اجر-ماشینی

آجر ماشینی چیست؟

آجر ماشینی به آجر‌هایی گفته‌ می‌شود که بر روی بزرگ‌ترین سطح آن‌ها هشت یا ده سوراخ وجود دارد و اضلاع آن ۵/۵ در ۱۱ در ۲۲ سانتی‌متر می باشد. طبق استاندارد ‌های اداره استاندارد، این آجر باید دارای سوراخ‌هایی با قطر ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر باشد. سوراخ ها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح آجر باشد و هم چنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر و از لبه آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول آجر باشد. یکی از مرغوبترین نوع این آجر، آجر ماشینی اصفهان می باشد.

مزایای آجر ماشینی

  1. به دلیل وجود سوراخ های آجر ماشینی، دیوار یا سازه ساخته شده توسط آن از استحکام بالاتری برخوردار می گردد.
  2. علاوه بر استحکام بالا، این مصالح ساختمانی از وزن کمتری نسبت به آجر فشاری برخوردار می باشند.
  3. آجر ماشینی به دلیل داشتن سوراخ هایی در خود، قابلیت مسلح شدن دارد و می توان از آنها در ساخت دیوار‌ های حمال استفاده کرد.
  4. این آجر ضد اسید بوده و علاوه بر این تخلخل یا پوروسیتی کمی دارد و آب کمی را جذب‌ می‌کند.
  5. این نوع آجر در مقابل زلزله مقاومت بیشتری نسبت به آجر فشاری داشته و کاربرد آن نیز بیشتر است.
🔔 حتما بخوانید: آجر سفال اصفهان

اجر ماشینی

نحوه تولید آجر ماشینی

آجر ماشینی را در نقاط مختلف دنیا به روش‌های مختلفی تهیه‌ می کنند. در ایران به روش سنتی یا گل نرم، در جنوب آمریکای شمالی و آمریکای مرکزی به روش گل سفت و در کشور‌های صنعتی و پیشرفته به روش رس خشک تهیه‌ می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

۱.روش سنتی یا گل نرم

در فرآیند گل نرم، خاک رس در گودال هایی با عمق ۲ متر و قطر ۲.۵ تا ۳.۵ متر با آب مخلوط می گردد. ۲۴ ساعت خاک رس را در این گودال ها خیس کرده و معمولاً در کارخانه های آجر پزی  سه گودال وجود دارد که همیشه یک گودال در حال پر شدن، یک گودال در حال  خیس خوردن و یک گودال برای برداشت گل رس می باشد.

سپس این گل رس به دستگاه آجر زنی منتقل می شود و آن را به صورت قالب هایی برش داده و بیرون می دهد. قالب های گل رس که به شکل آجر در آمده اند برای خشک شدن منتقل می شوند.

این فرآیند برای تولید آجر ماشینی در دنیا خیلی کم مورد استفاده قرار داده می شود و دو روش بعدی به ویژه روش سوم روش های آجر پزی رایج تری برای تولید آجر ماشینی می باشند.

۲.روش گل سفت

تفاوت این روش با روش قبلی در این می باشد که به اندازه ی محدودی به خاک رس، آب اضافه کرده و گل سفتی را به دست می آورند. سپس این گل وارد دستگاهی می شود که دارای یک داس به شکل قالب آجر است و گل را به شکل مورد نظر برش می دهد. پس از برش زنی آجر های خیس را به محل خشک شدن انتقال می دهند.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال دیواری

۳.روش رس خشک

فرآیند سومی که برای تولید این محصول ذکر شده است، روش رس خشک می باشد. در این فرآیند که بیشترین کاربرد را دارد، رس با رطوبت ۷ تا ۱۰% مورد استفاده قرار می گیرد که به ظاهر شبیه رس خشک به نظر می رسد. در این روش خاک رس در قالب ها فشرده سازی می شود تا بتواند به شکل یک آجر در بیاید. تقریباً به هر روشی که با فشرده سازی رس به تولید آجر منجر گردد، روش رس خشک می گویند.

آجر-ماشینی

در اکثر ماشین آلات تولید آجر به روش رس خشک قبل از ورود خاک رس به قالب یک جت بخار قرار دارد. به منظور این که کمی رطوبت در خاک رس ایجاد کند تا ذرات آن به هم از چسبندگی بهتری برخوردار باشند و کیفیت آجر های تولید شده بالا رود. در انتهای روش رس خشک، آجر ها برای خشک شدن به کوره منتقل می گردند.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

کاربرد آجر ماشینی

از این آجر ها مانند هر آجر دیگری در ساخت دیوار های مختلف از آن استفاده می شود. دیوار‌هایی که با استفاده از این آجر ساخته‌ می‌شوند، از نظر استحکام نسبت به آجر‌های فشاری بهتر هستند و در عین حال از نظر وزن هم سبک می باشند. در ساخت همه انواع سازه از آنها استفاده می شود و تنها سازه‌ای که در آن از این نوع آجر استفاده نمی‌شود طاق ضربی می باشد. یکی از کاربرد‌ های وسیع آجر ماشینی، استفاده آن در نمای ساختمان است. انواع قرمز و زرد آن در بازار عرضه می شود و در ساخت نما نیز کاربرد های فراوانی دارد.

🔔 حتما بخوانید: آجر نما تایل چیست؟

تفاوت آجر فشاری و آجر ماشینی

تفاوت در مواد اولیه

جنس آجر های ماشینی نسبت به آجر های فشاری بسیار ترد و شکننده بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر می باشد. این آجر ها به علت ترد بودن قابل تیشه‌داری نمی باشند و هم چنین به‌دلیل اینکه خاصیت مکندگی زیادی ندارند و نمی‌توانند به خوبی به ملات بچسبند در طاق ضربی از آنها استفاده نمی کنند.

تفاوت در وزن و اندازه

اجر فشاری معمولا در اندازه‌ های۲۰*۱۰*۵ و ۲۲*۱۱*۵ تولید می گردند و موقعیت آجر فشاری در ایران صنعت آجر ماشینی را مجبور کرده که ابعاد آجر ماشینی نزدیک ابعاد آجر فشاری بوده و به همین علت آجر های ماشینی فعلی در ایران دارای ابعاد ۵/۵×۱۰×۲۲ و اضلاع گونیا تر می باشد و دارای سطوح صاف تری نسبت به آجرهای فشاری هستند. هر گونه تغییر اساسی در ابعاد آجر های ماشینی منوط به تجدید نظر در ابعاد آجر فشاری می باشد.

آجر ماشینی

تفاوت در کاربرد

طول عمر و مقاومت بالای آجر فشاری باعث شده که از آن برای زیر کاری و سفت کاری، دیوار باربر، تیغه چینی، طاق ضربی و به طور کلی گری چینی از آن استفاده شود. وجود سوراخ روی اجر ماشینی باعث شده که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کند و باعث استحکام بیشتر دیوار گردد.

هم چنین برای ساخت دیوار ‌های حمال (باربر)ضد زلزله از اجر ماشینی استفاده می‌شود. زیرا وجود سوراخ‌ها داخل آجر باعث شده که بتوان به راحتی از میلگرد داخل دیوار استفاده کرد. آجر های فشاری را باید به عنوان قدیمی‌ترین نوع مصالح ساختمانی در نظر گرفت و اگر در بازار برای خرید آن اقدام کرده باشید حتما متوجه برندهای دیگری چون آجر گری و آجر زبره نیز خواهید شد که این دو نیز به عنوان نام‌های دیگر این نوع اجر می‌باشند.

قیمت آجر ماشینی

به دلیل اینکه در بازار نوسانات قیمت وجود دارد، شما برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمت آجر ماشینی به نمایندگان معتبر فروش آنها مراجعه کرده و از آخرین وضثعیت قیمت ها با خبر شوید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =