آجر شیشه ای

آجر (بلوک) شیشه ای چیست؟

آجر شیشه ای یا بلوک شیشه ای به بلوک هایی گفته می‌شود که از شیشه ساخته میشود و دارای طرح ها، رنگ ها و ابعاد مختلفی هستند. این قطعات بیشتر جنبه تزئینی دارند و با طرحی خاص در میان دیوارهای ساخته شده از انواع آجر یا بلوک سفالی و بلوک سیمانی استفاده می شود تا از خاصیت شیشه ای و شفاف بودن آن استفاده شده که نور طبیعی را وارد محیط کنند. برای اتصال میان آجر شیشه ای معمولاً به جای ملات از چسب استفاده می کنند، ولی اغلب با گچ یا سیمان سفید بندکشی می شود. معمولا ابعاد بلوک های شیشه ای ۲۰ در ۲۰ در ۵ است، ولی در طرح ها رنگ ها و ابعاد مختلفی یافت می شود.

تولید این نوع بلوک ها یا آجر ها در کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، ایتالیا، لهستان، ترکیه، اندونزی، تایلند، چین و آمریکا وجود داشت و تا مدت ها تولید آن به شکل انبوه در ایران انجام نگرفته بود. به همت متخصصان و مدیران توانمند از سال ۱۳۸۸ تولید آن به شکل انبوه آغاز شد و رفته رفته تنوع رنگی و سایز جدید به آن اضافه شد. آجر های شیشه ای مزایای بسیار و کاربرد های خاص نسبت به آجرهای سنتی را دارا می باشند و به همین دلیل بازار جهانی بسیار خوبی را به دست آورده و به مرور زمان مصرف آن بیشتر می شود. این محصول در سال های اخیر در بازار ایران جای باز نموده به طوری که در حال حاضر اغلب محصولات داخلی گوی سبقت را از نمونه های وارداتی ربوده است.

نحوه ساخت بلوک های شیشه ای:

بلوک های شیشه ای تو خالی که برای دیوار ها تولید می گردند، از ترکیب چهار ماده شیشه بازیافتی، شن، خاکستر سودا و سنگ آهک تولید میشود. این مواد حرارت دیده با هم ترکیب میشوند و سپس درون قالب هایی با الگوی متفاوت ریخته میشوند و هر قالب یک نیمه بلوک را تشکیل میدهد. دو نیمه جداگانه تولید شده پس از اینکه بلوک ها سرد شدند مجددا حرارت دیده و دو قطعه به یکدیگر فشرده میشوند. به این ترتیب در فضای درون این محصول تا حدی خلا ایجاد می گردد. با توجه به اینکه این بلوک ها تو خالی هستند قدرت باربری آجر سنتی را نداشته و در کرتین وال کاربری دارند. دیوار های ساخته شده از این محصول به علت قاب بندی ای که دارد در ساخت محدودیت ایجاد میکند.

بلوک های شیشه ای مورد استفاده در کف به طور معمول به عنوان یک قطعه توپر یا به عنوان یک بلوک شیشه ای تو خالی با وجه های ضخیم تر از بلوک های مخصوص دیوار ساخته میشود. این بلوک ها به طور معمول یا درون شبکه بتن مسلح قاب میشوند یا درون قاب فلزی قرار می گیرند. بلوک های ساخته شده برای دیوار به هیچ عنوان نبایستی در کف به کار برده شوند، چرا که میزان باربری آن ها برای کاربرد در کف مناسب نمیباشد.

آجر-شیشه ای

🔔 حتما بخوانید: آجر ماسه آهکی چیست؟

مزایای استفاده از بلوک های شیشه ای :

از جمله مزایای مختلف آجر های شیشه ای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان استفاده از نور طبیعی در کل فضا ها را خواهیم داشت.
  2. سبک تر بودن در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی تا بیش از ۲۵ درصد.
  3. کم بودن ضخامت در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی (حداقل ۱۵ سانتیمتر)که منجر به افزایش فضای مفید اتاق می شود.
  4. امکان تنوع و تغییر و ایجاد طرح های مختلف در دکوراسیون داخلی را دارد.
  5. عایق صوتی و عایق حرارتی میباشد.
  6. اجرای آسان و راحت با سرعت اجرای بالا نسبت به دیوار کشی و بنایی را دارا میباشد. زیرا مراحل مختلف و متعدد دیوارکشی سنتی شامل آجرچینی، گچ و خاک، سفیدکاری و نقاشی در آجرهای شیشه ای تنها شامل آجرچینی و در موارد خاص بندکشی است.
  7. طول عمر و دوام بالایی دارد.
  8. از نظر اقتصادی نسبت به دیوار آجری مقرون به صرفه می باشد.
  9. امکان به کارگیری طرح ها و رنگ های مختلف در یک یا چند دیوار، بنا بر هر نوع سلیقه ای را دارد.
  10. نظافت دیوارهای شیشه ای به سادگی تنها با یک دستمال نمدار قابل انجام است و کمترین مزاحمت را برای ساکنین دارد. در حالی که دیوارهای سنتی حداقل هر چهار سال نیاز به رنگ آمیزی دارند.
🔔 حتما بخوانید: آجر بهمنی چیست؟

کاربرد آجر شیشه‌ای

آجر های شیشه ای در موارد مختلفی کاربرد دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. درجدا سازی و تفکیک فضای داخلی استفاده میشود.
  2. در زیبا سازی داخل ساختمان استفاده میشود.
  3. در نمای ساختمان ها از این بلوک ها استفاده میشود.
  4. در سرویس های بهداشتی از این بلوک ها استفاده میشود.
  5. از این نوع بلوک به مقادیر قابل توجه در ساختمان های مسکونی، فضاهای اداری، انبارها، رستوران های سنتی، بناهای هنری، فرهنگی و مذهبی ( مساجد ) استفاده می شود.

این بلوک ها علاوه بر اینکه تحمل فشار زیادی که دارند، قابلیت عبور نور را نیز دارند. به همین علت از این بلوک ها در ساخت دیوارهای داخلی، نماهای خارجی،  پارتیشن بندی دکوراسیون داخلی و سقف (سقف های پاسیو، استخر ها و فضاهائی که در طبقات به خاطر نداشتن نور با مشکل مواجه هستند) استفاده میشود. استاندارد این بلوک ها ۱۹ در ۱۹ می باشند که هنگام جا زدن با گیره یا فاصله بین دو بلوک ۲۰*۲۰ میشود و در هر متر مربع ۲۵ عدد جا میگیرد و بین آنها را با چسب یا سیمان سفید یا گچ پر می کنند.

انواع آجر شیشه‌ای

  1. آجر شیشه‌ای مات
  2. آجر شیشه‌ای طرح‌دار
  3. آجر شیشه‌ای شفاف
  4. آجر شیشه‌ای رنگی
  5. آجر شیشه‌ای توپر
  6. آجر شیشه‌ای ایمن یا ضد آتش
🔔 حتما بخوانید: آجر لعابی چیست؟

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

دستورالعمل نصب آجر های شیشه ای در دیوار

  1. بلوک های شیشه ای مناسب برای پروژه خود انتخاب کنید.
  2. یک نمودار از نصب بلوک ها تهیه کنید. در نظر داشته باشید که بلوک های شیشه ای قابل برش نیستند. پس فضایی که در نظر می گیرید متناسب با ابعاد بلوک ها باشد.
  3. در صورتی که محل نصب با کل بلوک های شیشه ای پوشش داده نمیشود، سعی کنید از مصالح دیگری برای پوشش فضا استفاده کنید.
  4. ملات شیشه را آماده کنید. میزان ملاتی که به کار میبرید نه تنها به ابعاد پروژه بستگی دارد، بلکه به ابعاد بلوک نیز بستگی دارد. ملات را به تدریج و برای یک ساعت تهیه کنید.
  5. یک لایه ملات مالیده و اولین ردیف بلوک را روی آن قرار دهید. بلوک اول را قرار داده و به وجه بلوک های بعدی به انداره ای ملات می مالیم که درز بین بلوک را پر کند.
  6. با اسپیسر فاصله مناسب بین بلوک ها ایجاد کنید.
  7. از اسپیسر T بین بلوک ها استفاده کنید. پس از اینکه اولین ردیف بلوک قرار داده شد اسپیسر ها را درون ملات فرو کنید. در محل کناره ها با میخ یا پیچ اسپیسر T را به پنجره یا دیوار کناری وصل کنید.
  8. از اسپیسر X بین بلوک ها استفاده کنید. این اسپیسر محل و فاصله دقیق بلوک ها را در ردیف های افقی و عمودی تضمین می کند.
  9. به فاصله هر ۶۱ سانتی متر یک لنگر و میله های تقویت کننده نصب کنید. یک لایه نازک ملات روی بلوک مالیده و میله تقویت کننده را روی آن قرار می دهیم. میله را به لنگر وصل کرده و لنگر ها از دیوار یا پنجره حداقل ۲ تا ۳ سانتی متر فاصله دارند.
  10. با استفاده از ابزار محل درز بلوک ها را تمیز کنید.
  11. با استفاده از یک دستمال مرطوب اضافه ملات را پاک کنید.

بلوک شیشه ای

قیمت بلوک شیشه ای به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت بلوک شیشه ای یا آجر شیشه ای بر اساس رنگ آن متفاوت میباشد. یکی دیگر از عواملی که در قیمت این بلوک ها تاثیر گذار است، طرح و نوع بلوک شیشه ای میباشد. همچنین قیمت بلوک های شیشه ای ایرانی ارزان تر از قیمت بلوک شیشه ای خارجی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =