کفپوش-آجری-1

کفپوش آجری چیست؟

کفپوش آجری اغلب در گروه سنگ فرش ها که ضخامت بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها دارند، قرار می‌گیرد و برای کف های خاص معماری از آنها استفاده می شود. امروزه آجر در کف فضاهای تجاری، پارکینگ ها، کف انبارها، خانه های مسکونی، حیاط و ورودی منازل، باغچه ها، پیاده روها و… کاربرد دارد. در برخی موارد هم کفپوش آجری به صورت ورقه هایی با سطوح بزرگتر تولید می شود که در این صورت بیشتر شبیه کاشی ها می شوند.

این نوع آجرها را میتوان هم روی ملات اجرا کرد و الگوها و طرح های متنوعی را برای مشتری فراهم ساخت و هم می توان در طراحی و ساخت روی سطح آنها ایجاد کرد. در اکثر موارد کفپوش آجری باریک تر از آجرهایی است که در ساخت و ساز استفاده می شوند. استفاده از کفپوش آجری به این دلیل که باعث افزایش سطح زمین نمی شوند و وزن بسیار کمی را به کف زیرین خودشان وارد می کنند، مرسوم است.
کفپوش های آجری تحت دمای بالاتری نسبت به آجرهایی که در ساخت و ساز استفاده می شوند، قرار داده می شوند که به این فرآیند «سوزاندن بیش از حد» گفته میشود و باعث می شود تا نسبت به نم و رطوبت غیر قابل نفوذ گردد و سطحی مقاوم پیدا کند.

انواع کفپوش آجری

مدل کفپوش آجری یکی از مواردی است که در انتخاب نوع کفپوش می تواند تاثیر گذار باشد. از انواع کفپوش آجری می توان موارد زیر را نام برد:

۱.آجرهای مهندسی شده

این ها همان آجرهای ضخیمی میباشند که در ساخت و ساز ساختمان ها می‌بینید. سایز و اندازه ای که این آجرها دارند به این معناست که سطح زمین را افزایش می دهند و از طرف دیگر هم فشار زیادی را روی سطوح زیرین خود وارد می کنند.
این متریال کاملا در برابر لکه و دیگر عوامل مقاوم می‌باشد که اگرچه گاهی در برابر آب حساس است اما با گذشت زمان، این نوع از آجرها دچار فرسایش شده و حفره های کوچکی در روی آن ها به وجود می آید.

۲.کفپوش های آجری بازیافتی

بسیاری از مردم، شکل و شمایل آجرهای قدیمی را دوست دارند احتمالا این علاقه مربوط به گذشته و بدلیل حس نوستالژی ای که برای آن ها دارد، باشد. در هر صورت اگر شما هم از آن دسته از افراد می باشید، به جای آنکه سال ها صبر کنید تا آجرهایی که در خانه نصب کرده اید نو بودن خود را از دست بدهند و شکل کهنه و قدیمی پیدا کنند، می توانید از کفپوش های احیا شده استفاده کنید که این آجر ها از همان ابتدا شکل قدیمی دارند. مزیت این نوع کفپوش ها این است که کاملا دوست دار محیط زیست میباشند، چون دیگر لازم نیست برای ساخت آن ها از مواد و متریال جدید هم استفاده شود.

🔔 حتما بخوانید: آجر جوش و مشخصات فنی آن

۳.کفپوش های آجرهای دست ساز

شرکت هایی وجود دارند که در ساخت آجرهای دست ساز خبره هستند و مزیت بسیار بزرگی که دارند و به این صورت است که شکل و شمایل آن ها کاملا منحصر به فرد میباشد و ویژگی های خاص خود را دارند. این نوع از کفپوش آجری گران ترین نوع در بین انواع دیگر است ولی با این حال نتیجه ی آن چشمگیر و جذاب میباشد.

کفپوش آجری2

مزایای کفپوش آجری

بزرگترین مزیت کفپوش آجری این است که همانند سنگ و سرامیک می باشد. آجر یک مصالح با دوام بسیار بالا است و در برابر عواملی همچون وجود حیوانات خانگی، رفت و آمد زیاد، جابجایی مداوم مبلمان منزل و … به راحتی آسیب نمی پذیرد. سطح سخت آجر تمیز کردن آن را آسان می کند و اینکار به راحتی با پارچه تمیز و خیس و یا جارو برقی امکان پذیر میباشد. برخلاف موکت،گرد و خاک روی آجر برای مدت طولانی نمی شیند و باعث آلرژی برای ساکنین نمی شود.

از آنجا که آجر ماده ای غیر قابل اشتعال میباشد، برای کف فضاهای نزدیک بخاری های چوبی، شومینه، باربی کیو و سایر تجهیزاتی که حرارت بالا و آتش در آنها وجود دارد گزینه بسیار مناسبی میباشد. از منظر زیبایی شناختی و معماری آجر مصالحی است که گرما را به فضا هدیه می دهد، بافت، تنوع رنگ و الگوهای چشم نوازی دارد و برای آنها که زیبایی هنرمندانه در طراحی اولویت دارد، رقیبی سرسخت برای دیگر کفپوش ها خواهد بود.
همانطور که در بالا به بررسی برخی از مزایای کفپوش آجری پرداختیم در ادامه به طور موردی به سایر مزایای آن اشاره می کنیم:

  1. کفپوش آجری شکوه، زیبایی، قدمت و اصالت کهن را به کف فضای شما هدیه می دهد.
  2. آجر در برابر تغییر رنگ و کمرنگ شدن بسیار مقاوم است.
  3. کفپوش آجری در برابر لغزندگی مقاوم بوده و به نوعی ضد لغزش میباشد.
  4. آجر بسیار بادوام بوده و طول عمر بالایی دارد.
  5. کفپوش آجری در کنار زیبایی خاصی که دارد، مصالحی ارزان است.
  6. آجر در برابر آتش نیز مقاوم است.
🔔 حتما بخوانید: آجر نسوز چیست؟

معایب کفپوش آجری

دوام بالای آجر همانند یک شمشیر دولبه میباشد، سختی سطح رویه آن، سختی رویه آجر باعث میشود که  احساس راحتی کمتری را زیر پای مردم ایجاد کند و این مساله ای است که مصالحی همچون سنگ، سرامیک، چوب و حتی بتن با آن مواجه نیستند. آجر همچنین همانند سایر مصالح سخت، در زمستان زیر پای لخت ساکنین خانه احساس سردی ایجاد می کند. اگرچه در صورت وجود سیستم گرمایشی در کف، حس گرمای مطلوب تری نسبت به سایر کفپوش ها ایجاد می کند اما سختی آجر همچنین نگرانی هایی را در خصوص افتادن و احتمال شکسته شدن اشیاء روی آن را به وجود می آورد.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

تمیز کردن کفپوش ها

در احداث کفپوش های آجری، عموما جلوگیری کامل از ریخته شدن ملات های اضافی روی سطح آجر غیر ممکن است. ضروری است کار با دقت انجام شود تا ریخت و پاش ملات های اضافی به حداقل برسد. اغلب آنها به وسیله کرباس یا گونی پاک میشوند، ولی این عمل زمانی قابل اجراست که ملات تازه و مرطوب باشد.

در صورتی که سیمان سخت شود زدودن ملات های ریخته شده با آب ممکن نیست. در این حالت فقط محلول اسید کلریدریک یا جوهر نمک قادر است سیمان های خشک شده را از بین ببرد. ولی استفاده از اسید نیز به راحتی میسر نیست. اسید برای پوست بدن و لباس ها مضر و خصوصا برای چشم ها خطرناک است. این کار باید توسط بناهای بسیار مجرب و با استفاده از دستکش های لاستیکی و عینک های ایمنی و با تامین تهویه انجام شود.

قبل از به کار بردن اسید باید لایه نازکی از آب روی آجر پاشیده شود. این لایه آب باعث کاهش جذب اسید توسط آجر خصوصا توسط ملات بند ها میشود و از اسید سوزی آجر ها جلوگیری می کند. مالیدن اسید روی آجر به تدریج و با استفاده از یک برس سفت و هر بار فقط در یک ناحیه کوچک انجام گیرد. پس از مالیدن اسید، کف ها باید با آب شسته و تمیز شوند.

کفپوش آجری 3

🔔 حتما بخوانید: دیوار های یکپارچه آجری

کار های تکمیلی کف سازی آجری

کف های آجری کار شده با ملات را میتوان با سابیدن توسط کف ساب به صورت سطوح کاملا صیقلی درآورد. لازم است پیش از چیدن کف، عمل سابیدن کف را به عنوان یکی از ضروریات قطعی کار در نظر گرفت. آجر استفاده شده برای کف باید متراکم، خوش پخت و بدون خلل و فرج باشد.

سابیدن آجر های نرم موجب ظاهر شدن دانه های رسی روی سطح آجر می شود که ممکن است به علت داشتن حباب های ریز هوا، جاذب آب باشند. ضمنا ماسه به کار رفته در ملات باید فوق العاده ریز دانه باشد. سنگدانه های درشت در هنگام سابیدن از محل خود خارج می شوند و سطوح آجر را می خراشند.

آجر ها را باید تا حصول اطمینان از سفت شدن و گیرش کامل ملات، تا چند روز مراقبت کرد. در غیر این صورت هنگام ساییدن، ممکن است آجر ها از جا کنده شوند. استفاده از پوشش موم دار در آجر کاری های داخلی موجب کاهش قابلیت جذب آب در زمان نظافت می شود. پوشش موم دار را نباید در پیاده رو های خارجی مورد استفاده قرار داد، چرا که ممکن است آب در زیر پوشش موم جمع شده و در روز های سرد یخ بزند.

یکی از روش های مناسب حفظ و نگهداری آجر استفاده از اندود سیلیکون است. سیلیکون دوام زیادی دارد و عایق مناسبی در برابر آب است. سیلیکون دوام زیادی دارد و عایق مناسبی در برابر آب است. سیلیکون مورد استفاده در کارهای بنایی را میتوان با استفاده از حلال های شیمیایی یا آب به کار برد. حلال های شیمیایی زودتر خشک میشوند و عمل جلا زدن بر روی آجر به سرعت انجام می پذیرد.

قیمت کفپوش آجری

شما برای اطلاع از لیست قیمت ها میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و از لیست قیمت های کفپوش آجری مطلع گردیده و همچنین از راهنمایی مشاوران ما بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =