معرفی 8 روش از آجر چینی در ساختمان

معرفی 8 روش از آجر چینی در ساختمان

معرفی ۸ روش از آجر چینی در ساختمان

قبل از اینکه درباره انواع روش های چیدمان آجر چینی در ساختمان و مشخصات آن ها اطلاعاتی را به صورت کامل برایتان شرح دهیم. به طور مختصر  طرز استفاده از آجر چینی را برایتان می گوییم…

 آجر چینی در ساختمان به انواع روش های چیدمان آجرها کنار هم گفته می شود که انواع مختلفی دارد، در دنیای معماران اصطلاحاتی برای این کار وجود دارد مثلا به طول آجر راسته و به عرض آن کله می گویند.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

آنچه در این مقاله می خوانید :

همانطور که می دانید، امروزه معماران و ساختمان سازها از آجرها در بناها استفاده می کنند. آن ها برای القا و احیای آجر در ساختمان ها از طرح ها و الگوهای متفاوتی در آچر چینی بهره می برند. این طرح ها و الگوها می توانند به شکل منظم و نامنظم باشند و در دیوارچینی چیده شوند. آجرها در معماری باستانی ایران رواج بسیاری داشته است اما امروزه آجر از قالب مصالح سنتی به یک مصالح جدید و مهم ساختمان ها بدل شده اند.

آجر نما می تواند مزیت های بسیاری چه در ظاهر و چه در کارکرد داشته باشد. آجر به طراح و معمار اجازه می دهد می‌دهد تا وزن پوسته‌ ی طرح هزاران هزار ایده‌ ی جدید و منحصر به فرد اجازه می دهد تا طرح ها و ایده های متنوعی را در نمای ساختمان چه داخلی و چه خارجی القاء کند. و ساختمان را از لحاظ بصری چشمگیر و منحصر به فرد نماید.

انواع روش های چیدمان آجر چینی در ساختمان

۱- آجر چینی ( راسته نما )

آجرها در این نوع آجر چینی به شکل راسته نما روی هم قرار می‌گیرند. قطر دیوار ۱۱/۵ سانت است و به‌منظور اینکه بندهای عمودی روی‌هم نیایند و دیوار از پیوند محکمی برخوردار باشد، در ابتدا و انتهای کار، دو نیمه آجر به کار می‌بریم و اتصال مورد کاربرد در دیوارهای ۱۱/۵ سانتی تنها پیوند راسته نما محسوب می‌شود.

قطر دیوارهای راسته نما، ۱۱ سانت و غیرباربر و تنها به‌منظور جدا نمودن فضاها و یا به‌عنوان دیوار محافظ عایق کاری کاربرد دارد و اگر جنس آجر سفال سوراخ دار باشد، در امر نماسازی روی دیوارهایی که با آجر فشاری بنا شده است، یک دیوار ده سانتی به‌عنوان نما ساخته می‌شود که حمال و باربر نمی‌باشد.

آجر چینی ( راسته نما )

۲- آجر چینی ( کله نما )

در این مورد تنها بخش سر آجرها پس از آجرکاری در نمای دیوار ظاهر می‌شود و هریک از آجرها به‌اندازه نصف سر نما با آجرهای تحتانی یا فوقانی خود پیوند دارد. در این روش آجرچینی پیوند مناسبی صورت می‌گیرد و از نظر پیاده سازی از دیگر روش‌های دیوارچینی ساده‌تر می‌باشد اما به دلیل نمای یکسان، در اکثر اوقات در دیوارهای درونی که پوشش دیگری بر روی آن انجام می‌شود استفاده می‌شود و قطر این آجرچینی ۲۲ سانت است.

دیوارهای سرنما به هیچ عنوان جزئی از دیوارهای باربر محسوب نمی‌شوند و قطر این دیوارها ۲۲ سانتیمتر می‌باشد. این دیوارها را می‌توانیم بصورت کله و راسته هم بسازیم. به‌منظور منفک نمودن در فضای داخل از این نوع دیوارها استفاده می‌شود که در برخی شرایط که در آن فشار کم است کاربرد دارند و حد وسطی برای دیوارهای باربر و حامل به‌حساب می‌آیند.

آجر چینی ( کله نما )

۳- آجر چینی ( کله و راسته )

به منظور اتصال کله و راسته می‌توان از آجر کامل یا سه قد استفاده نمود که در آن رج‌های آجر به شکل کله و راسته پشت سرهم پیاده سازی می‌شوند. اگر قصد پیاده سازی ردیف بعدی را داریم به‌منظور قرار نگرفتن اتصال‌های عمودی روی یکدیگر، از آجر سه قد استفاده می‌شود.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

این اتصال‌ها و پیوندها در بیشتر موارد به‌منظور راحتی اجرا و ساختن پیوند به کار برده می‌شوند.

دیوارهای کله و راسته دارای قطر ۲۲ و ۳۰ سانتیمتر می‌باشند. دیوارهای ۲۲ سانتی نیمه باربر می‌باشند و جهت منفک کردن فضاهای داخلی سازه از بیرون آن استفاده می‌شود. در برخی از موارد که فشار و بار کمتر است از این دیوارها هم می‌شود استفاده نمود. از دیوارهای ۳۰ سانتی باربر می‌توان در دیوارهای پیرامون ساختمان که بایستی فشار بیشتری را متحمل شوند استفاده می‌شود.

برخی اوقات هم درون سازه در مکان‌هایی که روی دیوار فشار بیشتر است کاربرد دارد. تصویر اجرای دیوار ۳۰ سانتی در زیر آمده است.

۴- آجر چینی ( یک رج کله یک رج راسته )

در آجرچینی کله و راسته یکی درمیان یک رج کله و یک رج راسته به‌کاربرده می‌شود، به‌گونه‌ای که هر زه ملاط‌ها (بندهای عمودی) روبه روی هم واقع نشوند؛ بنابراین در صورتی که نبش کار را در یک رج کله و در رج بعدی آجرسه قد استفاده شود، هر زه ملات ها روبه روی هم واقع نمی‌شوند.

این آجرچینی در اکثر موارد در دیوارهای تک آجره ۲۱ سانتی متری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که بخواهیم این کار را در دیوارهای بیشتر از ۲۱ سانتی متری انجام دهیم، باید این نکته را مدنظر قرار دهیم هر زه ملاط‌ها مقابل یکدیگر واقع نشوند و پیوند آجرها به‌طور درستی صورت گیرد.

این دیوارها ۲۲ سانتی می‌باشند و در اکثر مواقع در دیوارهای تک آجره نیمه باربر به کار می‌روند. این دیوارها در دیوارهای بیش از ۲۱ سانت نقش باربر را دارا می‌باشد که موجب اتصال صحیح آجرها می‌شود.

🔔 حتما بخوانید: ویژگی آجر رسی خوب چیست؟

۵- آجر چینی ( مشبک جناغی )

آجرچینی مشبک جناغی از یک سری طرح آجری تشکیل شده است که با هم زاویه ۹۰ درجه و با صفحه‌ی افقی زاویه ۴۵ درجه ایجاد می‌کنند، هنگامی که قاب‌ها با اتصال جناغی پشت سرهم ردیف می‌شوند بایستی با اطمینان حاصل نمودن از این که همه زاویه‌های طرح در یک خط راست واقع هستند کاملاً دقت لازم را نمود تا هر طرح سازه به شرایط خود به‌طور واقعی عمودی یا افقی باشد.

هنگام برش آجرها توسط چکش و قلم دم پهن نبایستی آجر به‌ طور مستقیم در راستای خط اریب برش بخورد چون ممکن است در مکان زاویه‌ی حاده بشکند؛ بنابراین در این وضعیت در آغاز برش آجر را عمود بر قطر و ضخامت آن از نقطه‌ی تقاطع خط اریب با لبه آجر صورت دهید بعد از آن کار برش را در راستای خط اریب تکمیل نمایید.

۶- آجرچینی ( بلوکی )

در دیوارهای آجری با اتصال بلوکی پیوند به‌صورت ۱۰۰ درصد می‌باشد و دیوار از آجرهای کامل و سه قد بنا می‌شود. در ردیف سرنما، دیوار با سه قدی در سمت عرض دیوار شروع می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که در این دیوار در هر ردیف یک طرف دیوار سرنما و طرف دیگر دیوار راسته نما می‌باشد و روی دیوار اصلی با توجه به سه قدی اول دیوار انتخاب می‌شود در ردیف سرنما، سه قدی به شکل سرنما مشاهده می‌شود.

آجرچینی ( بلوکی )

۷- آجرچینی ( صلیبی )

پیوندها در این شکل از آجرچینی به شکل اتصال‌های بلوکی بوده اما در ردیف چهارم بایستی بعد از آجر سه قد، یک آجر نیمه به کار برد؛ بنابراین اگر به دلیل طول دیوار جهت رعایت اتصال بخواهید در ردیف دوم از آجر نیمه استفاده نمایید در ردیف چهارم مکان نیمه آجر به سمت دیگر دیوار پس از آجر سه قد منتقل می‌شود. آجرچینی صلیبی کاربرد زیادی در کشور ما ندارد.

۸- آجر چینی ( هلندی )

این روش آجرچینی ترکیبی از اتصال بلوکی و کله راسته می‌باشد. در شکل زیر آجرچینی هلندی با لاریز را می‌توانید مشاهده فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =