آجر گری چیست؟

آجر گری چیست؟

آجر گری نام عمومی برای مجموعه آجر هایی است که خشت آن با فشار در قالب جا داده میشود ولی معمولا نوع دستی که گوشه های قالب با فشار دست و ابزار دستی پر میشود، بدین نام خوانده میشود. این نوع آجر براى گرى چینى ، استفاده مى شود.

قبلا از آجر فشاری در نقش دیوار های باربر ساختمان ها، طاق ضربى، دیوارهاى حمال، جدا کننده و هم چنین به صورت آبساب براى نماسازى به صورت وسیع مورد استفاده قرار می گرفت، اما به مرور زمان به علت وزن زیاد آن و همچنین مرتفع شدن سازه ها کاربری آن از دیوار چینی به فونداسیون سازی تغییر پیدا کرد و به تبع آن میزان مصرف آن نیز کاهش یافت.

مشخصات فنی آجر گری:

آجرهای مصرفی در هر پروژه از نظر ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی باید با نقشه‌ها و دستور کارها و مشخصات فنی خصوصی و سایر مدارک پیمان مطابقت داشته باشد و به تصویب دستگاه نظارت رسیده باشد. ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی آجرها و روش آزمایش آنها باید با استاندارد شماره ۷ مطابقت داشته باشد که مربوط به آجر رس (مشتمل بر ویژگی‌ها، نمونه‌برداری و روش های آزمایش) می‌باشد.  ابعاد آجر گری معمولا ۲۰ ×۱۰× ۷سانتی‌متر می‌باشد.

🔔 حتما بخوانید: آجر عراقی چیست؟

ویژگی‌های آجر فشاری

  1. این آجر مقاومت بالایی در برابر تأثیرات تهاجمی محیطی دارد. در مقایسه با دیگر آجرها نیز میتوان آجر گری را دارای دوام و مقاومت فیزیکی بالایی به شمار برد. از لحاظ ظاهری، این اجر تا حدودی یادآور سنگ طبیعی میباشد و همین عامل باعث می‌شود که از آن در طراحی نمای ساختمان‌ها استفاده شود (بیشتر در خانه‌های روستایی).
  2. قابلیت هدایت حرارتی این اجر باعث شده است که امروزه آجر گری در ساخت خانه‌های مسکونی در مکان‌هایی با آب و هوای سرد به ندرت استفاده شود. این آجر دارای شاخص هدایت حرارتی برابر و کمتر از ۰/۴۳ است. باید به یاد داشته باشید که آجر توپر قادر به حفظ گرمای داخل اتاق نیست و آزادانه آن را خارج می‌کند.
  3. مقاومت در برابر سرمازدگی آجر گری با شاخص (F(n نشان داده می‌شود، پارامتر n تعداد چرخه انجمادی است که آجر می‌تواند بدون از بین رفتن کیفیت اصلی خود را حفظ کند. این شاخص تا حد زیادی تحت تأثیر تخلخل آجر قرار میگیرد که در اکثر اصلاحات از ۷ تا ۸٪ متغیر است. مقاومت در برابر یخ‌زدگی آجر فشاری می‌تواند به ۳۰۰ چرخه برسد، که این امر باعث شده برای ساخت تأسیسات در مناطق سردسیر، محصولی مناسب معرفی شود.
  4. میزان جذب آب آجر فشاری نشان می‌دهد چه مقدار رطوبت را در مدت معینی می‌تواند جذب کند. برای این آجرها، این رقم بین ۳-۷٪ از کل حجم آن تغییر میکند. این ویژگی به ما این امکان را می‌دهد تا با اطمینان خاطر بیشتری از آجر گری برای دکوراسیون خارجی نما در مناطقی با آب و هوای مرطوب و دریایی استفاده کنیم.

آجر فشاری چه ویژگی هایی دارد؟

کاربرد های آجر گری:

  • از مهمترین کاربرد های آجر گری میتوان در دیوار چینی و کرسی چینی پی ساختمان اشاره کرد. از این آجر برای دیوارهای باربر در ساختمان های بنایی نیز به کار گرفته می‌شود.
  •  آجر گری به دلیل جذب خوب ملات و مقاومت بالایی که در برابر فشار دارد، اغلب برای قالب‌بندی فونداسیون نیز استفاده می‌شود.
  • در گذشته از آجر گری برای ساخت سقف طاق ضربی به وفور استفاده می‌شد، اما امروزه به دلیل عملکرد سازه ای پایین و بالا رفتن وزن ساختمان، استفاده از آجرهای فشاری کنار گذاشته شده است.
  • برای ساخت دیوار حیاط، دور تا دور ویلاها و خانه‌های حیاط‌‌ دار از این آجر نیز به طور فراوان استفاده می‌شود.

آجر گری چه مزایایی دارد؟

  1. افزایش مقاومت این آجر در برابر اثرات دما و رطوبت شدید، استفاده از این آجر را در حین ساخت روکش و پوشش بنا در مناطق با آب و هوای مرطوب را بدون محدودیت امکان‌پذیر می‌کند.
  2. مقاومت مکانیکی بالا نسبت به همتایان خود، آجر فشاری را برای مصالحی مقاوم در برابر ضربه تبدیل کرده است.
  3. این آجر با حفظ خواص و عملکرد خود، میتواند قادر به داشتن عمری در حدود دویست سال باشد.
  4. به دلیل حذب آب بالا، این آجر چسبندگی زیادی با ملات سیمانی دارد و در هر زمان از سال میتواند قابل استفاده باشد.
  5. آجر گری دارای ایمنی مطلق برای سلامتی انسان و خلوص اکولوژیکی ناشی از عدم وجود ناخالصی‌های مضر در ترکیب خود است.
  6. سطح این آجر دارای خاصیت ضد بخار می باشد، به طوری که گرد و غبار و دوده در اثر باران جذب و شسته نمی‌شوند.
  7. این نوع آجر را می‌توان در تمام مناطق کشور به راحتی تهیه کرد، در نتیجه  این آجر سطح دسترسی بالایی دارد.
  8. قیمت این نوع آجر نسبت به  آجر سفال و دیگر آجرها کمتر است.

🔔 حتما بخوانید: دیوار های یکپارچه آجری

آجر گری چه معایبی دارد؟

آجر فشاری مانند هر متریال دیگری، دارای معایب مختص به خود میباشد:

  • وزن زیاد این آجر یکی از جوانب منفی آن میباشد. استفاده از این آجر به دلیل افزیش وزن ساختمان مجاز نیست. برای ساختمان‌های بنایی یک طبقه می‌توان برای دیوار پیرامونی از این آجر بهره برد.
  • این آجر به دلیل انبساط حرارتی، مستعد تغییر شکل به میزان متوسطی میباشد و با گذشت زمان ممکن است شروع به تورم و ترک‌خوردگی کند. ترک خوردگی این آجر ها ممکن است به عرض ۵ میلی‌متر نیز برسد.
  • این نوع آجر ها عایق حرارتی خوبی نیستند و به حفظ گرمای داخل خانه کمک آنچنانی نمی‌کنند.

محاسبه تعداد آجر فشاری:

تعداد آجر فشاری در هر تن به چیزی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ آجر می رسد. در محاسبه تعداد آجر همیشه یک اصل اساسی وجود دارد و آن هم عبارت است از «توجه همزمان به مقطع و نمای دیوار برای درک صحیح چیدمان آجرها». در صورتی که این اصل در این قبیل محاسبات رعایت گردد، درصد قابل توجهی از اشتباهات برطرف میشود و نتایج قابل اطمینان تری به دست خواهد آمد. شکل یک دیوار با ضخامت ۳۰ سانتی را در نظر بگیرید، به ازای هر آجری که در نمای دیوار دیده می‌شود دو آجر نیز در قسمت پشتی میباشد، زمانی که با توجه به نمای دیوار محاسباتتان را انجام می‌دهید این محاسبات، ضخامت دیوار و تعداد آجر های پشت کار را در نظر نخواهد گرفت، لذا نتیجه بدست آمده را در عدد ۳ ضرب کنید. (یک آجر در نما و دو آجر در پشت کار  که جمعا سه آجر میشود.)

این روال برای دیوار با ضخامت ۲۰ و ۴۰ سانتی نیز قابل تعمیم است، ولی همواره توجه به مقطع و نما به صورت همزمان مد نظر خواهد بود. به عنوان یک حساب سر انگشتی در مورد محاسبه تعداد آجر می‌توان اینگونه گفت که تعداد آجر دیوار ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سانتیمتری به ترتیب دو، سه و چهار برای دیوار ۱۰ سانتیمتری خواهد بود. این ضرایب را صرفاً با توجه به چیدمان معمول بدست آورده اند و در صورتی که چیدمانی به غیر از آن، استفاده شود مطمئناً ضرایب نیز تغییر پیدا خواهند کرد.

آجر گری چه کاربرد هایی دارد؟

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

🔔 حتما بخوانید: آجر چیست؟

شرایط حمل و نگهداری کارگاهی:

بارگیری، حمل و بار اندازی انواع آجر باید با دقت انجام گردد، به نحوی که ضایعات به حداقل ممکن برسد. آجر سفال به صورت مرتب توسط کارگر و با دست داخل کامیون چیده میشود و نوع درجه یک و دو آن به درخواست کارفرما با دست نیز میتواند تخلیه گردد. اما آجر گری عموما با نوار نقاله و بصورت نا منظم داخل کامیون روی هم ریخته میشوند.در حین حمل باید روی کامیون را با کاور مناسب بپوشانید تا آجرها در معرض بارندگی قرار نگرفته و نیز به اطراف پرتاب نشوند.

نکات مهم در هنگام خرید آجر گری:

آجرهای رسی فشاری، در بازار معمولاً به نام “آجر گری” و نوع ماشینی و سوراخ‌ دار آن به نام “آجر سفال” معروف است و دارای ابعاد حدود ۲۰ × ۱۰ × ۵ سانتیمتر است که نوع آجر سفال آن سبک‌تر از آجرگری میباشد. در هنگام خرید آجرها باید دقت داشته باشید که آجر ها عاری از هر گونه معایب ظاهری مانند ترک‌خوردگی، شوره‌زدگی، لب پریدگی و نظایر آن مطابق سفارش شما باشد. زوایای آجری که تهیه می کنید،باید قائم باشد و سطح آنها نیز صاف باشد. همچنین آجر باید عاری از هر گونه قطعات آهک باشد تا پس از اجرای آن تخریب نگردد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 3 =