کاربرد آجر سفال

کاربرد آجر سفال

کاربرد آجر سفال

آجر سفال نوعی محصول سفالی است که به صورت استاندارد برای ساخت و ساز استفاده می شود. آجر سفال اصفهان یکی از پر مصرف ترین متریال های ساختمانی می باشد. هم چنین آجر سفال اصفهان یکی از با کیفیت ترین آجر سفال های موجود در بازار می باشد. آجر سفال را برای ساختن دیوار های باربر، تیغه های جداکننده، طاق ضربی بین تیرآهن ها، نمای خارجی و داخلی و سقف های تیرچه بلوک استفاده می کنند.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

این نوع آجر ها در کف ساختمان ها نیز استفاده می شوند که در اینجا از آجر سفال بزرگتری با نام ختائی بهره می گیرند که سایز آن به بزرگی ۲۵*۲۵*۵ یا بزرگتر می باشد. در حال حاضر بیشترین کاربرد آجر سفال در مرحله دیوارچینی برای ساختن تیغه های جداکننده است که برای اجرای آن از بلوک های سوراخ دار استفاده می شود.

آجر یکی از آن مصالحی است که از دیرباز در صنعت ساختمان کاربرد داشته است.

کاربرد آجر سفال در ساختمان

امروزه از آجر به شکل آجرنما در نمای خارجی ساختمان ها و آجر سفالی برای دیوارچینی استفاده می شود.
در نماهای باستانی ایرانی از آجر به عنوان مصالح اصلی ساختمانی استفاده می شده که آجرهای رسی فراوان ترین و باقدمت ترین آن هاست.

 

  • آجر سفال گروهی از محصولات ساختمانی است که به صورت صنعتی تولید شده و جایگزین سنگ شده است.
  • آجر سفال به صورت دستی و صنعتی تولید می شود که ماده اصلی آن خاک رس, سیل یا ترکیبی از این دو می باشدکه در کوره پخته می شود تا دوام و سختی کافی را داشته باشد.
  • آجر سفال به شکل مکعب مستطیل توپر , سوراخدار, توخالی و قطعات نازک تولید می شود.
  • آجر سفال را برای ساختن دیوار های باربر, تیغه های جداکننده, طاق ضربی بین تیرآهن ها, نمای خارجی و داخلی و سقف های تیرچه بلوک به کار می برند.
  • برای استفاده در کف ساختمان ها از آجرسفال بزرگتری با نام ختائی بهره می برندکه سایز آن به بزرگی ۲۵*۲۵*۵ یا بزرگتر می باشد.
  • درحال حاضر بیشترین کاربرد آجرسفال در مرحله دیوارچینی برای ساختن تیغه های جداکننده می باشدکه برای اجرای آن از بلوک های سوراخ دار استفاده می شود.

مراحل تولید و کاربرد آجر سفال اصفهان

۱.مراحل تولید آجر سفال اصفهان به شیوه کوره هافمن

ابتدا خاک رس را با آب مخلوط می کنند تا گل درست شود سپس گل را به مرحله قالب گیری می فرستند. پس از مرحله قالب گیری آن را در هوای باز می گذارند تا خشک شود و پس از خشک شدن خشت خام آن را به کوره های هافمن منتقل می کنند و پس از گذشت دو روز آن را از کوره به وسیله نوار نقاله توسط کارگر ها در کامیون می چینند و به سراسر ایران ارسال می کنند.

کاربرد آجر سفال در ساختمان

۲.مراحل تولید آجر سفال اصفهان به شیوه تمام اتوماتیک

در این روش ابتدا خاک رس را با آب مخلوط می کنند تا گل ایجاد شود، سپس گل های ایجاد شده را به دستگاه های قالب گیری می فرستند و پس از خارج شدن از دستگاه توسط سیم های فلزی برش داده میشوند و در نهایت به سالن خشک کن میفرستند و پس از خارج شدن از سالن خشک کن توسط کارگر در کامیون چیده میشوند و به مناطق مختلف ارسال می کنند.

🔔 حتما بخوانید: طبقه بندی ۶ مدل از جنس آجر

کاربرد آجرسفال در مراحل ساخت و تولید

مراحل ساخت و تولید آجرسفال با استخراج مواد از معدن شروع می شود. معدن مورد نظر باید از قبل به لحاظ کیفیت مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از استخراج مواد , خاک موردنظر را از سنگ ها و مواد خارجی جداسازی می کنند و با آب زدن به خاک آن را تبدیل به گل می کنند.

مرحله بعدی فرم دادن این گل در دستگاه میکسر بعد از هواگیری کامل می باشد. گل توسط این دستگاه کاملا فشرده شده و در قالب قرار می گیردو بعد از برش به قسمت خشک کن حمل می شود.

برای خشک کردن این قالب های سفالی باید دقت شود که میزان رطوبت و مقاومت به حد مناسب برسد چون اگر خشت به صورت تر وارد کوره شود ترک می خورد و از بین می رود و کوره هم به علت شوک حرارتی خراب می شود.

در پایان نوبت به پخت خشت ها می رسد که در حرارت بسیار بالا در زمان مشخص پخته می شوند تا سفت و سخت شده و اکسید کربن آن متصاعد شود. تولید تیغه یا بلوک سفالی در این مرحله تمام شده و آماده فروش و بارگیری می باشد.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

 

 

وزن آجر سفال

وزن سفال تیغه ای عایق ۱۵ سانتی: ۳٫۱ کیلوگرم

وزن سفال تیغه ای ۱۵ سانتی ساده درجه یک: ۲٫۸ کیلوگرم

وزن بلوک سفالی دیواری ۱۰ سانتی ساده درجه یک: ۲٫۱ کیلوگرم

وزن بلوک سفالی دیواری ۷ سانتی ساده درجه یک: ۱٫۹ کیلوگرم

کاربرد آجر سفال در ساختمان

نحوه کاربرد اجرای آجر سفال در دیوار چینی

دیوار چینی باید به گونه‌ای انجام شود که قفل و بست کامل بین بین بلوک‌ها ایجاد گردد. در تقاطع‌ها دو دیوار اصطلاحاً باید هشت‌گیر شوند، ‌یعنی نصف طول یک بلوک، یک رج در میان در داخل ضخامت دیوار دیگر قرار گیرد.

دیوار چینی باید کاملاً قائم و شاقولی بوده و امتداد رج‌ها باید کاملاً افقی باشند، همچنین بندهای قائم باید یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرار گیرند و شاقولی باشند، ضخامت بند آجرها باید طبق نقشه‌های اجرایی باشد. ضخامت این بندها نیز نباید کمتر از ۱۰میلیمتر و بیشتر از ۱۲ میلیمتر باشد.

قبل از دیوار چینی بایستی بلوک‌ها اصطلاحاً زنجاب گردند (در آب خیس شوند) تا آب ملات را جذب نکنند. همچنین برای آنکه بندهای قائم روی هم نیفتند باید یک رج را با بلوک کامل شروع و رج بعدی را با بلوک نیمه شروع کرد.

برخی از کارخانجات برای این منظور بلوک نیمه نیز تولید می‌کنند تا نیاز به شکستن بلوک ها در محل نباشد که این کار با پرت زیاد همراه میباشد. توصیه میشود در صورت نبود بلوک های نیمه از آجر سفال سوراخ دار استفاده شود. چون به علت تردی بلوکه‌ها به عنوان نیمه‌کردن وجود ندارد و میزان پرت بسیار بالا می‌رود.

و در آخر:

در خرید آجر سفال به موارد زیر توجه کافی را داشته باشید:

۱. در شکل سفال، بلوک سفالی باید منظم باشد.

۲. رنگ سفال یکنواخت باشد.

۳. بافت سفال همگون باشد.

۴. جداره سفال به راحتی خش دار نشود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =