آجر آذرخش چیست؟

آجر آذرخش چیست؟

آجر آذرخش یا همان آجر نسوز یک نوع خاصی از آجر میباشد که با استفاده از خاک نسوز ساخته‌ می‌شود و در مقایسه با دیگر انواع آجر‌ها از مقاومت حرارتی و ماندگاری بالاتری برخوردار است و همین موضوع باعث شده است که استفاده از آن در صنعت ساختمان‌سازی روز به روز افزایش یابد. آجر آذرخش در یک فرایند مشابه با آجر‌های معمولی تولید‌ می گردد، با این تفاوت که این نوع از آجر‌ها در معرض حرارت بسیار بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گرادی قرار داده میشوند.

خاک نسوز موجود در آجرهای آذرخش در واقع دارای مواد معدنی خاص با مقاومت حرارتی بالایی هستند. استفاده از اصطلاح نسوز در این آجرها کمی گمراه کننده میباشد و کاربر تصور‌ می‌کند که این آجرها به معنای واقعی کلمه نسوز هستند، ولی در حقیقت این‌گونه نیست و علی‌رغم مقاومت حرارتی بسیار بالای این آجرها، اصطلاح نسوز تنها اشاره به مواد معدنی نسوز بکار گرفته شده در فرآیند ساخت آن‌ها دارد.آجر آذرخش به دلیل ترکیب‌ها و مواد معدنی مختلفی که در آن به کار گرفته شده در رنگ‌بندی‌های متنوعی یافت‌ می‌شود و دلیل وجود رنگ بندی های مختلف این آجر ها همین مواد معدنی طبیعی میباشد که ثبات بسیار بالایی دارد.

مزایای آجر آذرخش

آجر آذرخش مزایای متعددی دارد که به طور موردی به برخی از آنها اشاره میکنیم:

  1. دارای ظاهر زیبا و متفاوت
  2. مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارد.
  3. دارای استحکام بالا در برابر هرگونه ضربه یا خراشیدگی میباشد.
  4. طیف رنگی متنوع و ثبات رنگی بالایی دارد.
  5. عایق صوتی و حرارتی میباشد.
  6. سازگار با محیط‌ زیست ایست.
  7. به دلیل تنوع در اندازه و شکل کاربرد راحتی دارد.
  8. مقاومت در برابر سفیدک زدن نماها را دارد.
  9. سبک است.
  10. جذب آب پایینی دارد.
🔔 حتما بخوانید: مراحل ساخت آجر

انواع آجر آذرخش

به طور کلی آجر‌های نسوز آذرخش را بر اساس ترکیب آن‌ها در سه دسته کلی طبقه‌بندی‌ می گردند که هر یک از آن‌ها نیز بر اساس نحوه تشکیل به تعدادی زیر دسته دیگر تقسیم‌ می‌شوند:

انواع مختلف آجر آذرخش کدامند؟

۱- آجر آذرخش اسیدی

  • معمولی
  • سیلیسی
  • گانیستر

آجر آذرخش اسیدی

  • این نوع آجر‌ها که تحت عنوان آجرهای دارای مقاومت اسیدی نیز شناخته‌ می‌شوند، به طور ویژه ای برای مقاومت در برابر فعالیت اسیدی مواد شیمیایی و آب و هوا به کار برده‌ می‌شوند. به طور کلی آجر آذرخش معمولی ساخته شده از خاک نسوز طبیعی مقاومت بسیار خوبی در برابر اسید ها دارد، اما در صورتی که به مقاومت اسیدی بالاتری نیاز باشد مقدار بیشتری از سیلیس را به خاک نسوز می افزاییم که در این صورت مقدار سیلیس می‌تواند تا ۹۷ درصد ترکیب خاک نسوز را شامل شود. برای ایجاد چسبندگی نیز از ۱ تا ۲ درصد آهک استفاده می‌شود. آجرهای آذرخش اسیدی را برای بازه‌های زمانی طولانی تحت تأثیر حرارت‌های بسیار بالا قرار می‌دهند.
  • آجر نسوز اسیدی معمولی از خاک نسوز طبیعی ساخته‌ می‌شود که شامل ۵۰ تا ۷۵ درصد سیلیس و ۲۰ تا ۴۰ درصد آلومین میباشد. این آجر دارای مقاومت حرارتی ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد است. آجر آذرخش اسیدی نوع سیلیسی حاوی بیش از ۹۵ درصد سیلیس است که به طور معمول با استفاده از ماسه‌سنگ‌ها یا کوارتزیت همراه با ۲ تا ۳ درصد آهک به‌عنوان ماده چسبنده ساخته‌ می‌گردد.این نوع آجر دارای مقاومت حرارتی برابر با ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است. آجر آذرخش اسیدی گانیستر در واقع از ماسه‌سنگ سیلیسی یا همان گانیستر تولید می‌شود و حاوی ۸۵ درصد سیلیس، ۱۰ درصد رس و ۲ درصد آهک به‌عنوان ماده چسبنده میباشد. آجر آذرخش گانیستر بسیار سخت و فشرده است و دارای مقاومت حرارتی برابر با ۲۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

۲- آجر آذرخش بازی یا قلیایی

  • مگنزیت
  • دولومیت
  • بوکسیت

آجر آذرخش قلیایی

  • آجر نسوز قلیایی دارای مقاومت خوردگی و شیمیایی بسیار خوبی میباشد. این نوع از آجر آذرخش حاوی مقدار بالایی از منیزیم و مقداری نیز آهک به‌منظور ایجاد چسبندگی است. آجر آذرخش قلیایی نوع مگنزیت با استفاده از خاک نسوز حاوی ۸۵ درصد اکسید منگنز، ۳ تا ۵ درصد اکسید آهن و مقداری آهنگ و آلومین میباشد و مقاومت حرارتی ۱۸۰۰ تا ۲۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را داراست.
  • آجر نسوز قلیایی نوع دولومیت با استفاده از خاک نسوز حاوی درصد بالایی از دولومیت ساخته‌ می‌شود. برای بهبود مقاومت و استحکام آن از سرپنتین استفاده‌ می‌کنند و دارای مقاومت حرارتی ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد میباشد. آجر آذرخش قلیایی نوع بوکسیت با استفاده از خاک رس حاوی ۸۶ درصد بوکسیت ساخته‌ میگردد و مقاومت حرارتی برابر با ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد را داراست.

۳- آجر آذرخش خنثی

  • کرومیت
  • کربوراندم یا کاربید سیلیسیم
  • کروم مگنزیت
  • فورستریت
🔔 حتما بخوانید: طبقه بندی جنس آجر

آجر آذرخش خنثی

  • این نوع از آجرهای نسوز دارای ویژگی‌های بازی و اسیدی مناسبی هستند و مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و مواد اسیدی بالا میباشد. آلومین و کرومیت دو جزء اصلی آجر آذرخش خنثی هستند. آجر آذرخش خنثی نوع کرومیت به طور عمده از خاک نسوز حاوی ۵۰ درصد سنگ‌ آهن کروم، ۳۰ درصد اکسید آهن، ۲۰ درصد بوکسیت و مقدار کمی سیلیس تولید می‌شود و مقاومت حرارتی آن برابر با ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است.
  • آجر آذرخش خنثی نوع کربوراندم یا کاربید سیلیسیم یک آجر بسیار خاص است که در کوره‌های الکتریکی کاربرد دارد و از خاک رس حاوی درصد بالایی از کاربید سیلیسیم ساخته‌ می‌شود و مقاومت حرارتی آن برابر با ۱۹۰۰ درجه سانتی‌گراد میباشد. آجر آذرخش خنثی نوع کروم مگنزیت با استفاده از مخلوطی از کروم و مگنزیت و آجر نسوز خنثی نوع فورستریت نیز با استفاده از کانی اکسید سیلیسیوم منیزیم ساخته می‌شود.

رنگ زدن دیوارهای آجری

رنگ های متنوعی برای رنگ زدن دیوار های آجری در دسترس اند. ولی باید توجه کرد که رنگ زدن تنها برای بهبود نما است و مقاومت آجر را در برابر هوا و عوامل جوی افزایش نمیدهد. یکی از انواع رنگ های مورد مصرف رنگ سیمانی است. این نوع رنگ به طور طبیعی حاوی مقدار کمی سیمان پرتلند است. برای اطمینان از چسبندگی مناسب رنگ به آجر لازم است قبل از رنگ زدن، سطح آجر از گرد و غبار پاک شود، از این رو دیوار را قبل از رنگ زدن با آب میشویند و می گذارند تا کاملا خشک شود.

رنگ های لاتکس به نمای دیوار ظاهری تخت میدهند، به سرعت خشک میشوند و سطح رنگ شده با آنها در برابر نفوذ آب و روغن مقاوم و همچنین ضد لک است. رنگ های لاتکس به سطوح آجری که قبلا تمیز شده اند زده میشوند و معمولا به دیوار هایی که پیش تر رنگ شده اند نمی چسبند.

آجر آذرخش چیست؟

کارخانه آجر آذرخش

کارخانه شماره ۱ :

شرکت تولیدی صنعتی آذرخش آجر نسوز قم

کارخانه ی آجر نمای آذرخش قم مجهز به واحدهای دانه بندی، پرس، پخت و بسته بندی است. واحد آزمایشگاه کنترل کیفی و آنالیز، پرس های تمام اتوماتیک با ظرفیت های ۴۰۰ تا ۹۸۰ تن و کوره های شاتل با ظرفیت های ۵۰ الی ۱۰۰ تن از دیگر امکانات مجهز این کارخانه به حساب می آیند.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

کارخانه شماره ۲ :

شرکت آذرخش فرآورده های نسوز قم

این کارخانه علاوه بر داشتن واحد دانه بندی پیشرفته در سالن های تولید، دارای ۱۲ دستگاه پرس هیدرولیک با ظرفیت های ۹۸۰ تا ۱۴۰۰ تن میباشد. از دیگر امکانات مجهز این کارخانه ۵ دستگاه کوره شاتل واگنی با ظرفیت های بیش از ۲۰۰ تن را می توان برشمرد.

کارخانه شماره ۳ :

شرکت بین المللی سرامیک های نسوز آذرخش

این کارخانه دارای سیستم های پیشرفته و تخصصی خردایش ، دانه بندی و آسیاب های کوبیت، کوره‌های دوار و ماشین آلات تمام اتوماتیک در تمامی مراحل آماده سازی مواد اولیه میباشد و همچنین ماشین آلات پیشرفته ی انتقال مواد از دیگر امکانات این مجموعه به شمار می آیند.

کارخانه شماره ۴ :

شرکت بین المللی آذرخش توسعه صنایع نسوز

این کارخانه با بهره گیری از جدیدترین و پیشرفته ترین متدهای تولید و استفاده از مجهز ترین تجهیزات روز دنیا توانسته است به یکی از بزرگترین کارخانه های تولید آجر در منطقه تبدیل گردد. این کارخانه طی سال های همکاری با شرکت ساکمی ایتالیا که یکی از معتبرترین کارخانه های تولید تجهیزات و ماشین آلات آجر و سرامیک میباشد به یکی از مهمترین و بزرگترین کارخانه های تولید آجر در دنیا تبدیل شده است. شما میتوانید آجر نسوز آذرخش را با توجه به مدل و نیاز مورد نظر خود در سایزهای مختلف در این کارخانه سفارش دهید. سیستم دانه بندی تمام اتوماتیک و خط تولید روباتیک و مکانیزه و همچنین دارا بودن جدیدترین و به روز ترین آزمایشگاه کنترل کیفی، کوره های رولری و خط تولید تمام اتوماتیک و پیشرفته نیز از امکانات بی بدیل این مجموعه به شمار می آید.

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + پنج =