تقسیم بندی آجر

تقسیم بندی آجر

در زمان قدیم آجر به صورت چهارگوش (مربع) تهیه و مورد مصرف قرار می گرفت. تقسیم بندی آجر با توجه به پارامتر های مختلفی صورت می گیرد که در این مقاله به آن اشاره شده است. با پیشرفت تکنولوژی ساختمان و افزایش مصرف آجر در ساختمان سازی، آجر ۴ گوش به علت محدودیت کاربرد از نظر ابعاد، پیوند، لزوم عرض های متنوع دیوار، کم کم منسوخ شده، اجبارا آجر در ابعاد و اندازه های امروزی طراحی شده و در دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد.

آنچه در این مقاله می خوانید :

تقسیمات آجر

جهت تهیه اجزا و تقسیم بندی آجر در قدیم از تیشه توسط استاد بنا با مهارت خاصی انجام می شد، ولی در سال های اخیر توسط دستگاه های برش آجر انجام می گیرد. با این وجود روش قدمیم هم هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.

🔔 حتما بخوانید: دستور العمل های آجر چینی

دستگاه تقسیم آجر

طریقه شکستن آجر

قسمت تحتانی آجر را از طول در دست چپ بگیرید. برای افراد راست دست و با دست راست انتهای دسته ی تیشه بنایی را به شکلی که لبه ی تیشه روی آجر باشد در دست می گیرید و با وارد آوردن یک یا دو ضربه متوالی، آجر به آسانی شکسته می شود. برای شکستن صحیح آجر باید دسته ی تیشه، افقی و لبه ی آن عمود بر آجر باشد و قسمتی که باید شکسته شود خارج از دست قرار گیرد. طرز گرفتن تیشه در شکستگی آجر تاثیر دارد.

طریقه شکستن آجر

🔔 حتما بخوانید: نما آجری

تقسیم بندی آجر

تقسیمات آجر شامل موارد متعددی می شود که به برخی از آنها در ادامه اشاره کرده ایم:

  • نیمچه
  • چارک
  • سه قدی
  • لایه
  • قلم دان
  • کلاغ پر

آجر نیمه (نیمچه)

از تقسیم بندی های آجر می توان بهه مورد اول که آجر نیمچه می باشد اشاره کرد. اگر آجر را از طول به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، نیمه ای بدست می آید که ابعاد آن ۵۵*۱۰۰*۱۰۵ میلیمتر است. موارد استفاده این آجر نیمه در پیوند دیوار ۱۰ سانتیمتر و پوشش سقف آجری و … می باشد. در نقشه آجر نیمه را به صورت یک مربع که قطرهای آن رسم شده است نشان می دهند.

آجر نیمه

آجر کلوک (چارک)

آجر کلوک به اندازه یک چهارم طول یک آجر است و ابعاد آن ۵۵*۱۰۰*۵۵ میلیمتر است. موارد استفاده این آجر در پیوند کله راسته در دیوار ۳۵ سانتیمتری و در پیوندهای خاص می باشد. در نقشه به شکل یک مستطیل که در وسط آن یک نقطه باشد نشان داده می شود.

آجر کلوک

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

آجر سه قدی

آجر سه قدی به اندازه سه چهارم طول یک آجر تهیه می شود و ابعاد آن ۵۵*۱۰۰*۱۵۵ میلیمتر است. (به اندازه یک کلوک از آجر کسر می شود). از این آجر برای شروع نبش کار در دیوارهای ۲۱ و ۳۲ سانتی متری مورد استفاده قرار می گیرد. در نقشه ها به صورت یک مستطیل که یکی از قطرهایش رسم شده باشد نشان داده می شود.

تقسیم بندی آجر

آجر قلم دانی

اگر آجر را از عرض نصف کنید آجر قلم دانی به دست می آید ابعاد آن ۵۵*۵۰*۲۱۰ سانتیمتر است. از آجر قلمدانی به عنوان رج بندی در پیوندهای خاص استفاده می شود.

تقسیم بندی آجر

آجر کلاغ پر

اگر سر یک آجر درسته به اندازه نصف از قطر یک نیمه کسر شود، باقی آن را کلاغ پر می گویند و اندازه ذوزنقه ۱۰۰*۵۵ * ۱۰۰*۲۱۰ میلیمتر است، که بعد ۱۰۵ میلیمتری می تواند نسبت به مصرف تغییر کند. از این آجر در پیوندهای خاص استفاده می شود.

آجر کلاغ پر

آجر نیم لائی

اگر آجر تمامی به صورت طولی از ضخامت ۵۵ میلیمتر نصف شود، آجر نیم لائی به دست می آید. از این آجر برای تراز کردن و چفت داخل آهن استفاده می شود.

🔔 حتما بخوانید: آجر جوش و مشخصات فنی آن

آجر نیم لائی

آجر لغازی (دم کلاغی)

در صورتی که یک چهارم آجر به صورت نصفه از سرنما و نصف از راسته نما حذف شود بقیه آجر، آجر لغازی است. از این آجر برای پیوندهای خاص و هره آهن استفاده می شود.

آجر لغازی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + نوزده =