برآورد آجر مورد نیاز دیوار چینی به چه صورت است؟

محاسبه و برآورد آجر مورد نیاز دیوار چینی

برآورد آجر مورد نیاز دیوار چینی در کارهای بنایی بخشی از متره و برآورد کلی ساختمان است که معمولا به دلیل عدم اطلاع دقیق از ابعاد آجر و نیز نحوه چیدمان آن در دیوارها و نماسازی ها با ضخامتهای مختلف، مهندسین و مترور ها را دچار اشتباه میکند. میتوان گفت اساسی ترین نکته در این محاسبات،ابعاد مصالح مصرفی و نحوه چیدمان آنها در دیوار است. ابعاد آجرها معمولا به صورت استاندارد است و در تعاریف از آن به عنوان آجر مهندسی یاد میشود.

به چه دلیل نیاز به محاسبه و برآورد آجر داریم؟

آجر و سفال از جمله مصالح ساختمانی ضروری مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان می باشند. گاها محاسبه اشتباه تعداد آجر، سفال یا تیغه برای یک ساختمان باعث ۲ اتفاق خواهد شد:

۱)  آجر و سفال کمتر از مقدار مورد نیاز به دست خریدار می رسد که این موضوع باعث اتلاف وقت، متناسب نبودن آجر قبلی و موجود در بازار و یا هزینه بیشتر جهت خرید مجدد می گردد.

۲)  آجر و سفال بیشتر از مقدار مورد نیاز به دست خریدار می رسد که این موضوع باعث هدر رفتن قسمتی از منابع خریدار می گردد.

تخمین تعداد آجر لازم برای هر متر مربع دیوار چینی

فرمولها و محاسبات درج شده در این قسمت به صورت تخمین و تقریبی بوده و میتوان از این محاسبات برای برآورد تعداد انواع اجر سفال , بلوک و تیغه سفالی سقفی و دیواری و همچنین انواع آجر نما, آجر لفتون و… استفاده نمود:

در این روش مقصود از آجر، آجر فشاری یا آجر ماشینی یا همان آجر لفتون ( ده سوراخه ) با ابعاد ۵٫۵*۲۱*۱۰ سانتیمتر است.

  1. دیوار چینی به ضخامت ۱۱ سانتیمتر : هر متر مربع ۷۰ عدد آجر
  2. دیوار چینی به ضخامت ۲۲ سانتیمتر : هر متر مربع ۱۳۷ عدد آجر
  3. دیوار چینی به ضخامت ۳۵ سانتیمتر : هر متر مربع ۲۱۷ عدد

و به طور کلی برای هر سایز آجر, تیغه سفالی , آجرسفالی و… میتوان طبق معادله زیر محاسبه نمود:

ضخامت دیوار × ارتفاع × طول = حجم دیوار

حجم دیوار ×۴/۳ = حجم آجر
حجم دیوار×۴/۱ = حجم ملات
عیار ملات یا بتن × حجم ملات یا بتن = میزان سیمان در آجرکاری دیوار
(حجم یک آجر یا سفال) / (حجم آجر ) = تعداد آجر یا سفال

متره و برآورد آجر چیست؟

🔔 حتما بخوانید: آجر چیست؟

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

محاسبه تعداد آجر سفال مورد نیاز (برآورد آجر مورد نیاز دیوار چینی)

در کل برای انجام این گونه محاسبات لازم است ابتدا تعداد سفال مورد نیاز، در یک مترمربع را بدست آورد و بعد این تعداد را در کل متراژ حجم کار ضرب کرد تا کل سفال مورد نیاز بدست آید . معمولاً بسته به نوع دیوار، سفال در ضخامت های مختلف تهیه می‌شود و هنگام خرید نیز ضخامت آن بیان می‌شود. به طور کلی اجرای دیوار با بلوک های سفالی چیدمان ساده ای دارد و به مانند دیوارهای آجری دارای چیدمانها مختلفی نیست و معمولاً سفال ها از طرف پهنا یا ضخامت روی هم قرار می‌گیرند و ضخامت دیوار تنها با استفاده از انواع مختلف سفال، کم و زیاد می‌شود. لذا ضخامت سفال هیچ نقشی در تعداد مورد نیاز آن در یک مترمربع ندارد، بلکه شاخص تعیین کننده طول و ارتفاع آن است. طول و ارتفاع سفالهای استاندارد معمولاّ ۲۰×۲۰ است ولی ضخامت آن می‌تواند ۷، ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ باشد.

بنابراین در یک مترمربع دیوار، تعداد سفال مورد نیاز به صورت زیر محاسبه می شود:

یک متر طول دیوار تقسیم بر طول سفال مصرفی (در اینجا ۲۰ سانتیمتر) و یک متر ارتفاع دیوار تقسیم بر ارتفاع سفال مصرفی (در اینجا ۲۰ سانتیمتر)

نکته اساسی در این محاسبات رعایت هماهنگ بودن تمامی واحد ها محاسباتی است، به عبارت دیگر اگر طول یک سفال را بر حسب سانتیمتر در محاسبات وارد کنید طول دیوار نیز بر اساس سانتیمتر باشد.

بند مابین بلوک ها در دیوارهای سفالی معمولا ۴ یا ۵ میلیمتر بوده و قابل چشم پوشی است.

۱۰۰cm × ۱۰۰cm = 1  یک مترمربع دیوار

۵ = ۲۰ ÷ ۱۰۰ = (طول سفال) ÷ ۱۰۰=  تعداد سفال مورد نیاز در ۱ متر طول

۵ = (ارتفاع سفال) ÷ ۱۰۰= تعداد سفال مورد نیاز در ۱ متر ارتفاع

۲۵ =  ۵ × ۵ =  تعداد سفال مورد نیاز در ۱ مترمربع

طول یا ارتفاع جبهه کاری همواره مضرب صحیحی از طول و ارتفاع آجر یا سفال مصرفی نیست بنابراین به هنگام اجرای دیوار یا نماسازی، شکستن یا برش دادن آجر و سفال امری اجتناب ناپذیر است. با توجه به این مهم مهندس مترور باید در هنگام محاسبه تعداد آجر درصد مناسبی را به عنوان پرت و دور ریز در نظر بگیرد. مقدار درصد پرت معمولا بسته به کیفیت مصالح مصرفی متغییر است به عبارت دیگر آجر و سفال با کیفیت تر به هنگام شکستن و برش زدن به صورت مناسب تقسیم شده و معمولا هر دور طرف تقسیم بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در مورد مصالح با کیفیت پایین به دلیل برش نامناسب معمولاً یا هر دو قسمت بلا استفاده می‌شود یا یکی از قسمت ها شکل مناسبی جهت استفاده نخواهد داشت. لذا می‌توان گفت در نظر گرفتن حدودا یک درصد پرت برای محاسبات مناسب خواهد بود.

🔔 حتما بخوانید: انواع بیماری های آجر

محاسبه تعداد آجر فشاری (برآورد آجر مورد نیاز دیوار چینی)

در محاسبه تعداد آجر همیشه یک اصل اساسی وجود دارد و آن عبارت است از «توجه همزمان به مقطع و نمای دیوار برای درک صحیح چیدمان آجرها». در صورتی که این اصل اساسی در این قبیل محاسبات رعایت شود، درصد قابل توجهی از اشتباهات برطرف شده و نتایج قابل اطمینان تری به دست خواهد آمد. شکل یک دیوار با ضخامت ۳۰ سانتی را در نظر بگیرید، به ازای هر آجری که در نمای دیوار دیده می‌شود دو آجر نیز در قسمت پشتی است، به عبارت دیگر زمانی که شما با توجه به نمای دیوار محاسباتتان را انجام می‌دهید این محاسبات، ضخامت دیوار و تعداد آجر های پشت کار را در نظر نخواهد گرفت، لذا نتیجه بدست آمده را در عدد ۳ ضرب خواهید کرد (یک آجر در نما و دو آجر در پشت کار  که جمعا سه آجر خواهد شد).

این روال برای دیوار با ضخامت ۲۰ و ۴۰ سانتی نیز قابل تعمیم است ولی همواره توجه به مقطع و نما به صورت همزمان مدنظر خواهد بود. به عنوان یک حساب سر انگشتی در مورد محاسبه تعداد آجر می‌توان اینگونه گفت که تعداد آجر دیوار ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سانتیمتری به ترتیب دو، سه و چهار برار دیوار ۱۰ سانتیمتری خواهد بود. این ضرایب صرفاً با توجه به چیدمان معمول بدست آمده است و در صورتی که چیدمانی به غیر از آن که در جزئیات آمده، استفاده شود مطمئناً ضرایب نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

محاسبه آجر فشاری چگونه انجام میگیرد؟

ابعاد استاندارد آجرهای فشاری:

  1. آجر فشاری به ابعاد ۲۱٫۵×۱۰×۵
  2. آجر فشاری به ابعاد ۲۱٫۵×۱۰×۵٫۵

محاسبه تعداد آجر و توجه به بند کشی (برآورد آجر مورد نیاز دیوار چینی)

دیوارها و نماسازی ها اغلب با استفاده از ملات ماسه سیمان یا دوغاب سیمان اجرا می‌شوند. در نگاه اول به نمای هر دیواری متوجه خواهید شد که سطح دیوار فقط متشکل از آجر نیست و مابین آجرها (برای چسبندگی یا زیبایی) فاصله کوچکی در حدود یک سانتیمتر اجرا شده است. به این فاصله در اصطلاح بنایی بند گفته می‌شود و در محاسبه تعداد آجر همیشه باید بندها را نیز مد نظر قرار دهیم. بند به دو نوع افقی و قائم تقسیم می‌شود. ضخامت بند افقی در محاسبات تعداد آجر در ارتفاع و ضخامت بند قائم در محاسبات تعداد آجر در طول دیوار اهمیت پیدا می‌کند.

محاسبه تعداد آجر با توجه به بند کشی چگونه صورت میگیرد؟

برآورد نیاز آجر برای دیوار چینی

جدول زیر مقدار آجر و ملات مورد نیاز را برای سطوح مختلف دیوار با توجه به ضخامت های معمول آن نشان میدهد.در تنظیم این جدول ضخامت ملات ۱۲ میلیمتر و آجر از نوع استاندارد (واحد ده سانتیمتری) در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه اندازه واقعی آجر بسته به تولید کننده متغیر است، برای رسیدن به اندازه استاندارد دیوار، ضرورت دارد در حین اجرا، ضخامت ملات تنظیم و در عمل مقداری کم یا زیاد گردد. نسبت حجمی آجر ملات مصرفی در حدود هفت به یک است. اگر ضخامت ملات یک سانتیمتر انتخاب شود این به آن معناست که ۲۵ درصد از حجم ملات کاسته و در حدود ۳ درصد به تعداد آجر ها افزوده ایم.

اگر ضخامت ملات ۱.۵ سانتی متر انتخاب شود، ۲۵ درصد به حجم ملات افزوده میشود و ۳ درصد از تعداد آجر های مصرفی کم میشود. اگر آجر نما در یک لایه و آجر معمولی به عنوان پشت کار در ردیف دیگری کار شود میزان مصرف هر نوع آجر از جدول مربوطه قابل محاسبه است. با توجه به تعداد آجر های کله که در نما به کار برده میشود تعداد آجر های مصرفی در نما افزایش میابد. اگر سیمان پرتلند به کار رود آهک کمتری لازم است. میزان بیشتر ماسه موقعی مجاز است که ماسه خوب دانه بندی شده باشد. استفاده از حجم زیاد ماسه با دانه بندی بد و نامناسب باعث ضعف ملات و کیفیت پایین پیوند آجرها میشود.

🔔 حتما بخوانید: انواع آجر چینی
دیوار ۴۰ سانتی متری دیوار ۳۰ سانتی متری دیوار ۲۰ سانتی متری دیوار ۱۰ سانتی متری سطح دیوار

(m2)

حجم ملات(m3) تعداد آجر حجم ملات(m3) تعداد آجر حجم ملات(m3) تعداد آجر حجم ملات(m3) تعداد آجر
۰.۰۱۳ ۲۷ ۰.۰۰۹۵ ۲۰ ۰.۰۰۶۰ ۱۴ ۰.۰۰۲۲ ۷ ۰.۱
۰.۱۳۷ ۲۶۶ ۰.۰۰۶ ۲۰۰ ۰.۰۶۰ ۱۳۴ ۰.۰۳۰ ۶۷ ۱
۰.۲۷۳ ۵۳۱ ۰.۱۹۸ ۳۹۸ ۰.۱۲۲ ۲۶۶ ۰.۰۶۰ ۱۳۴ ۲
۰.۳۹۶ ۷۹۷ ۰.۲۹ ۵۹۷ ۰.۱۸۳۰ ۳۹۸ ۰.۰۷۶ ۲۰۰ ۳
۰.۵۳۲ ۱۰۶۱ ۰.۳۹۶ ۷۹۷ ۰.۲۴۳ ۵۳۱ ۰.۱۰۶ ۲۶۶ ۴
۰.۶۷۰ ۱۳۲۷ ۰.۴۸۸ ۹۹۵ ۰.۳۰۵ ۶۶۴ ۰.۱۲۱ ۳۳۳ ۵
۰.۷۹۲ ۱۵۹۲ ۰.۵۸۰ ۱۱۹۴ ۰.۳۶۵ ۷۹۷ ۰.۱۵۲ ۳۹۸ ۶
۰.۹۴۵ ۱۸۵۷ ۰.۶۷۰ ۱۳۹۳ ۰.۴۲۶ ۹۲۹ ۰.۱۶۷ ۴۶۵ ۷
۱.۰۶۶ ۲۱۲۳ ۰.۷۶۲ ۱۵۹۲ ۰.۴۸۸ ۱۰۶۲ ۰.۱۹۸ ۵۳۱ ۸
۱.۱۸۸ ۲۳۸۸ ۰.۸۵۴ ۱۷۹۲ ۰.۵۴۸ ۱۱۹۴ ۰.۲۱۳ ۵۹۷ ۹
۱.۳۴۱ ۲۶۵۴ ۰.۹۷۵ ۱۹۹۰ ۰.۶۰۹ ۱۳۲۷ ۰.۲۴۳ ۶۶۴ ۱۰
۲.۶۵۱ ۵۳۰۶ ۱.۹۲۰ ۳۹۸۰ ۱.۱۸۸ ۲۶۵۴ ۰.۴۵۶ ۱۳۲۸ ۲۰
۳.۹۶۲ ۷۹۵۸ ۲.۸۶۵ ۵۹۷۰ ۱.۸۰۰ ۳۹۸۰ ۰.۷۰۰ ۱۹۹۰ ۳۰
۵.۲۷۴ ۱۰۶۱۱ ۳.۸۴۰ ۷۹۵۸ ۲.۳۷۷ ۵۳۰۶ ۰.۹۱۶ ۲۶۵۶ ۴۰
۶.۶۱۵ ۱۳۲۶۴ ۴.۷۸۶ ۹۹۴۸ ۲.۹۸۸ ۶۶۳۲ ۱.۱۵۸ ۳۳۱۷ ۵۰
۷.۹۲۶ ۱۵۹۱۷ ۵.۷۶۱ ۱۱۹۳۷ ۳.۵۶۶ ۷۹۵۸ ۱.۴۰۲ ۳۹۸۰ ۶۰
۹.۲۳۶ ۱۸۵۷۰ ۶.۷۰۶ ۱۳۹۲۷ ۴.۱۷۵ ۹۲۸۵ ۱.۶۱۴ ۴۶۳۴ ۷۰
۱۰.۵۷۸ ۲۱۲۲۲ ۷.۶۵۲ ۱۵۹۱۷ ۴.۷۵۴ ۱۰۶۱۱ ۱.۸۶۰ ۵۳۰۶ ۸۰
۱۱.۸۸۸ ۲۳۸۷۵ ۸.۶۲۷ ۱۷۹۰۶ ۵.۳۳۵ ۱۱۹۳۷ ۲.۰۷۲ ۵۹۶۹ ۹۰
۱۳.۲۰۰ ۲۶۵۲۷ ۹.۵۷۲ ۱۹۸۹۶ ۵.۹۴۴ ۱۳۲۶۴ ۲.۳۱۶ ۶۶۳۲ ۱۰۰
۲۶.۴۰۱ ۵۳۰۵۴ ۱۹.۱۴۴ ۳۹۷۹۰ ۱۱.۸۸۸ ۲۶۵۲۷ ۴.۶۰۳ ۱۳۲۶۴ ۲۰۰
۳۹.۶۰۱ ۷۹۵۸۱ ۲۸.۷۱۸ ۵۹۶۸۵ ۱۷.۸۰۳ ۳۹۷۹۰ ۶.۹۲۰ ۱۹۸۹۶ ۳۰۰
۵۲.۸۰۲ ۱۰۶۱۰۷ ۳۸.۲۶۰ ۷۹۵۸۱ ۲۳.۷۴۸ ۵۳۰۵۴ ۹.۲۰۶ ۲۶۵۲۷ ۴۰۰
۶۶.۰۰۲ ۱۳۲۶۳۴ ۴۷.۸۰۲ ۹۹۴۷۶ ۲۹.۶۶۲ ۶۶۳۱۸ ۱۱.۴۹۳ ۳۳۱۵۹ ۵۰۰
۷۹.۲۳۴ ۱۵۹۱۶۲ ۵۷.۳۹۸ ۱۱۹۳۷۱ ۳۵.۶۰۷ ۷۹۵۸۱ ۱۳.۸۱۰ ۳۹۷۹۰ ۶۰۰
۹۲.۴۳۴ ۱۸۵۶۸۹ ۶۶.۹۸۰ ۱۳۹۲۶۷ ۴۱.۵۵۳ ۹۲۸۴۵ ۱۶.۰۹۵ ۴۶۴۲۳ ۷۰۰
۱۰۵.۶۳۵ ۲۱۲۲۰۴ ۷۶.۵۵۲ ۱۵۹۱۶۲ ۴۷.۴۶۸ ۱۰۶۱۰۸ ۱۸.۴۱۴ ۵۳۰۵۴ ۸۰۰
۱۱۸.۸۳۶ ۲۳۸۷۴۲ ۸۶.۱۲۴ ۱۷۹۰۵۶ ۵۳.۴۱۲ ۱۱۹۳۷۰ ۲۰.۷۰۰ ۵۹۶۸۵ ۹۰۰
۱۳۲.۰۳۶ ۲۶۵۲۶۸ ۹۵.۶۹۶ ۱۹۸۹۵۱ ۵۹.۳۵۷ ۱۳۲۶۳۶ ۲۳.۰۱۶ ۶۶۳۱۸ ۱۰۰۰

محاسبه تعداد آجر به روش های دیگر

روش دیگری که برخی از مترور ها و مهندسین استفاده می‌کنند روش حجمی است، بدین ترتیب که حجم یک متر مربع از دیوار را به حجم یک عدد آجر (با در نظر گرفتن بند) تقسیم می‌کنند. در اغلب موارد این روش جوابگوی محاسبات خواهد بود ولی تقریب زیادی خواهد داشت. دلیل این امر نیز تفاوت ملات مابین آجرها در انواع چیدمان ها میباشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =