابد، لذا هنگام بند کشی در هوای سرد سرعت بند کشی باید چنان باشد که فرصت کافی برای گرفتن بتن قبل از شروع یخبندان وجود داشته باشد.

🔔 حتما بخوانید: دیوار های آجری نما

نظافت بعد از بند کشی

قبل از اینکه ملات کاملاً سفت شود، باید به وسیله برس نرم، کهنه خیس و قاشقک های مخصوص ملات های زاید برداشته و نماسازی پاکیزه شود. ضخامت بندها نیز باید یکسان باقی بماند.

بند کشی دیوار آجری

عمل آوردن و مراقبت از بند کشی هنگام گیرش

با توجه به شرایط اقلیمی آبپاشی بند ها باید ۳ تا ۴ بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز صورت پذیرد.

نکاتی در مورد نحوه بندکشی

  1. قبل از نصب آجرها محل اتصال آجر بر روی دیوار باید مرطوب شود.
  2. حداقل و حداکثر ملات خور پشت آجر باید بین ۲ تا ۴ سانتیمتر باشد.
  3. بهترین دما جهت نصب بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است و هرگز در زمان یخبندان نباید عملیات نماکاری انجام شود.
  4. ماسه و آبی که مورد استفاده در ملات ها میباشد، باید عاری از هر گونه مواد آلی باشد.
  5. مناسب ترین زمان جهت بندکشی حداقل چند هفته بعد از نصب آجرها میباشد.
  6. قبل از بندکشی محدوده مورد نظر باید مرطوب شود.
  7. بهترین زمان برای استفاده از ملات آماده شده، جهت بندکشی حداکثر ۲.۵ ساعت می باشد.
  8. به منظور همگن شدن ملات مناسب برای بند کشی حداقل چند دقیقه باید آن را ورز دهید.
  9. هنگام بندکشی باید ملات را روی قلم بندکشی قرار داد و سپس آن را بین شیار دو آجر فرو برد.
  10. هرگز نباید از دستمال مرطوب به منظور تمیز نمودن اضافات ملات بین شیارها استفاده نمود.
  11. بهترین گزینه به کار بردن برس، پس از گذشت ۲ ساعت است.
  12. چنانچه از رزین به منظور ضد آب نمودن آجر استفاده شود باید سازه مورد نظر کاملا خشک باشد.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =