معرفی آجر لفتون

معرفی آجر لفتون

معرفی آجر لفتون

آجر لفتون یکی از انواع آجرهایی است که در ساختمان سازی کاربرد دارد. ( لفتون )، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان است. این نوع آجر برای نخستین بار در روستای لفتون تولید شده و نام آن از زادگاهش گرفته شده است اما امروزه در شهرهای مختلف استان اصفهان و استان‌هایی مثل یزد تولید می‌شود.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

آجر لفتون

آجر لفتون در دو نوع زرد و قرمز تولید می شود و مورد استفاده ی سایز های بزرگ در دیوار چینی محوطه ها، حصارباغ ها و ویلاها، سوله ها و حیاط منازل به کار می رود و سایز کوچک در چیدن دیوار اتاق ها، تراس ها، درپوش حمام و دستشویی و زدن سقف به کمک تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال چیست؟

نوع مرغوب این آجر در اتمام کار، بندکشی می شود و همزمان کار نما را هم انجام می دهد. آجر لفتون دارای مدل‌های مختلفی است و در صنایع مختلف استفاده می‌شود، از خاک رس تولید شده و در کوره پخته می شود.

آجر لفتون در بازار به نام های آجر نما لفتون، آجر زبره، آجر نما زبره، آجر نما سوراخدار، آجر سوراخدار و یا آجر سوله سازی نیز معروف است. 

نکات مهمی که بهتر است بدانید؟

از آجر لفتون بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی تحمل کرده یا فشاربر آن است استفاده می کنند. این آجر معمولا به صورت پازلی چیده می شود تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود.

برای مشاهده 🧱و لیست قیمت و خرید آنلاین به سایت آجرین سفال مراجعه فرمایید.

 آجر به صورت دوبله یعنی دوقلو به سفارش تولید می شود. این آجر که به آجر لفتون یا آجرنما لفتون یا آجر زبره یا آجرنما زبره یا آجر نما سوراخدار یا آجر سوراخدار یا آجر نما سوله سازی معروف است به صورت دو کاربرده مصرف میشود یعنی هم میتوان با آن دیوار های حایل و غیر حایل را ایجاد کرد و هم پس از مراحل ایجاد دیوار و بند کشی نیازی به ایجاد نمای مجدد نمی باشد.

آجر-لفتون

انواع آجر لفتون

آجر لفتون در انواع و رنگ های مختلف و همچنین سایز های مختلفی تولید و روانه بازار می شود که به آنها در پایین اشاره شده است:

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

برای مشاهده 🧱و لیست قیمت و خرید آنلاین به سایت آجرین سفال مراجعه فرمایید.

  • آجر لفتون با قالب کوچک (۵*۲۱*۱۰)
  • آجر لفتون با قالب بزرگ (۷*۲۱*۱۰)
  • آجر لفتون عراقی
  • آجر لفتون سه طرف نما
  • آجر لفتون چهار طرف نما

لفتون قالب بزرگ ۵.۵ سانتی در بازار به آجر عراقی نیز معروف است. 

مشخصات آجر لفتون

بهترین خاک رس برای پخت آجر در اصفهان یافت می شود. خاک رس منطقه اصفهان هیچ ناخالصی ندارد و بسیار مناسب آجر می‌باشد. پرمصرف ترین آجر لفتون، آجر ۱۰ گل می باشد. این آجر دارای ۱۰ سوراخ می باشد.

این سوراخ ها به منظور کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء به وجود آمده اند. آجر لفتون که در شهرهای مختلف ایران به نام های بهمنی، زبره و ده سوراخ معروف است که سه طرف نما می باشد و کاربرد اصلی این آجر برای دیوار چینی و سقف و سوله است.

ابعاد آجر لفتون ۵*۲۰*۱۰ است و ابعاد مکعبی شکل نیز دارد.

کاربرد آجر لفتون

کاربرد اصلی آجر لفتون برای دیوار چینی و سقف و سوله است. از آجر لفتون بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کرده یا فشار بر آن است استفاده می کنند. این اجر معمولا به صورت پازلی چیده شده تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر گردد. آجر به صورت دوبله یعنی دو قلو به سفارش مشتری تولید می شود که بارگیری این دو نوع آجر به صورت فله ای و هم بسته بندی آن بنا به درخواست مشتری ارسال می شود.

مراحل تولید آجر لفتون

برای تهیه آجر های سفال تیغه‌ای یا آجر لفتون ده سوراخ و آجرهای سه گل و آجر لفتون دو قلو و سفال سقفی رسی اول خاک از معادن شناسایی‌ شده که خاک مرغوب و بدون آهک و ناخالصی‌هایی که برای تولید آجر مناسب نیست را به‌ وسیله کامیون بارگیری و به محل کارخانه تولید آجر که این کارخانه به دو صورت اتوماتیک و یا تمام‌ اتوماتیک می باشد، می برند.

آجر-لفتون

در کارخانه اتوماتیک معمولاً کوره‌ها به‌صورت هوفمن و در کارخانه های تمام‌ اتوماتیک کوره‌ها معمولاً به‌صورت تونلی می باشند و تمام مراحل تولید آجر ها به وسیله ربات‌ها صورت می گیرد.

علت وجود سوراخ در آجر لفتون چیست ؟

 عموماً وزن آجرها زیاد است. بنابراین هزینه حمل آجر تا محل کارگاه ساختمانی مقدار قابل توجهی می شود. به طوری که گاهاً هزینه حمل آجر لفتون از قیمت آجر لفتون درب کارخانه بیشتر می شود. به منظور کاستن از وزن آجر سوراخ هایی در آن ایجاد می کنند. به علاوه با ایجاد سوراخ ها مواد اولیه کمتری برای تولید آجر لفتون صورت می گیرد.

 آجر لفتون از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. مخصوصاً در مقایسه با ملات ماسه سیمانی که در بین آجرها استفاده می شود. پس عملاً وجود سوراخ ها تأثیر چندانی بر ارزش سازه ای آن ها ندارد.

به علاوه نقش آجر دیگر شبیه سده های پیش نیست که از آن ها در پی ساختمان و دیوارهای باربر به عنوان اجزای سازه ای اصلی استفاده شود. نقش سازه ای ساختمان دهه هاست بر عهده اسکلت بتنی یا فلزی ساختمان است.

آجر در بیشتر ساختمان های امروزی نقش پوسته و جدا کننده را ایفا می کند. بنا بر این مقاومت آجر موضوع چندان تأثیر گذاری در ساختمان های امروزی نیست . یک از دلایل رواج یافتن آجر سفال نیز همین موضوع است.

در تولید آجر لفتون، ابتدا آجر با حرارت ملایم خشک می شود، سپس به صورت کامل پخته می شود. وجود سوراخ در آجر باعث می شود که آجر کاملاً خشک شود. همچنین در مرحله پخت قسمت های مرکزی آجر نیز حرارت کافی ببینند.

این موضوع در مقاومت و همگنی آجر لفتون بسیار موثر است. وجود سوراخ ها و به سبب آن ها پخت یکدست آجر از ایجاد ترک در داخل آجر لفتون جلوگیری می کند. نبود ترک های ریز در داخل آجر موجب کاهش خاصیت انتقال آب توسط آجر به سطوح داخلی دیوار یا همان (capillary attraction) می شود.

یکی دیگر از علل وجود سوراخ در آجر لفتون این است که، زمانی که آجر بر روی ملات نرم فشرده می شود. ملات اندکی به داخل سوراخ ها نفوذ کرده و شکل آن ها را به خود می گیرد. این امر موجب چسبندگی بیشتر ملات و آجر می شود. همچنین مقاومت آجر در برابر جا به جایی در اثر نیرو های جانبی وارد بر آن افزایش می یابد.

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 20 =