آجر لفتون و کاربرد آن

 آجر لفتون و کاربرد آن

 آجر لفتون و کاربرد آن

آجر لفتون یا همان آجر سوراخ دار آجری است که به دلیل وجود سوراخ در آن، حجم آن به میزان ۲۵% کاهش پیدا کرده است. نام های دیگر آجر لفتون، آجر سوراخ دار، آجر سوله سازی، آجر بره، آجر نما زبره است. آجر لفتون دارای مقاومت بالایی است. بنابراین از این آجر برای ساخت دیوارهای متحمل بار و وزن استفاده می شود.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

آجر لفتون اصفهان، در دو رنگ قرمز و زرد می باشد. 

با استفاده از آجر لفتون، دیوارهای حایل و غیر حایل ساخته می شود. آجر لفتون به صورت پازلی چیده می شود. این چیدمان باعث می شود، مقاومت آجر لفتون در برابر وزن و فشارهای جانبی چند برابر شود. آجر لفتون در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد. بنابراین در ادامه به معرفی آجر لفتون و کاربرد آن در ساختمان سازی می پردازیم……

انواع آجر لفتون

آجر لفتون در انواع و رنگ های مختلف و همچنین سایز های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که به آنها در پایین اشاره شده است:

برای مشاهده 🧱و لیست قیمت و خرید آنلاین به سایت آجرین سفال اصفهان مراجعه فرمایید.

  1. آجر لفتون با قالب کوچک (۵*۲۱*۱۰)
  2. آجر لفتون با قالب بزرگ (۷*۲۱*۱۰)
  3. آجر لفتون عراقی
  4. آجر لفتون سه طرف نما
  5. آجر لفتون چهار طرف نما

ویژگی های آجر لفتون

آجر لفتون که با نام هایی مانند آجرنما لفتون یا آجر زبره یا آجرنما زبره یا آجر نما سوراخ‌دار یا آجر سوراخ‌دار یا آجر نما سوله سازی شناخته می شود، علاوه بر استفاده در دیوارهای حمال به عنوان نما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

🔔 حتما بخوانید: معرفی ۲ نوع بلوک های سفالی

بنابراین آجر لفتون به صورت دو کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. آجر لفتون در دیوار های حایل و غیر حایل مصرف می شود. پس از مراحل ایجاد دیوار و بند کشی نیازی به ایجاد نمای مجدد بر روی دیوار نیست.

بنابراین آجر لفتون در شاخه آجر نما قرار می گیرد.

و در جهت ساخت دیوارهای بیرونی استفاده می شود. پس از بندکشی بین آجرها در نهایت دارای نمایی یکدست و شکیل خواهد شد و دیگر هیچ نیازی به انجام عملیاتی اضافه برای نماکاری نیست.

آجر لفتون

آجر لفتون در ابعاد بزرگ دارای ۱۲ سوراخ است. در استاندارد شماره ۷ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این سوراخ‌ها باید تمام ضخامت آجر را طی نموده و سطح مقطع مجموع سوراخ‌ها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگ‌تر آجر باشد. فاصله سوراخ‌ها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر در هر بعد آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول همان بعد باشد.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

مشخصات آجر لفتون

آجر لفتون در دو سایز کوچک و بزرگ تولید می شود.

قالب کوچک به رنگ زرد هستند. آجر لفتون با قالب کوچک در طاق زنی، منهول فاضلاب و پشت کار از آن مورد استفاده قرار می گیرد. آجر لفتون کوچک در شهر اصفهان و برخی شهرهای جنوبی کشور مانند اهواز و بوشهر به طور متداول مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر لفتون بزرگ که دارای ده سوراخ است به صورت دو کاربردِ برای توکار و نمای خارجی تولید می شود. از انواع توکار در طاق زنی و یا پشت کار و از انواع لفتون های نما در نماکاری سازه مصرف می شود.

از دیگر مصارف آجر لفتون قالب بزرگ می توان به منهول فاضلاب اشاره کرد. استفاده از لفتون قالب بزرگ اکثرا در شهرهای اصفهان و شهرهای شمالی کشور، تهران و کرج متداول است.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال چیست؟

وزن آجر لفتون

آجر لفتون دو سایز بزرگ و کوچک دارد. بنابراین وزن قالب کوچک و بزرگ متفاوت است. لفتون های کوچک ۵ سانتی متری هر کدام دارای وزن ۷۵۰ گرم هستند. این آجرها در بسته های ۱۴ تا ۱۶ عددی به بازار عرضه می شود. لفتون های قالب کوچک ۵.۵ سانتی همچنین هر کدام دارای وزن ۸۰۰ تا ۸۲۰ گرم است.

آجر-لفتون-1

سایز قلب بزرگ آجر لفتون ۵ سانتی دارای وزن ۸۸۰ تا ۹۱۰ گرم است. این سایز آجر لفتون به صورت فله و بسته بندی در بازار موجود است. بسته بندی آجر لفتون بزرگ ۵ سانتی دارای ۱۴ الی ۱۶ عدد آجر لفتون است.

قالب لفتون بزرگ ۵.۵ سانتی دارای وزن ۱۰۲۰ تا ۱۲۵۰ است. آجر لفتون قالب بزرگ به صورت فله ای یا پالت شده و یا بسته بندی تولید می شود. تعداد آجر لفتون با قالب بزرگ در بسته یا پالت متفاوت قرار می گیرد. اما می توان گفت به طور کلی ۸۴۰ تا ۹۲۰ آجر وجود دارد. لفتون قالب بزرگ به علت سایز بالای آن در ساخت سازه های با سایز بزرگ مانند سوله مورد استفاده قرار می گیرد.

محاسبه تعداد آجر لفتون

در آغاز هر پروژه ساختمان سازی اطلاع از میزان مصالح مورد مصرف در ساخت سازه اهمیت ویژه ای دارد. محاسبه تعداد اجر مورد نیاز برای یک دیوار همواره یک چالش برای پیمانکاران بوده و قبل از هر چیزی باید به ضخامت، نوع آجر و ابعاد آن توجه شود.

برای به دست آوردن میزان مصالح مورد نیاز به صورت دقیق باید مقطع و نمای دیوار را مد نظر قرار دهید. دیوار ها در ضخامت های ۱۰ سانتی متر،۲۰ سانتی متر و ۳۵ سانتی متر ساخته می شوند. بنابراین برای محاسبه تعداد آجر سوراخ دار برای هر دیوار محاسبه جداگانه ای لازم است.

علت وجود سوراخ در آجر لفتون چیست ؟

وزن آجر بالاست و حمل و نقل آن دشوار است. می توان گفت هزینه حمل و نقل از هزینه خرید آجر نیز بیشتر است. به همین منظور برای کم کردن وزن آجر سوراخ هایی در آن ایجاد شده است، که آجر سوراخ دار را ایجاد کرده است.

یکی دیگر از دلایل وجود سوراخ در آجر، مصرف مواد اولیه کمتر برای تولید آجر است. آجر جامد نسبت به آجر حفره دار کمی سنگین تر است. حمل و نقل آجرهایی که دارای سوراخ هستند، راحت تر است و از این جهت نصب آن ها سریع تر در ساختمان صورت می گیرد.

وجود سوراخ در آجر باعث می شود ملات به داخل آجر نفوذ کند. چسبندگی و مقاومت به همین دلیل در آجر بالا می رود. همچنین مقاومت آجر در برابر جا به جایی در اثر نیرو های جانبی وارد بر آن افزایش می یابد.

با وجود سوراخ در آجر ساخت آن آسان می شود. زمان پخت گرمای حاصل از کوره به آسانی به مرکز آجر نفوذ خواهد کرد. بنابراین تعداد آجرهای بیشتری در روز تولید می شود.

در مرحله پخت آجر با حرارت ملایم خشک می شود، سپس به صورت کامل پخته می شود. وجود سوراخ در آجر باعث می شود که آجر کاملاً خشک شود و هزینه های تولید آجر کاهش پیدا می کند.

وجود سوراخ در آجر به دلیل افزایش بیشتر ظرفیت عایق حرارتی محصول و کاهش وزن محصول در نتیجه کاهش بار کلی سازه بار مرده بر روی ساختمان ایجاد می شود.

وجود سوراخ‌ها در آجرهای لفتون سبب می‌شود که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده که این امر باعث استحکام بیشتر دیوار می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + چهارده =