الزامات طراحی و اجرای نمای آجری

الزامات طراحی و اجرای نمای آجری

فرآیند طراحی و معماری نمای ساختمان ها در سطح شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است. نمای خارجی ساختمان ها، یکی از شاخص ترین عوامل در نحوه ی ظاهر شدن بناها در سطح شهرها می باشد. از آنجا که معماری و طراحی نماهای بیرونی ساختمان ها، چارچوب کار دیگر اجزای ساختمان را مشخص می نماید، از مهمترین بخش ها در پروژه های ساختمانی به شمار می‌آید. توجه و دقت در انتخاب مصالح ساختمانی زیبا، با کیفیت و ماندگار، نقش مهمی در زیباسازی شهرها دارد. توجه افراد برای اولین بار از طریق نمای ساختمان ها جذب می شود. طراحی و اجرای زیبا و اصولی نمای آجری ساختمان ها، با بهره مندی از مصالح آجری مرغوب و با کیفیت، می تواند تأثیر بسزایی در ظاهر شهرها و ذهن افراد بگذارد.

امروزه معماری و ساخت و ساز ساختمانی در جهان تحت تأثیر عوامل مختلفی، از سنتی به مدرن، تغییر یافته است. یکی از مهمترین ویژگی های ساختمان های مدرن، ظاهر و نماهای اصلی آن ها در خیابان ها و معابر شهری می باشد. دقت نکردن در انتخاب مصالح مرغوب و با کیفیت و تفاوت شکل نمای ساختمان های یک شهر، نشانه‌ی عدم وجود اصول در طراحی و معماری نماها می باشد.

تمام آنچه یک شهر ایده آل می طلبد نیاز به دستور العمل و اصول طراحی در اجرای نماهای آجری می باشد، خصوصا در بخش انتخاب مصالح با کیفیت، مقاوم و ماندگار در نما سازی ساختمان ها و بناها، به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد. هر نوع نمایی، با هر نوع مصالح ساختمانی و با هر هزینه ای، علاوه بر زیبایی ظاهری، باید بتوانند آسایش و ایمنی ساکنین و شهروندان را فراهم آورد.

اصول طراحی و اجرای نماهای آجری

در این صورت باید مصالح انتخاب شده و نحوه ی چیدمان آن ها، توانایی مقاومت در برابر حوادث طبیعی، ضربات، خراشیدگی ها، اشعه ی آفتاب، میزان جذب آب و جا به جایی نسبی وارد بر آن را داشته و پایداری خود را حفظ نماید. لذا توجه به نوع مصالح آجری و شیوه اجرای نما، از اهمیت زیادی برخوردار است. انتخاب مصالح آجری با کیفیت برای اجرای نمای ساختمان ها در سطح شهرها، به مقاومت آن ها در برابر ضربه ها، شرایط آب و هوایی مختلف، حوادث طبیعی، از جمله طوفان، زلزله و سیل، اشعه ی آفتاب و…، بستگی دارد.

نما آجری

🔔 حتما بخوانید: بند کشی دیوار آجری

انتخاب رنگ مناسب در نماسازی ساختمان

هم خوانی رنگ مصالح به کار گرفته شده در نمای آجری ساختمان ها، از دیگر اصول ضروری در ساختمان سازی می باشد. رنگ مصالح به کار گرفته شده در نمای ساختمان ها، از ویژگی های بارز و جذاب یک نما به شمار می آید و کیفیت و مرغوبیت آجرنماهای به کار رفته را به صورت صحیح و مؤثر به نمایش می گذارد. معماران نمی‌توانند نمای مورد نظرشان را ابتدا به طور کامل طراحی کنند و سپس به سراغ انتخاب رنگ های مناسب بروند. همچنین رنگ آجرنماها باید در ذات آن باشد، به این معنا که مصنوعی و نقاشی شده نباشد ، تا در این صورت دوام و ماندگاری خود را در دراز مدت و در هر اقلیمی حفظ نمایند.

سادگی و هم خوانی مصالح آجری به کار رفته در نماها

استفاده از مصالح آجری متنوع، متفاوت و زیاد، سبب ناهمگون شدن نمای آجری ساختمان ها می شود. در ساخت و ساز نمای ساختمان ها می‌توان از مصالح آجری مختلف، مانند: آجرهای نسوز، آجرنمای شیلی، آجرنمای خشک، آجرنمای تایل، آجرهای رنگدانه دار و… استفاده کرد.

معماران نباید نمای ساختمان را شلوغ و نامنظم کنند، در واقع زیبایی و جلوه خاص نمای ساختمان های آجری در سادگی و هم خوانی آن با دیگر مصالح به کار رفته نهفته است. معماران باید آجرنماها را به میزان متعادل، و با حفظ اصل سادگی، در ساختمان ها، طراحی و اجرا نمایند. هر چه نما ساده تر طراحی شود، عناصر به کار رفته تأثیر بیشتری بر ساختار و زیبایی نمای کلی آن ساختمان خواهد داشت. یک نمای ساده می تواند به مراتب زیباتر از نماهای نامفهوم با مصالح در هم ریخته، پراکنده و متعدد باشد.

🔔 حتما بخوانید: انواع آجر

نوع مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان ها

اگر در اجرای نمای آجری، از مصالح با کیفیت و مناسب استفاده نشود، معماران در ساخت و ایجاد نمای مناسب و ایده آل با شکست رو به رو می شوند. زیباترین و خاص ترین نماها، از بهترین مصالح ساختمانی به وجود آمده اند. بهره مندی از آجرنماهای مرغوب و با کیفیت، از مهمترین اصول طراحی در صنعت ساختمان سازی می باشد.اجرای نمای آجری با استفاده از آجرنماهای با کیفیت عالی، باعث مقاومت بالا و ماندگاری ساختمان ها در دراز مدت می شود.

در واقع این مصالح هستند که کیفیت و زیبایی نماهای آجری را تعیین می کنند.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

نمای آجری

🔔 حتما بخوانید: نما آجری

توجه به شرایط جغرافیایی منطقه مورد نظر

با بررسی و توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه ای که قصد دارید ساختمان آجری مورد نظرتان را بسازید، باید به میزان ماندگاری بناها در دراز مدت، توجه داشته باشید. به این معنا که ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که نمای بیرونی آن ها، با اقلیم و وضعیت آب و هوایی آن شهر، هماهنگ و سازگار باشد. سپس به صورت دقیق و بر اساس اصول، به طراحی و معماری ساختمان ها بپردازند. معماران می بایست در ابتدا از هماهنگی کامل شرایط آب و هوایی آن منطقه با آجرنمای مورد نظرشان اطمینان حاصل فرمایند.

توجه به نمای ساختمان های موجود در آن منطقه

ساختمان های متنوع و پراکنده در سطح شهرها، نشان دهنده ی عدم رعایت اصول و دستور العمل های اجرایی در فرآیند ساخت و ساز می باشد. معماران می بایست در ابتدا ساختمان های موجود در سطح آن منطقه را بررسی کرده و با توجه به دستاوردهای خود، دست به خلق شاهکارهای آجری مورد نظرشان بزنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یازده =