بلوک سفالی توخالی چیست؟

بلوک سفالی توخالی چیست؟

بلوک سفالی توخالی چیست؟

بلوک سفالی توخالی با خاک رس، لای و ماسه، بدون افزودنی یا با افزودنی (مانند مواد حباب ساز) شکل دهی و پخته می شود. به دلیل اینکه سطح این نوع بلوک دارای سوراخ های توخالی است بنابراین وزن کمی دارند و دارای عایق حرارتی و صوتی نیز هستند. در ساخت و ساز از بلوک سفالی توخالی در سقف ها و دیوارها استفاده می کنند.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

بلوک سفالی توخالی یا آجر سفالی یا تیغه سفالی، از جمله مصالح بنایی پرکاربرد در ساختمان است.

آجر رسی سبک با سوراخ های قائم عمدتا در بنایی برای ساختن دیوارهای داخلی و خارجی باربر و غیرباربر استفاده می شود. آجر سبک غیر باربر با سوراخ های افقی (آجر تیغه ای) و پنل آجری رسی سبک غیرباربر با سوراخ های افقی برای دیوار چینی غیرباربر و دیوار داخلی کاربرد دارند.

🔔 حتما بخوانید: آجر سوراخ دار (لفتون) چیست؟

مشخصات بلوک سفالی توخالی

سطح نوع ماشینی بلوک سفالی توخالی دارای ۸ تا ۱۰ سوراخ به قطر ۱/۵ تا ۲ سانتی متر است. مقاومت فشاری این نوع بلوک ها بستگی به نوع ملات و روش ساخت آنها دارد. لازم به ذکر است که مقاومت کششی این نوع بلوک کم است و در مقایسه با آجرهای سفالی بسیار ترد و شکننده هستند.

و همینطور که می دانید، بلوک‌ سفالی توخالی در بخش‌های غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. و بلوک‌های سفالی در انواع دیواری و سقفی (سقف تیرچه بلوک) در ساختمان سازی کاربرد دارند. و سازگاری بلوک سفالی توخالی تحت تأثیر شیمیایی سایر مصالح قرار نمی گیرد و اثر بدی نیز بر آن ها ندارد.

بلوک سفالی توخالی

معرفی ۲ نوع بلوک سفالی توخالی

بلوک سفالی توخالی به دو دسته اصلی تقسیم می شود گه عبارتند از :

۱- بلوک سفالی توخالی (بلوک سقفی) : برای پر کردن بین تیرچه ها

۲- بلوک سفالی توخالی (بلوک دیواری) یا آجر رسی سبک

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

این بلوک های سفالی توخالی بر سه نوع است :

– آجر رسی سبک باربر و غیرباربر ، با سوراخ های قائم : آجری با سوراخ های عمود بر سطح بستر.

– آجر رسی سبک غیرباربر، با سوراخ های افقی : آجری با سوراخ های به موازات سطح بستر، با ارتفاع اسمی کمتر از عرض اسمی.

– پنل آجری رسی سبک غیرباربر، با سوراخ های افقی : آجری با سوراخ های به موازات سطح بستر، با ارتفاع اسمی بیشتر از ضخامت اسمی، بدون الگوی مشخص سوراخ.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال چیست؟

بهتر است این را هم بدانید! که مقاومت فشاری این نوع بلوک سفالی توخالی بستگی به نوع ملات و روش ساخت آن ها دارد. لازم به ذکر است که مقاومت کششی این نوع بلوک کم است و در مقایسه با آجرهای سفالی بسیار ترد و شکننده هستند.

استانداردهای بلوک سفالی توخالی

– آجر رسی سبک دارای جرم مخصوص ظاهری خشک کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب و شکل مکعب مستطیل است.

– آجر رسی سبک باربر و غیرباربر ، با سوراخ های قائم ، باید با ویژگی های استانداردهای ملی ۷۱۲۱، و

–آجر رسی سبک غیرباربر، با سوراخ های افقی، و پنل آجری رسی سبک غیربار، با سوراخ های افقی، باید با ویژگی های استاندارد ملی ۷۱۲۲ مطابقت داشته باشند.

استانداردهای بلوک سفالی توخالی

آزمایش های استاندارد بلوک سفالی توخالی

آزمایش های لازم بر روی بلوک های سفالی شامل تعیین طول و عرض و ارتفاع و اندازه ی سوراخ ها، دیواره ها و جدارها، چگالی ظاهری بلوک، چگالی ظاهری بدنه بلوک، مقاومت فشاری، میزان مواد منبسط شونده و نمک های قابل حل در آب هستند.

کاربرد بلوک سفالی توخالی در ساختمان

این نوع بلوک سفالی توخالی را می توان با استفاده از ملات به ضخامت ۱۲ میلی متر به صورت عمودی و افقی روی هم چید و آسانترین روش برای چیدن آن ها روشی است که سوراخ های موجود در سطح بلوک بصورت افقی روی هم قرار بگیرد ولی اگر لازم است تا لوله کشی در داخل دیوار انجام شود بهتر است نوع چیدمان بصورت عمودی باشد.

مزایای استفاده از بلوک سفالی‌ توخالی

  • ‌مقاومت بالا در برابر آتش سوزی.
  • ‌در صورتی که ساکنین ساختمان بخواهند وسیله‌ای (لوستر یا آویز) را به سقف متصل کنند براحتی می‌توانند با استفاده از دریل سقف را سوراخ کرده و از پیچ و رول پلاک استفاده نمایند.

بلوک-سفالی_ توخالی

معایب بلوک سفالی توخالی

  • احتمال آلودگی خاک رس به آهک در معدن کارخانه تولید کننده که موجب بروز ترک در سطح گچ خواهد شد.
  • سنگینی بلوک سفالی که موجب سنگینی سازه می‌شود. وزن هر متر مربع دیوار سفالی بالغ بر ۲۰۰ کیلوگرم است.
  • زمان اجرای نسبتاً طولانی
  • نیاز به لایه ضخیم تر گچ و خاک جهت هموار سازی سطح دیوار

ایمنی، بهداشت و ملاحظات زیست محیطی برای بلوک سفالی توخالی

استفاده از بلوک سفالی توخالی دارای خواص مناسب عایق کاری حرارتی نقش مهمی در صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی دارد و در کاهش آلودگی محیط زیست نیز موثر است. استفاده از مواد سوختنی در خاک موجب صرفه جویی قابل ملاحضه ای در مصرف انرژی هنگام چخت می شود. نظر به محدودیت ذخایر خاک رس مناسب، برای تولید آجر و سفال باید تا حد امکان از مصرف بی رویه این ذخایر جلوگیری کرد. پیشنهاد می شود:

۱. با به کارگیری روش های صحیح تولید، حمل و استفاده، مانع از اتلاف و دورریز مصالح شد.

۲. با تولید بلوک های نیمه و چارک اتلاف مصالح هنگام اجرا را کاهش داد. بلوک های سفالی توخالی تحت تاثیر شیمیایی سایر مصالح قرار نمی گیرند و اثر بدی نیز بر آن ها ندارند.

بسته بندی، حمل و نگهداری بلوک سفالی تو خالی

برای جلوگیری از شکستن و اتلاف بلوک سفالی توخالی در حمل و نقل باید از طبق(پالت) استفاده شود. هنگام حمل بلوک ها، باید تمهیداتی به کار برد تا احتمال شکستن و ضایع شدن آن ها به کم ترین حد ممکن برسد. برای کنترل کیفیت، لازم است بر روی یکی از سطوح راسته آن ها، یا بر روی بسته بندی یا برپچسب الصاق شده مطابق استاندارد ویژگی، فرآورده نشانه‌گذاری شود.

و در آخر

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (۰۹۱۳۴۰۵۵۲۱۶) آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و … قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

و همینطور، قیمت انواع آجر ها و بلوک های سفالی اصفهان با توجه به نوع ابعاد آن، متفاوت بوده و از طرفی هزینه حمل و نقل و تخلیه آن به صورت جداگانه محاسبه می گردد. شما می توانید برای خرید آجر سفال دیواری به نمایندگان معتبر فروش آجر و یا به سایت های معتبر فروش آجر و سفال مراجعه کرده و نسبت به خرید خود اقدام نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شانزده =