انواع کاربرد آجرها در ساختمان سازی

انواع کاربرد آجرها در ساختمان سازی

انواع کاربرد آجرها در ساختمان سازی

مهم ترین کاربرد آجرها در ساختمان سازی را می توان در بنایی و جهت ساخت دیوار به شمار آورد که برای چیدن و اتصال آن ها از ملات استفاده می‌ گردد. بناها و آثار تاریخی بسیاری مانند آتشکده ها، مساجد و ساختمان‌ های مسکونی، با استفاده از آجر در ایران ساخته شده‌ اند. انواع آجرها با توجه به نوع و مواد دیگر به کار رفته در آن، برای سایر بخش‌ های سازه هایی که در حال ساخت هستند، نیز کاربرد دارند. برای درک اینکه آجر در کدام قسمت ساختمان مورد استفاده است، باید انواع آجرها را از ابعاد مختلف مد نظر قرار دهیم و سپس با توجه به آن، کاربرد هر یک را در بخش های مختلف یک بنا بررسی نماییم.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

کاربرد آجرها در ساخت و ساز

کاربرد آجرها با توجه به جنس و ابعاد خود در ساختمان ساز متفاوت هستند. برخی از آن ها به عنوان کفپوش و دیوارپوش و برخی دیگر برای دیوارکشی استفاده می شوند. کاربرد انواع آجر در پروژه های ساختمانی و قسمت های مختلف یک ساختمان، همواره یکی از موضوعات مورد توجه فعالان صنعت ساخت و ساز می باشد.

🔔 حتما بخوانید: آجر ده سوراخ عراقی چیست؟

همانطور که در قبل تر برایتان توضیح دادیم، آجرها به عنوان یکی از مصالح ساختمانی ساخته شده از جنس خاک رس و مواد دیگر، با توجه به جنس و ابعاد، کاربردهای متنوع دارند و به ‌عنوان کف‌ پوش، دیوارپوش و دیوارکشی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما حاصل می شود. خاک آجر مخلوطی از مواد زیر می باشد.

  • خاک رس
  • ماسه
  • فلدسپات
  • سنگ‌ آهک
  • سولفات‌
  • سولفور
  • فسفات‌
  • کانی‌ آهن
  • منگنز
  • منیزیم
  • سدیم
  • پتاسیم
  • مواد آلی

همچنین کاربرد آجرها موجب شده از نخستین مراحل ساخت­ و ساز تا انتها مورد توجه سازندگان قرار گیرد. آجر به خاطر کاربرد بیشتر و قیمت مناسب­ تر در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی در پروژه­ های مختلف ساخت­ و ساز استفاده می­ شود. آجرها با توجه به خصوصیات مهمی اعم از امکان جابجایی راحت، سایز کوچک و راحتی استفاده، کاربردهای مختلف و متنوعی دارند که می­ توان مهم­ ترین آن ها را به شرح زیر ذکر کرد:

  • کف ­سازی به خاطر مقاومت سایشی مناسب
  • دیوار پوشی و نماچینی به خاطر مقاومت در برابر دما و رطوبت
  • پی­ سازی به خاطر مقاومت فشاری مناسب
  • عنصر تزئینی و دکوراسیون ساختمان
  • معماری مانند دهانه ­های وسیع به صورت قوس، طاق، گنبد، گوشواره، مقرنس

انواع کاربرد آجرها در ساختمان

انواع کاربرد آجرها در ساختمان

آجر بر اساس کاربرد در قسمت های مختلف ساختمان به کار می رود. در این رابطه، این محصول را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:

انواع آجر برای نما

این محصول برای تزئین و زیباسازی نمای ساختمان و یا دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و طراحی آن مطابق با طرح های مختلف و شرایط داخلی و بیرونی ساختمان می باشد که معمولا یا به‌ صورت دستی یا ماشینی تولید می‌ شود. استفاده از دیوارهای آجری می تواند سبب گرم و دلپذیر شدن فضا در دکوراسیون داخلی منازل  گردد.

آجرنما از ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب برخوردار است. برای استفاده از آجرنما در داخل منزل، همخوانی آن با سبک مدرن و کلاسیک مهم است و امروزه فضای مدرن با دیوار آجری طرفدار دارد. استفاده از دیوار آجری به جای دیوارهایی که با گچ سفید پوشانده می‌ شوند و یکنواخت و کسل کننده هستند، راهکار مناسبی به شمار می رود. آجر نسوز نیز نمونه ای است که می توان از آن به عنوان آجرنما استفاده کرد. ضمن اینکه تنوع بالای رنگ، آجرنما را به گزینه مناسبی برای پوشش نما مبدل ساخته است.

🔔 حتما بخوانید: کاربرد آجر سفال

آجر مهندسی

این آجرهای ماشینی که به علت تراکم بالا از مقاومت زیادی برخوردار بوده و ظاهر نیمه شفاف دارند، در ساختمان‌ هایی که بار زیاد را تحمل می‌ کنند، مورد استفاده قرار می گیرند.

آجر لعابی

این دسته از آجرها در ابعاد و رنگ های متنوع تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربرد آن ها می توان به تزئین دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان و طراحی های سنتی اشاره کرد. لعابی که سطح محصول را پوشش می دهد، نقش لایه محافظ را داشته و موجب مقاومت بالا و طولانی شدن عمر آن می شود.

این آجرها با رنگ هایی نظیر آبی، قرمز، نارنجی، قهوه ای و سورمه ای لعاب داده می شوند و جلوه بصری زیبایی به فضا می بخشند. ناگفنه نماند قیمت آجر لعابی ، گران تر از آجر معمولی می باشد.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

آجر ماسه آهکی

این محصول که از سیلیکات کلسیم ساخته می شود، بیشتر در پی سازی ساختمان کاربرد دارد. از آنجا که مقاومت فشاری این آجر بالا می باشد، ظرفیت باربری آن نیز زیاد بوده و به همین جهت از آن در ساخت دیوارهای حائل و حمال استفاده می شود. آجرهای ماسه آهکی به دلیل استفاده از رنگدانه در تولید آنها، رنگ های متفاوت و ظاهر زیبایی دارند.

آجر بتنی

آجر بتنی محصول جدیدی است که با تکنولوژی آلمان و به صورت کاملا اتوماتیک تولید می شود با این حال، برخلاف برخی نظرات مطرح شده در این زمینه، آجر بتنی، جایگزین آجر فشاری نیست و اصولا کیفیت و مزایای آجر بتنی از جنبه های مختلف نسبت به آجر فشاری بیشتر است.

در بین انواع آجرهای بتنی که در ساخت راهروهای حیاط و مسیرهای پیاده رو خیابان گرفته تا نمای بیرونی و داخلی واحد مسکونی نقش دارند، آجرهای سبک بتنی از جمله آجرهایی هستند که در پی چینی و دیوار چینی ساختمان و تیغه های باربر به کار می روند. این محصولات سبک به دلیل صاف و یکدست بودن، بیشتر در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و به زیبایی منازل مسکونی بسیار کمک می کنند. این محصولات با توجه به سلیقه مشتریان و خریداران در رنگ‌ های مختلف وجود دارند.

انواع کاربرد آجرها بر اساس روش تولید

انواع کاربرد آجرها بر اساس روش تولید

 آجرها با ظاهری و ابعاد متنوعی تولید و در بازار عرضه می گردند که هر یک خصوصیات مخصوص به خود را دارند. آجرهای توپر مقاومت بالایی دارند که برای ساخت دیوارهای باربر مورد استفاده قرار می گیرند ولی آجرهای توخالی و سوراخدار دارای تخلخل‌ های بسیاری بوده و به روش پرسی ساخته می‌ شوند. در مجموع، آجرها با توجه به شیوه تولید به دو دسته کلی فشاری و ماشینی قابل طبقه بندی می باشند و بر این اساس، که هر کدام کاربردهای خاص خود را در قسمت های مختلف یک ساختمان دارند.

انواع کاربرد آجرهای فشاری

این آجرها، برای تمام کارهای ساختمانی از جمله گره‌ چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب می باشند. آجرهای فشاری، معمولا در سفت کاری و زیرکاری ساختمان از قبیل دیوارهای خارجی و پی ریزی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

این آجرها غالبا با دست قالب زده شده و در کوره های محلی پخته می شوند. به طور سنتی، خشت این آجرها با دست زده و گوشه‌ های قالب به وسیله گل مخصوص با فشار خشت زن پر می شد. ابعاد آنها معمولا ۵×۱۰×۲۰ و یا ۵.۵×۱۱×۲۲ سانتی‌ متر می باشد.

انواع کاربرد آجرهای ماشینی یا انواع آجر سوراخ دار

برای ساخت دیوار و در مرحله سفت کاری به دلیل استحکام بالا به کار می روند. قیمت این آجرها، مناسب بوده و در تمام پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. آجرهای ماشینی یا سوراخ دار دارای ۸ تا ۱۰ عدد به قطر ۱.۵ تا ۲ سانتی متر است.

یکی از علل وجود سوراخ‌ ها در این محصول این است که هنگام دیوارچینی، ملات به‌ طور عمودی در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار می شود. از آنجا که در ساخت دیوارهای حمال می‌ توان به وسیله سوراخ‌ های موجود در سطح آجر آن را با میلگرد، مسلح کرد، بنابراین این محصول برای ساخت دیواری مستحکم مناسب است.

جنس آنها در مقایسه با آجرهای فشاری، ترد و شکننده بوده و از آنجا که آجرهای سوراخ دار، خاصیت مکندگی چندانی ندارند و چسبندگی آنها به ملات چندان مناسب نیست، پس در طاق ضربی از آنها استفاده نمی‌ شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 1 =