دیوار های آجری نما

نما آجری

نمای آجری از جمله محبوب‌ترین نماسازی‌هایی به شمار می‌رود که از گذشته تا به امروز موردتوجه معماران و کاربران زیادی بوده و میباشد. آجر به دلیل تنوع فراوان و رنگ بندی های متعددی که دارد جذابیت ظاهری خاصی را در نماهای ساختمان ایجاد میکند. مخصوصاً استفاده از رنگ آجرهای قرمز ترکیب فوق‌العاده‌ای را برای بناهای ساخته‌ شده در دل طبیعت به وجود می‌آورد.

یک خانه معمولی با نما آجری دارای یک اسکلت چوبی است که در آن از ستون هایی به ابعاد ۱۰*۵ سانتیمتر استفاده میشود و تیرکها و تیرهای شیبدار سقف روی درگاه هایی به ابعاد ۱۰*۵ سانتیمتر قرار دارند. نمای آجری عایق بندی مناسب و ظاهری زیبا به ساختمان میبخشد. وسعتی که در انتخاب بافت آجر وجود دارد و نقش و نگار های زیبایی که با استفاده از آجر میتوان ایجاد نمود تنوع زیادی به ساختمان ها می دهد. در حال حاضر در بسیاری از خانه ها، قسمتی از دیوار های داخلی خصوصا دیوار های مجاور بخاری دیواری یا شومینه از آجر نما ساخته میشود.

اجرای نما آجری ساختمان

برای چیدن آجر های نما در قسمت جلوی اسکلت ساختمان دو روش متداول وجود دارد.

روش اول

رایج ترین روش عبارت است از چیدن رج های آجر با فاصله مشخص از پایه و از پوشش چوبی اسکلت ساختمان است. در این روش حدود ۲.۵ سانتیمتر فضای خالی بین پوشش چوبی و آجر پیش بینی میشود و آجر ها به وسیله مهارهای فلزی موجدار به اسکلت ساختمان متصل میشوند. قرار دادن یک مهار فلزی در هر ۰.۲ متر مربع از سطح دیوار ضروری است. مهار ها باید در برابر خوردگی مقاوم باشند و با شیب اندکی به طرف آجر جایگذاری شوند تا امکان تخلیه رطوبت و نم احتمالی را فراهم آورند.

🔔 حتما بخوانید: انواع چیدمان آجر نما

روش دوم

به جای پوشش چوبی از شبکه توری کاغذ دار استفاده شده و فاصله موجود بین آجر و شبکه توری با دوغاب یا ملات ریز دانه پر میشود.

دیوار-نما-آجری

انواع آجر نما

سه نوع آجر نما در طراحی نما آجری ساختمان وجود دارد.

۱.آجر استاندارد  FBS: این آجر برای استفاده عمومی در بنایی میباشد.

۲.آجر انتخابی FBX: آجر برای استفاده عمومی در بنایی زمانی که دقت بالاتر و تغییرات مجاز در ابعاد کمتری نسبت به نوع استاندارد الزامی است

۳.آجر معماری FBA: آجر برای استفاده عمومی در بنایی زمانی که اثرات معمارانه ناشی از غیر یکنواختی در ابعاد و بافت سطحی مد نظر است.

هنگامی که که نوع آجرنما مشخص نشده باشد الزامات آجر استاندارد که به شرح زیر است باید رعایت شود:

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

  1. آجر باید عاری از هرگونه عیب باشد و پرداخت‌های سطح (مانند پوشش‌ها) نباید موجب آسیب به مقاومت و عملکرد آجر شود.
  2. اگر هرگونه پوشش یا ترمیمی روی سطوح توسط سازنده انجام گیرد، باید نوع و مقدار این پوشش‌ها یا ترمیم سطح گزارش شود.

🔔 حتما بخوانید: انواع آجر و نحوه استفاده از آن

مزایای نماهای آجری

مزایای آجر نما نسبت به سنگ نما متفاوت می باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

۱.آجر ها در برابر آتش، باد و رطوبت مقاوم هستند:

بهتر است بدانیم که خاک رس در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه پخته میشود و سپس به آجر تبدیل میشود. از این رو آجر ها می توانند مقاومت بالایی در برابر حرارت و خصوصا آتش داشته باشند. با توجه به آماری که ارائه شده است، خانه هایی با نما آجری مقاومت بیشتری نسبت به خانه های سیمانی از خود نشان داده اند.

۲.آجر ها از مواد سازگار با طبیعت تولید شده اند:

بیشتر آجرها از خاک رس تولید می‌شوند. در واقع خاک رس از مواد فراوان در طبیعت می باشند. نکته دیگر این که آجر ها را جوری تولید می کنند که تا حداقل ممکن کمترین ضایعات را داشته باشند، به همین دلیل هم به طبیعت ضرر نمی زنند و هم به خاطر خاک رس طبیعی، با طبیعت سازگاری دارند و نمی توانند آسیبی به محیط زیست وارد کنند.

۳.مقرون به صرفه بودن آجرها:

به طور کلی آجر ها نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مقرون به صرفه تر میباشند. همچنین آجرهای مخصوص دیوارهای داخلی نسبت به آجرهای نمای خارجی خانه بسیار ارزان تر هستند. زیرا نیازی نیست که این آجر ها در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم باشند. بنابراین آجرها از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه ترند و این عامل یکی از مهمترین مزیت های آن به شمار میرود.

۴.ماندگاری زیاد آن ها و نگهداری کم هزینه آن ها:

می دانیم که آجر ها در مقایسه با دیگر مصالح با ثبات و با دوام هستند به این معنا که آجرها به مرور زمان از بین نمی روند. از این رو آجرها نیازی به هزینه های اضافی نگه داری مانند حفاظت مقابل موریانه، آب بندی، نقاشی و غیره ندارند. به همین دلیل اگر می خواهید از آجر ها برای دیوار خانه خود استفاده کنید دیگر جای نگرانی برای هزینه ها و مراقبت از آنها را نخواهید داشت.

۵.رنگ ثابت آجرها:

ترکیب بیشتر آجرها، از خاک‌های معدنی می باشد به این ترتیب که آن ها فاقد رنگ مصنوعی هستند. به همین خاطر است که با تنوع رنگی در آجرها روبه رو هستیم. رنگ های آجر مخصوصا آجر نسوز، با گذشت زمان بر اثر شرایط آب و هوایی و تابش خورشید تغییری نمی کنند و همچنان ثابت میماند و این یکی از مزیت های نما آجری می باشد.

دیوار-آجری-نما

بند ارتعاشی در دیوار ها

مهمترین نکته به هنگام استفاده از آجر در نماهای آجری مقاومت اسکلت ساختمان در برابر کوچکترین تغییر وضع ناشی از فشار بادهای باد یا برف است. آجر دارای کشسانی کمتری نسبت به اسکلت ساختمان است و هر گونه فشار ناشی از تغییر وضع اسکلت ساختمان منجر به ترک خوردگی های شدید در ملات میشود. اگر کمترین احتمال تغییر وضع یا ارتعاش اسکلت ساختمان وجود داشته باشد در هنگام آجر چینی باید در دیوار بند های ارتعاشی در نظر گرفته شود.

نحوه ایجاد بند ارتعاشی در دیوار

یک روش عبارت است از حذف کامل ملات بین دو رج متوالی آجر به قسمی که هیچ نوع پیوندی بین دو رج وجود نداشته باشد. در روش دیگر لایه ای ملات را روی آجر می ریزند و می گذارند کاملا خشک شود سپس رج بعدی آجر را می چینند. در این روش طرح و شکل یکنواخت دیوار با جایگذاری ملات خشک حفظ میشود ولی از تعداد مهار های بیشتری استفاده می گردد.

🔔 حتما بخوانید: انواع آجر چینی

سوراخ های زهکش در پایین دیوار های نما

سوراخ های زهکش برای آن طراحی میشوند که هر گونه نم و رطوبتی را که از طریق دیوار خارجی نفوذ میکند مجددا به خارج هدایت کنند. سوراخ های زهکش در دیوار خارجی، در بند های قائم و در رج های پایین دیوار و ترجیحا دو رج بالاتر از زمین و به فاصله ۳ تا ۵ آجر از یکدیگر تعبیه میشوند.

سوراخ های زهکش برای خشک نگه داشتن فضای داخلی بین دو دیوار و تخلیه رطوبت و نم ایجاد میشوند. نباید اجازه داد نخاله ها تا ارتفاع بالاتر از سوراخ های زهکش روی هم تلنبار شوند. نخاله ها موجب بسته شدن سوراخ های زهکش میشوند و در نتیجه رطوبت در فضای داخلی افزایش میابد و از ورق درز پوش عبور و به دیوار داخلی نفوذ میکند.

دیوار نما آجری

روش های تعبیه و اجرای سوراخ های زهکش

در نمای آجری، سوراخ های زهکش به روش های گوناگون اجرا می شوند. ساده ترین روش، حذف ملات از بند قائم در رجهای تحتانی دیوار و ترجیحا در دو رج پایین است. روش دیگر استفاده از لوله فلزی روغن کاری شده به قطر ۱۰ میلیمتر یا شیلنگ لاستیکی کوتاه است که با برداشتن آنها پس از گرفتن ملات، سوراخ زهکش بر جای می ماند. جایگذاری قطعات کوچک تخته چند لایی در محل بند قائم و برداشتن آنها پس از گرفتن ملات یکی دیگر از روش های متداول ایجاد سوراخ های زهکش است.

معمولا توری مسی مربعی شکلی به ضلع ۶ سانتیمتر دور قطعات تخته چند لایی میپیچند و در محل خروجی سوراخهای زهکش قرار میدهند و سپس تخته چند لایی را بر میدارند و توری بر جای می ماند. این توری مانعی در برابر ورود ساس و حشرات به فضای خالی بین دو دیوار است. در صورت استفاده از شیلنگ لاستیکی برای ایجاد سوراخ زهکش، بهتر است طول شیلنگ طوری انتخاب شود که تا قسمتی از فضای داخلی و فضای بیرونی امتداد داشته باشد و بدین ترتیب خارج کردن آن از محل کار شده ساده باشد.

نما آجری مدرن

نمای آجری مدرن یا نمای ترکیبی آجر و سنگ بسیار موثر و کاربردی برای زیبا و خاص نشان دادن جلوه ساختمان می باشد.

آجر نما اصفهان

شرکت آجرین سفال اصفهان تولید کننده مرغوبترین و با کیفیت ترین آجر نما اصفهان می باشد که شما می توانید برای مشاوره با کارشناسان شرکت آجرین سفال تماس حاصل نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 13 =