معرفی 13 نوع چیدمان آجر نما

معرفی 13 نوع چیدمان آجر نما

معرفی ۱۳ نوع چیدمان آجر نما

آجر نما که در مدل های مختلفی مانند آجر نسوز نما، آجر شیل و آجر رس نما  استفاده می شوند نوعی از مصالح ساختمانی هستند که از ترکیب خاک چینی، خاک نسوز و ترکیبات دیگر تولید می شود این آجرها بعد از ایجاد ترکیب مناسب و قالب گیری در کوره هایی با دمای بسیار بالا خشک می شوند و سپس با بسته بندی مناسب به دست مصرف کنندگان می رسند. فرآوری خاک مناسب به همراه ترکیبات مناسب و قالب گیری صحیح و همچنین روش خشک کردن عامل اصلی تعیین کیفیت یک آجر نمای مناسب است.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

پس از ساخت بنای اصلی و اسکلت ساختمان مرحله نازک کاری ساختمان آغاز می شود این مرحله که شامل چیدمان دیوارها، چیدمان آجر نما، گچ کاری و سایر کارهای داخلی می باشد شکل ظاهری و طراحی نمای اصلی ساختمان را معین می کند، غیرممکن است بنایی را بسازیم و به ظاهر آن اهمیت ندهیم!!! از این رو از مصالح گوناگونی برای تزئین و زیبا سازی جلوه ی بنای خود استفاده می کنیم.

آجر نما، سنگ، کاشی، چوب، سطوح بتنی و… از جمله مصالح به کار رفته شده برای نما هستند.

انواع چیدمان آجر نما

نمای بیرونی ساختمان ها از جمله مهمترین بخش های هر ساختمان است که نقش اصلی در زیبایی ساختمان دارد، امروزه انواع روش های مختلف برای طراحی نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد که در آنها علاوه بر مصالح سنتی مانند سنگ، سیمان از المان های جدیدی مانند مواد کامپوزیتی و فلزی هم استفاده می شود.

استفاده از آجر نما در حالی که روش های جدید زیادی برای جایگزینی آن ارائه شده است هنوز هم ادامه دارد، با تولید مدل های جدید آجر نما و همچنین طرح های جدید، بکارگیری از این المان در طراحی نمای ساختمان نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است.

اگر از آجرنما بخواهید برای نماسازی استفاده کنید پس لازم است با انواع چیدمان آن آشنا باشید. با آجرین سفال همراه باشید در این مقاله اطلاعاتی در مورد آجر نما و مراحل مختلف اجرای آن مانند چیدمان آجرنما می پردازیم.

🔔 حتما بخوانید: معرفی ۱۱ نوع آجر

۱- طرح آجر نما کلاسیک

در این طرح آجرها به شکل عرضی و به شیوه کلاسیک آجرچینی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و بندکشی متناسب نیز برای آن‌ها انجام می‌گردد. این شیوه سنتی ازجمله ابتدایی‌ترین شیوه‌های چیدمان آجر نما است که قدمت فراوانی نیز دارد. در این طرح آجرها پشت سر یکدیگر قرار می گیرند و هیچ فاصله ای بین آنها وجود ندارد، اما باید توجه داشت که این چیدمان به روش های بسیار مختلفی ساخته می شود. روش هایی مانند چیدمان بادبزنی و نیم نیما در این طرح مورد استفاده قرار می گیرند.

۲- طرح آجر نما طولی عرضی

در این طرح همان‌طور که از نامش پیداست آجرها به شکل طولی و عرضی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. ممکن است یک بخش یا ستون بصورت طولی و دیگری بصورت عرضی چیده شود، که بسته به سلیقه معمار این چیدمان متفاوت است.

آجر نما

۳- طرح آجر نما مختلط

در این روش آجرها در حالت‌های مختلف طولی و عرضی در کنار یکدیگر چیده می‌شوند و شکل‌های مربع و مستطیل‌های متعدد با ابعاد گوناگون را ایجاد می‌کنند. این روش در آجرچینی‌های قدیمی نیز کاربرد داشته و امروزه شبیه به حالت بادبزنی ولی به شکل امروزی و مدرن، شکل و شیوه‌ای نوینی به خود گرفته است.

۴- طرح آجر نما شبکه سوراخ دار

در این شیوه چیدن آجر نما، آجرهای نما به صورت منظم پشت سر هم قرار می گیرند. البته با توجه به این نکته که به صورت منظم و با الگوهای خاص یک فاصله خالی میان چند آجر قرار خواهد گرفت، مزیت این طرح ورود نور و هوا به سازه پشت این آجرها است علیرغم اینکه بافت پشت پنهان می باشد، در هنگام ساخت چنین طرحی باید روی استحکام سازه کار بیشتر انجام شود و تعداد فضاهای خالی هم به اندازه مناسب انتخاب شود.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

۵- طرح آجر نما پوسته های موج دار

طرح پوسته های موج دار یکی از طرح های پیچیده چیدن آجر نما است که زیبایی زیادی دارد و  از چیدن آجر نما با زاویه های متغیر در طول سازه به وجود می آید، باید توجه کرد که این طرح فقط مانند یک لایه روی سطح ساختمان را می پوشاند و نمی تواند بار بسیار زیادی را تحمل کند، از این طرح به عنوان پوشش مکمل و البته نه پوش اصلی برای نمای ساختمان استفاده می شود.

۶- طرح آجر نما برون بند

در این روش آجرها به شیوه‌ای در کنار هم چیده می‌شوند که بخشی از آن‌ها به‌صورت برجسته بیرون از سطح صاف دیوار قرارگرفته و حالت فرورفتگی و برآمدگی به خود گرفته و به شکل چندبعدی خود را نشان می‌دهد.

۷- طرح آجر نما زیگزاک

در این روش چیدمان آجر نما، آجرهای نما بصورت عرضی ولی با زاویه غیرعمودی بصورت زیگزاک در کنار هم قرار می‌گیرند.

۸- طرح آجر نما استاندارد

در این روش نیز آجرهای یک اندازه به شیوه استاندارد و به‌صورت عرضی در کنار هم قرارگرفته و بندکشی آن‌ها نیز انجام می‌شود.

طرح آجر نما

۹- طرح آجر نما بادبزنی (حصیری)

این طرح ازجمله طرح‌های قدیمی است که آجر در این روش نما را به شکل مربع های کوچک تقسیم کرده و هر مربع را با آجر نما بصورت افقی و عمودی در کنار یک دیگر می‌چینند.

🔔 حتما بخوانید: طبقه بندی ۶ مدل از جنس آجر

۱۰- طرح آجر نما لاریز

در این طرح رج آجرها به شیوه‌ای چیده می‌شود که حالت پله‌ را نشان دهند. این روش نیز ازجمله روش‌های قدیمی آجرچینی است که در بناهای قدیمی مانند مساجد و خانه‌های قدیمی همچنان دیده می‌شود.

۱۱- طرح آجر نما لابند مرتب

در این طرح آجرها به‌صورت یکی در میان کله و راسته چیده می‌شوند.

۱۲- طرح آجر نما قد نما

در این طرح آجرها بصورت عمودی و طولی، از پهلو و درازا در کنار هم چیده می‌شوند.

۱۳- طرح آجر نما کله

در این طرح آجرها در قسمت سر یا عرض آن در به‌صورت افقی یا عمودی در نما قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر در این روش آجرها در قسمت عرض بصورت افقی یا عمودی کنار هم چیده می شوند.

نکته حائز اهمیت این است که با توجه به خواسته‌های مشتریان، آجر نماها با ابعاد و تنوع شکلی (مثلا حتی ۶ ضلعی) به قدری گسترده شده‌اند که نمی‌توان همۀ حالت های چیدمان آجر نما را مورد بحث قرار داد.

علت استفاده آجر نما در ساختمان

آجرهای نما با توجه به مواد سازنده آن معمولا دوام و ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به سایر روش های طراحی نما دارند.
هزینه طراحی با آجر نما و همچنین هزینه نگهداری آنها بعد از اجرا بسیار پایین تر از سایر روش ها می باشد.
اگر طراحی با  آجر نما  به صورت استاندارد انجام شود طرح نمای اجرا شده در مقابل تغییرات اقلیمی بسیار مقاوم خواهد بود و کمترین فرسودگی را خواهد داشت. اکثر مصالح طراحی به مرور زمان فرسوده می شوند و با سرعت بالا تغییر حجم می دهند.
تنوع و گستردگی رنگ بندی طیف وسیعی از انتخاب ها را در اختیار شما می گذارد.
آجر های نما می توانند عاملی موثر در کاهش از دست رفتن انرژی باشند و مانند عایق در برابر انتقال حرارت عمل می کنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =