علت وجود سوراخ در آجر لفتون چیست؟

علت وجود سوراخ در آجر لفتون چیست؟

علت وجود سوراخ در آجر لفتون چیست؟

آجر لفتون که در شهرهای مختلف ایران به نام های بهمنی، زبره و ده سوراخ معروف است که سه طرف نما می باشد. که به طور معمول ابعاد آجر لفتون ۵*۲۰*۱۰ است و ابعاد آجر لفتون به طور مکعبی شکل نیز می باشد. وجود سوراخ در آجر لفتون، مصرف مواد اولیه کمتر برای تولید این مدل از آجر است. آجر جامد نسبت به آجر حفره دار کمی سنگین تر است. یکی دیگر از دلایل حمل و نقل آجرهایی که دارای سوراخ هستند، راحت تر است و از این جهت نصب آن ها سریع تر در ساختمان صورت می گیرد. این سوراخ ها به منظور کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء به وجود آمده اند.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

آنچه در این مقاله می خوانید :

وجود سوراخ در آجر لفتون باعث می شود ملات به داخل آجر نفوذ کند. چسبندگی و مقاومت به همین دلیل در آجر بالا می رود. همچنین مقاومت آجر در برابر جا به جایی در اثر نیرو های جانبی وارد بر آن افزایش می یابد. با وجود سوراخ در آجر لفتون ساخت آن آسان می شود. زمان پخت گرمای حاصل از کوره به آسانی به مرکز آجر نفوذ خواهد کرد. بنابراین تعداد آجرهای بیشتری در روز تولید می شود.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال سقفی چیست؟

مرحله پخت آجر لفتون

در مرحله پخت آجر با حرارت ملایم خشک می شود، سپس به صورت کامل پخته می شود. وجود سوراخ در آجر باعث می شود که آجر کاملاً خشک شود و هزینه های تولید آجر کاهش پیدا می کند.

وجود سوراخ در آجر به دلیل افزایش بیشتر ظرفیت عایق حرارتی محصول و کاهش وزن محصول در نتیجه کاهش بار کلی سازه بار مرده بر روی ساختمان ایجاد می شود.

وجود سوراخ‌ها در آجرهای لفتون سبب می‌شود که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده که این امر باعث استحکام بیشتر دیوار می‌شود.

آجر لفتون

کاربرد اصلی آجر لفتون

کاربرد اصلی آجر لفتون برای دیوار چینی و سقف و سوله است.

از آجر لفتون بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کرده یا فشار بر آن است استفاده می کنند. این آجر معمولا به صورت پازلی چیده شده تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر گردد. آجر به صورت دوبله یعنی دو قلو به سفارش مشتری تولید می گردد.

آجرین سفال اصفهان بارگیری این دو نوع آجر لفتون را به صورت فله ای و هم بسته بندی به درخواست مشتری ارسال می کند.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

آجر لفتون از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. پخت آجر سوراخ دار با وجود سوراخ باعث می شود قسمت های مرکزی آجر نیز حرارت کافی ببینند. این موضوع در مقاومت و همگنی آجر لفتون بسیار موثر است. بنابراین از این آجر می توان در دیوارهای باربر و حمال نیز استفاده کرد.

آجر لفتون در طراحی فضای بیرونی شومینه‌ها و حتی استفاده در قسمت بیشتری از محیط داخلی ساختمان نیز می‌توانند در طراحی داخلی استفاده شود و بسیار خوب عمل کنند. امروزه علاوه بر فضای داخلی شومینه، اطراف آن را تا سقف و گاهی تا دیوارهای انتهایی شومینه‌ها با آجرهای نسوز مورد استفاده قرار می دهند.

استفاده از آجر تفلون امنیت را در ساختمان بالا می‌ برند. همچنین می‌توانند در نمای بیرونی ساختمان نیز به‌خوبی استفاده شود. نمای خارجی و ترکیبات مختلف بسیار زیبا ایجاد کند. همچنین آجر های تفلون می‌توانند در ترکیب با دیگر مصالح نیز استفاده شوند و به زیبایی بنا کمک کنند.

وجود سوراخ ها موجب پخت یکدست آجر از ایجاد ترک در داخل آجر لفتون جلوگیری می کند. نبود ترک های ریز در داخل آجر موجب کاهش خاصیت انتقال آب توسط آجر به سطوح داخلی دیوار می شود. بنابراین این آجر را برای استفاده در مکان هایی که مقاومت بالایی نیاز دارد مناسب می کند.

آجر لفتون-1

تهیه و تولید آجر لفتون

برای تهیه آجر های سفال تیغه‌ای یا آجر لفتون ده سوراخ و آجرهای سه گل و آجر لفتون دو قلو و سفال سقفی رسی در مرحله ابتدایی تولید ابتدا باید خاک از معادن شناسایی‌ شود. بنابراین خاک نامرغوب به کارخانه های انتقال پیدا می کنند. در محل کارخانه و با دستگاه های اتوماتیک ناخالصی های خاک جدا می شود.

بعد از آن مواد اولیه برای تهیه آجرلفتون در کوره قرار می گیرند. برای ساخت آجر لفتون، ابتدا آجر با حرارت کم خشک می شود، سپس به صورت کامل پخته می شود. وجود سوراخ در آجر باعث می شود که آجر به طور کامل پخته شود.

همچنین در مرحله پخت قسمت های مرکزی آجر نیز حرارت کافی را دریافت کنند. این موضوع در مقاومت و همگنی آجر لفتون بسیار تاثیر گذار است. علت رنگی بودن این آجر ها به دلیل اضافه کردن اکسید فلزات به مواد اولیه آن است. این آجر در نماسازی کاملا زیبا بوده و با توجه به رنگ ها، آن را نام گذاری می کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برخی از آجرهای لفتون ضد شوره بودن آن است.
برخی از آجر بعد از استفاده شوره می زنند. برخی از آجر های لفتون به گونه ای ساخته می شوند که در اثر رطوبت و در فضای بیرونی و نمای ساختمان در مناطقی که رطوبت بالا است، آجر سوراخ دار شوره و سفیدک نزنند.

انواع آجر لفتون

آجر لفتون به دلیل استحکام، کیفیت، کاهش وزن و صرفه جویی در هزینه برای ساختمان سازی مناسب هستند. آجر لفتون در انواع و رنگ های مختلف و همچنین سایز های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که به آن‌ها در پایین اشاره شده است:

  • آجر لفتون با قالب کوچک
  • آجر لفتون با قالب بزرگ
  • آجر لفتون عراقی
  • آجر لفتون سه طرف نما
  • آجر لفتون چهار طرف نما

جمع بندی

آجر تفلون و آجر سفال اصفهان در ساختمان سازی به وفور مصرف می شوند. 

بهترین خاک رس برای پخت آجر معمولا در اصفهان یافت می شود. خاک رس منطقه اصفهان هیچ گونه ناخالصی ندارد و بسیار مناسب آجر می‌باشد. پرمصرف ترین آجر لفتون، آجر ۱۰ گل می باشد. این آجر شامل ۱۰ سوراخ می باشد.

و در آخر

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (۰۹۱۳۴۰۵۵۲۱۶) این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به پارامتر های مختلف می تواند دارای قیمت های متفاوتی باشد. این عوامل عبارتند از: ابعاد آجر، تاب برداشتن و شوره زدن یا نزدن آجر، گنجایش هر خاور برای این محصول.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 16 =