آجر نسوزه ویژه چیست؟

آجر نسوز ویژه چیست؟

آجر نسوز ویژه چیست؟

آجر نسوز ویژه همان طور که از نام این نوع آجر مشخص است، نوع خاصی از آجرهای نسوز هستند. این آجرها از ترکیبات فلزات واسطه تهیه می‌شوند. و میزان مقاومت آن در برابر حرارت بالا است و به صورت کلی استحکام بیشتری نسبت به آجرهای معمولی دارد. در ساخت آجرهای نسوز از نوعی چینی یا سرامیک و خاک نسوز استفاده می‌شود.

آجرهای نسوز نسبت به آجرهای سفالی تراکم بیشتری دارند و درجه حرارت پخت آن‌ها حدود ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد است این آجر ها نوعی از آجر های نسوز هستند که از تهیه شده از فلزات واسطه می باشند و کاربرد های خاصی در صنعت دارند.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

🔔 حتما بخوانید: آجر نما پلاکی چیست؟

انواع آجر نسوز ویژه

این آجرها  که در صنعت کاربردهای ویژه‌ای دارند. متداول‌ترین آجرهای این گروه آجرهای نسوز ویژه هستند که عبارتند از:

آجر نسوز اکسید کروم – کوروندوم

این نوع از آجر نسوز ویژه دارای ۵ تا ۱۰ درصد از اکسید کروم یک و دو است که با ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید آلومینیوم مخلوط شده و ۵ تا ۱۰ درصد اکسید کروم است. این نوع آجر نسوز در برابر مواد قلیایی مقاوم هستند و همان طور که پیش‌تر اشاره شد، از این آجر نسوز ویژهبرای پوشش درونی کوره‌های ذوب کردن فلز استفاده می‌شود. کاربرد اصلی آن در کوره‌های بلند ذوب آهن است!

آجر نسوز ویژه زیرکونیوم

این آجر نسوز ویژه از ترکیب سولفات زیرکونیوم طبیعی، مقدار کمی آلومین و کوارتز استفاده می‌شود. از آجر نسوز زیرکونیوم در ساخت کوره‌هایی که به حرارت بسیار بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود. فلز زیرکونیوم یا Zr2O مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارد و به همین دلیل در کوره‌های ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب، راکتورهای اتمی، ساخت بوته‌های ذوب فلزات و به صورت کلی در صنایع ذوب فولاد و فلز از آن استفاده می‌شود.

آجر نسوز ویژه اکسید کروم

از این آجر نسوز ویژه در صنعت شیشه‌سازی بسیار استفاده می‌شود. در ساخت این نوع از آجر نسوز از۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید کروم یا Cr2O3 استفاده می‌شود و این آجر مقاومت گرمایی زیادی دارد به همین دلیل بیشتر کاربرد آن کوره ذوب آهن آلومینیوم و کوره شیشه مذاب است. در ساخت کوره‌های تولید خمیر شیشه از این نوع استفاده می‌شود.

🔔 حتما بخوانید: نحوه پخت آجر

آجر نسوز ویژه قلیایی

آجرهای نسوز قلیایی از ترکیب اکسید سیلیسیم با اکسید منیزیم ساخته می‌شوند. برای تهیه اکسید منیزیم، کربنات منیزیم طبیعی (ماگنزیت) یا دولومیت را در دمای بین ۵۵۰ تا ۱۸۰۰درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند.

آجر-نسوز-ویژه-قلیایی

از این آجر نسوز ویژه برای پوشش دیواره درونی کوره‌های تولید فولاد، کوره‌های تولید سیمان، دیواره بالایی کوره‌های ذوب شیشه و صنایع غیرفلزی استفاده می‌شود.

آجر نسوز ویژه سیلیسی

آجر نسوز ویژه سیلیسی، بخش عمده این آجرها از خاک سیلیسی که به کوارتزیت معروف است تشکیل می‌شود. البته خاک های سیلیسی را در اصطلاح کورتزیت هم می گویند که مواد تشکیل دهنده آنها شامل: اکسید سیلیسیوم به مقدار خیلی زیاد و مابقی آنها اکسید کلسیم، اکسید تیتانیوم و اکسید آهن که برای تهیه این ترکیب از کوارتز خالص استفاده می کنند.

از این آجرها در گذشته برای پوشش جداره درونی کوره‌های تولید فولاد استفاده می‌شد؛ ولی به علت رسانایی گرمایی زیاد و نفوذناپذیری در مقابل گازها، امروزه بیشتر برای پوشاندن جداره درونی کوره‌های تولید خمیر شیشه در کارخانه‌های شیشه سازی، کوره‌های کک‌سازی گازسوز و کوره‌های تولید سرامیک استفاده می‌شود.

 دلیل آن هم این است که این نوع آجرها رسانایی گرمایی بالایی در نفوذ ناپذیری مقابل گاز ها دارند.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

آجر نسوز ویژه آلومینیومی

آجر نسوز ویژه آلومینیومی دارای مقدار زیادی آلومین یا AL2O3 است در دمای حدود ۱۷۵۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود. در این آجر بیش از ۷۰ درصد آلومین وجود دارد و همین امر موجب بالا رفتن مقاومت آن در برابر گرما و مواد قلیایی شده است.

آجر-نسوز-ویژه

پوشش داخلی کوره های ذوب فلزات و آهن و شیشه سازیهای بزرگ کاربرد دارد از این آجر در ساخت دیواره درونی کوره‌های سیمان و شیشه هم استفاده می‌شود.

آجر جوش

این آجر را با خاکی که در گرمای بیش از هزار درجه خمیری نشود می‌پزند و آن را بیشتر در کوره نگه می‌دارند تا دانه‌های خاک کمی عرق کرده و به هم بچسبند و آجر یک تکه شود.

این آجر نباید در گرمای کوره خمیر گردد و باید تفاوت درجهٔ عرق کردن و خمیر شدن خاک آجر جوش زیاد باشد. برای آنکه آجر کم عرق کند، به آن گدازآور می‌زنند، که آن بیشتر اکسید آهن است.

اکسید آهن گذشته از اینکه گدازآور است، رنگ آجر جوشی را که در گرمای ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰ درجه پخته را سرخ تا سیاه می‌کند. رنگ بهی آجر جوش از کم بودن اکسید آهن و فراوانی آهک و باز هاست.

این آجر جوش باید:

  • سخت باشد.
  • لاشه نشود.
  • ترد نباشد.
  • ترک نداشته باشد.
  • در برابر ضربه پایداری کند و لب پر نشود.
  • کم ساییده شود.
  • زبر باشد، و جای ساییده شده آن نیز زبر بماند.
  • سطح شکسته شدهٔ آن شیشه‌ای نبوده، و دانه‌دانه و پر باشد.
  • در برابر یخبندان و جسم‌های شیمیایی پایدار باشد.
  • تاب فشاری آجر جوش نباید از ۳۵N/mm2 کمتر باشد.

آجر جوشی ساختمانی نباید بیش از ۶٪ و آجر فرش بیش از ۴٪ وزنش آب بمکد. وزن ویژه آجر جوش باید بیش از ۱٫۹ باشد. آجر جوشی که به کار فرش کردن کف سواره رو و پیاده‌رو می‌رود، باید تاب ضربه‌پذیری بالایی داشته باشد. خیلی کم ساییده شود، زبر بوده و پس از سایش زبر بماند. آجر جوش برای پوشش دیوارهٔ تونل‌ها و گنداب روها هم به کار می‌رود.

و در آخر

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (۰۹۱۳۴۰۵۵۲۱۶) آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و … قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

و همینطور، قیمت انواع آجر ها و بلوک های سفالی با توجه به نوع ابعاد آن، متفاوت بوده و از طرفی هزینه حمل و نقل و تخلیه آن به صورت جداگانه محاسبه می گردد. شما می توانید برای خرید آجر سفال دیواری به نمایندگان معتبر فروش آجر و یا به سایت های معتبر فروش آجر و سفال مراجعه کرده و نسبت به خرید خود اقدام نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفت =