اجر نسوز قلیایی

آجر نسوز قلیایی چیست؟

اگر بخواهیم به لیستی از قوی ترین مصالح ساخت بشر در دوران ‌های مختلف اشاره نماییم، آجر نسوز قلیایی در صدر این لیست قرار خواهد گرفت، طول عمر آجر نسوز قلیایی نسبت به مصالحی چون سنگ آهک، گرانیت و حتی آهن نیز بیشتر می باشد. از طرفی مقاومت آجر نسوز قلیایی نسبت به تنش ‌های مختلف محیطی، آن را از لحاظ استحکام منحصر به ‌فرد ساخته است. یکی دیگر از ویژگی هایی که این آجر را نسبت به بقیه محصولات آن متمایز کرده است، مقاومت بالای آن نسبت به دما و حرارت بالا می باشد.

خاک نسوز

خاک نسوز اصطلاحی‌ می باشد که برای برخی از خاک‌های دیرگداز استفاده می‌شود و حداقل دما­های نزدیک به ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. آجر نسوز در اصل ساختاری از آجر می باشدکه مقاومت دمایی بالایی دارد و‌ دمای پخت آن در حدود ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد می باشد.

🔔 حتما بخوانید: آجر نما شیل چیست؟

آجر-نسوز قلیایی

آجر های نسوز با توجه به نوع ماده استفاده شده در ترکیبات آنها، از انواع مختلفی برخوردار هستند و محدوده ‌های مختلف دمایی را تحمل می‌کنند. مواد نسوز استفاده شده در ساخت آجرهای نسوز باید قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مورد نظر را در درجه حرارت‌های بالا و شرایط محیطی را داشته باشند. از آجر نسوز به خاطر مقاومت آن در برابر حرارت‌، در شومینه ‌ها و سایر مواردی که نیازمند کارکرد در درجه حرارت زیاد است‌، نیز استفاده می کنند. انواع آجر نسوز عبارتند از: آجر سیلیسی، آجر نسوز ویژه، آجر آلومینیومی و آجر نسوز قلیایی

ترکیبات آجر نسوز قلیایی

در ترکیب آجر نسوز قلیایی از اکسید منیزیم و سیلسیم دی اکسید استفاده شده است که فرمول شیمیایی آن به صورت MgOSiO2 می باشد. سیلیسیم دی اکسید یا سیلیس به همه‌ انواع کانی‌هایی که دارای فرمول SiO2 هستند، گفته می‌شود که همگی جزو دسته کوارتزها به شمار می روند. کوارتزها از نظر میزان سختی در جدول موس دارای سختی ۷ و وزن مخصوص ۶۵/۲ می باشند. از طرفی اکسید منیزیم یک عایق الکتریکی قوی محسوب می‌شود که قدرت انتقال حرارت بالایی داشته و از سنگ‌های معدنی کربناته ازجمله دولومیت یا ماگنزیت، قابل استخراج می باشد. برای این کار دولومیت را در دمایی معادل ۵۵۰ الی ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند.

جهت ایجاد مقاومت گرمایی بیشتر در آجر نسوز قلیایی، به ترکیب سیلیس و اکسید منیزیم (۲MgOSiO2 ) مقادیر اندکی از اکسید کروم ( Cr2O3 ) یا اکسید آهن (Fe2O3) اضافه می‌کنند. یک نکته مهم درباره انواع آجرهای نسوز به این صورت است که نسوز بودن آجر به معنای مقاومت کامل آن در برابر دماهای بسیار بالا نمی باشد. بلکه به این معنی می باشد که آجر تا حدود معینی نسبت به دما مقاوم است.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال اصفهان

آجر نسوز قلیایی

کاربرد های آجر نسوز قلیایی

با توجه به مقاومت بالای این نوع از آجرها نسبت به حرارت و مواد قلیایی، می‌توان از آنها در محیط‌های مختلفی که با حرارت ‌های بسیار بالا و مواد قلیایی سروکار دارند استفاده نمود. از سری کاربرد هایی که این آجر ها دارند موارد زیر قابل ذکر است:

  • کوره‌ های باز در فولاد سازی
  • کوره ‌های دوار در کارخانه‌های سیمان سازی
  • قسمت‌ های بالایی کوره‌ های ذوب شیشه
  • صنایع فلزات غیرآهنی

مزایای آجر نسوز قلیایی

با توجه به کاربرد های وسیعی که آجر های نسوز در ساختار انواع مختلفی از کوره ها دارند، باید در انتخاب نوع و کاربرد آجر مورد استفاده دقت فراوانی به کار گرفته شود، زیرا با انتخاب دقیق نوع آجر برای ساخت کوره‌، می‌توان طول عمر آن‌ را تا حدود زیادی زیاد تر کرد.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

از مزایای استفاده از آجر قلیایی نسوز در صنایع مختلف، حالت قلیایی آن می باشد که از واکنش دادن آجر با مواد دیگر ممانعت به عمل می آورد. علاوه بر آن، مقدار خوردگی شیمیایی در آستر شکم کوره‌ های ساخت فولاد، به میزان قلیاییت سرباره وابستگی زیادی دارد، بنابراین استفاده از این نوع آجر که ساختاری قلیایی دارد می‌تواند عمر شکم کوره را تا حدود زیادی بالا ببرد.

آجر نسوز در نمای ساختمان

در صورت استفاده از آجر‌های نسوز با فرمولاسیون استاندارد می‌توان اطمینان خاطر داشت، نمای ساختمان چندین سال جذاب و مانند روز اول باقی می‌ماند‌. آجر نسوز مورد استفاده در نمای ساختمان عمدتاً به صورت پلاک (ضخامت آن ۲ تا ۳ سانتی متر) تولید می‌شود. رنگ‌ بندی این آجرها بسیار متنوع می باشد به طور مثال: اخرایی، قرمز، نارنجی و مشکی تا سفید‌ رنگ های در دسترس این نوع آجرها به شمار می روند.

🔔 حتما بخوانید: آجر نسوز چیست؟

اجر-نسوز-قلیایی

قیمت آجر نسوز برای نما سازی ۴ تا ۷ برابر سایر آجر نما‌ها می باشد ‌که علت های آن را می‌توان به بالا بودن قیمت خاک نسوز و مشکل بودن تولید آجر نسوز نسبت داد. داشتن استانداردهای ثبات رنگ و ضد شوره بودن آجر نسوز کیفیت لازم را در دراز مدت تضمین می نماید و بعد از گذشت چند سال از زمان نصب، تغییر رنگ یا تغییر شکل، جلبک یا شوره در سطح آن را مشاهده نخواهید نمود. مطلب اساسی ای که باید ذکر گردد این است که در انتخاب آجر نسوز با رنگ‌های مختلف که در نمای ساختمان باهم ترکیب خواهند شد، کنترل ابعادی آن است به این صورت که معمولاً کارخانجات تولید آجر نسوز برای رنگ های مختلف ابعاد مختلفی را پیشنهاد می‌کنند، ولی باید توجه داشت که ابعاد متنوع باعث سختی اجرا و حتی در برخی از موارد عدم اجرای مناسب می گردد.

چگونگی نصب آجر نسوز

آجر نسوز را هم می‌توانید با چسب و هم با ملات ماسه سیمان اجرا نمایید. شرط زیبایی آجر نسوز در چگونگی طرح و ترکیب رنگ‌ها و ترکیب سنگ و آجر می باشد‌ و این امکان پذیر نمی باشد، مگر با طراحی نما قبل از اجرا‌. اگر در نمای ساختمان گران‌ترین محصولات آجر نسوز نما بدون طراحی و ترکیب مناسب استفاده گردد،‌ می‌توان گفت هزینه انجام شده کاملاً هدر رفته است.

در اکثر گزینه ها، اجرای آجر نسوز با بند دو طرفه ( کله و راسته) که با مواد و مصالح مشکی و به صورت توپر کار می‌شود، زیبایی دو چندانی را به سطح کار تمام شده می‌بخشد. ترکیب سنگ تراورتن روشن با آجر نسوز چند رنگ و نورپردازی ملایم سطح آجر، اجرای باکس از سنگ تراورتن به طوری که قسمت برش خورده و لبه سنگ در کنار آجر دیده شود، طرحی می باشد که امروزه به کار گرفته می شود و در کل بازخورد مناسبی از طرف استفاده کنندگان و طراحان نیز داشته است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =