معرفی 11 نوع آجر

معرفی 11 نوع آجر

معرفی ۱۱ نوع آجر

آجر یکی از پایه ای ترین مصالح ساختمانی است که از قدیم تاکنون در ساختمان سازی از آن استفاده می شود. و امروزه جلوه زیباتری به خود گرفته و علاوه بر ساخت بنا در دکوراسیون داخلی نیز به کار می رود. آجر انواع مختلفی دارد که با توجه به کاربرد و محل استفاده نوع آن تعیین می شود. بهترین نوع آجرها با توجه به اینکه نوع خاک در کیفیت آجر بسیار تاثیرگذار می باشد، آجر اصفهان می باشد. در ادامه به معرفی انواع آجر اشاره می کنیم:

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

آنچه در این مقاله می خوانید :

و همینطور تنوع و همخوانی آجر با دیگر مصالح، استفاده از آن در طاق های گنبدی و قوسی شکل را آسان کرده است. و همینطور برخی از آن ها به عنوان کفپوش و دیوارپوش و برخی دیگر برای دیوارکشی هم استفاده می شوند.

در واقع این محصول به نسبت سایر مصالح ساختمانی پرکاربردتر است و به دلیل قیمت مناسب در تمام پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی انواع آجر

آجرها با ظاهری توپر، توخالی، متخلخل و سوراخ دار ساخته می شوند. انواع توپر مقاومت بالایی دارند و برای ساخت دیوارهای باربر مورد استفاده قرار می گیرند. آجر تو خالی و سوراخ دار، دارای سوراخ های متعددی هستند و آجر متخلخل دارای منفذ بوده و به روش پرسی ساخته می شوند. این المان از نظر کاربرد به انواع آجر نما، آجر مهندسی و آجر معمولی تقسیم می شوند.

آجرها با توجه به جنس و ابعاد خود کاربردهای متفاوتی در ساختمان دارند. برخی از آن ها به عنوان کفپوش و دیوارپوش و برخی دیگر برای دیوارکشی هم استفاده می شوند.

🔔 حتما بخوانید: کاربرد آجر سفال

۱- آجر فشاری

آجر فشاری، از قدیمی ترین انواع آجر می باشد که به آن آجر گری، آجر زبره یا آجر بهمنی نیز گفته می شود. نام عمومی برای مجموعه آجرهایی است که خشن آن با فشار در قالب جا داده می‌شود ولی معمولا نوع دستی که گوشه‌های قالب با فشار دست و ابزار دستی پر می‌شود، بدین نام خوانده می‌شود. ابعاد معمول آجر فشاری ۵.۵*۱۰*۲۲ سانتیمتر می باشد اما در بعضی از مناطق کشور با ضخامت های ۳ یا ۴ سانتیمتر نیز وجود دارند.

از دیگر انواع آجر فشاری می توان به آجر فشاری قرمز، آجر فشاری ماشینی و آجر فشاری کوره ای اشاره نمود. کاربرد بیشتر این نوع آجر برای قالب چینی فونداسیون، دیوار چینی زیرزمین و دیوارهای باربر اشاره نمود. این آجر با توجه به وزن بالایی که دارد برای تیغه چینی ها دیگر استفاده نمی شود زیرا باعث افزایش وزن سازه و درنتیجه افزایش بار سازه و بالارفتن هزینه اجرای اسکلت خواهد شد.

معرفی انواع آجر

۲- آجر لفتون

آجر لفتون یا آجر ۱۰ سوراخ از جمله آجرهایی می باشد که کاربرد بسیاری دارد. این آجر در دو نوع زرد و قرمز تولید می شود و کاربرد آن در دیوار چینی محوطه ها، حصار باغ ها و ویلا ها، سوله هاو حیاط منازل، دیوار چینی اتاق ها و تراس و … می باشد.

یکی از مزیت های نوع مرغوب این آجر (آجر لفتون اصفهان) در اتمام کار بند کشی می شود و همزمان کار نما را هم انجام می دهد. نوع خاک مصرفی در کیفیت این آجر بسیار تاثیر گذار می باشد و بهترین خاک برای تولید این نوع آجر ها، خاک رس اصفهان می باشد.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

۳- آجر سفال

خاک رسی و خاک سفال مواد خام اولیه مورد استفاده در ساخت آجر است، که در اصلاح عام به طور کلی به این نوع آجر، آجر سفال می گویند. آجر سفالی بخشی از مصالح ساختمانی می باشد که بیش از دیر باز افراد برای دیوار چینی و دیوار کشی ساختمان ها و منازل خود از آن استفاده می کردند.

این دسته از آجرهای رسی از نظر ساخت، شکل و رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه می گردند و بسته به شکل آنها در نقاط مختلف ساختمان استفاده می شوند. به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی به منظور چسبندگی مناسب با ملات انواع سوراخ دار آنها را مورد استفاده قرار می دهند.

از دیگر خواص آنها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا می شود. به علت سطح یکپارچه و یکنواخت آنها برای نمای آجری، نوع سفالی پیشنهاد می شود.

۴- آجر عراقی

آجر عراقی این نوع آجر که در گذشته بنا به درخواست کشور عراق تولید می شده به آجر عراقی یا آجر صادراتی مشهور شده است.  از این آجر برای ساخت دیوارهای سوله و باغ با سه طرف نما و همچنین جهت ساخت و نما کردن دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این آجر موجب صرفه جویی در زمان و مصالح مصرفی می شود. از انواع این آجرها می توان به  آجر لفتون عراقی و آجر عراقی اصفهان اشاره کرد واین نوع آجر در ۲سایز ۷*۱۱* ۲۳و ۷*۱۰*۲۲ ارائه می شود و دارای ۱۰سوراخ می باشد.

۵- آجر قزاقی

آجر قزاقی از کهن ترین آجرهای سنتی ایران است. در زمان ورود قزاق ها به ایران ، قزاق ها سربازخانه هایشان را با نوعی آجر با ابعاد ۵*۱۰*۲۰ می ساختند و بعد از آن این آجرها به آجر قزاقی معروف شد. در بعضی از کارخانجات آجر قزاقی قرمز در ابعاد ۱۹/۵*۱۹/۵*۵/۵ تولید می شود.

تاریخچه این آجرها به دوره ساسانیان بر می گردد که با توجه به شواهد عینی از آن‌ها در بنا‌های عظیمی چون : طاق کسری ، پلهای دختر ، گنبد کاووس ، مسجد جامع اصفهان و یزد استفاده شده است.

۶- آجر رسی

آجر رسی به این علت که از خاک رس به عنوان ماده اصلی تولید آن استفاده شده است، به این نام معروف می باشد. این آجر برحسب نحوه تولید به دو دسته آجر سنتی (آجر دستی) و آجر صنعتی (آجر ماشینی) تقسیم می شود.

آجر رسی

۷- آجر شیل

آجر شیل آجری می باشد که از شیل (نوعی سنگ رسوبی آسیاب شده) برای ساخت آن استفاده شده است. این آجر دارای نمای پست مدرن می باشد که هم دارای طرحی مدرن و هم سنتی می باشد. این آجر با توجه به اینکه دارای عمر بسیار بالایی می باشد و تغییر رنگ نمی دهد کاربرد زیادی در نماسازی ساختمان ها دارا می باشد و باعث شده به این آجر، آجر نمای شیل نیز می گویند.

۸- آجر لعابی

این آجر مانند آجر معمولی ساخته و تولید می شود، تنها تفاوت آن این است که روی آن را با لعاب کاشی می پوشانند و به علت نوع پوشش و افزایش قیمت آن فقط در نماسازی ساختمان به کار گرفته می شود. با توجه به استفاده از لعاب بر روی این آجر، اجر لعابی علاوه بر مقاومت در برابر نفوذ آب، دارای رنگ های متفاوت و دلخواهی می باشد که می توان از آنها برای تولید نقش های بدیع با رنگ بندی های مختلف و چشم نواز استفاده نمود.

۹- آجر مارنی

نوعی آجر رسی است که در فرایند ساخت، کانی مارن به عنوان جز اصلی تشکیل دهنده آجر می باشد  و تمام ویژگی های آجر رسی را داراست. مارن گونه ای خاک کلسیم کربنات است که چندین نوع مواد معدنی و آراگونیت در خود دارد. در اصطلاح علمی مارن به خاکهایی اطلاق میشود که حاوی ۳۵ تا ۶۵ درصد رس و ۶۵ تا ۳۵ درصد کربنات‌اند.

۱۰- آجر جوش

این آجر را با خاکی که در گرمای بیش از ۱۰۰۰ درجه خمیری نمی شود می پزند و آن را بیشتر در کوره نگه می دارند تا دانه های خاک کمی عرق کرده و به هم بچسبند و آجر یک تکه شود. با توجه به مقاومت فشاری و تاب ضربه ای بالای این آجر، از آن برای فرش کردن سواره رو و پیاده رو ها استفاده می شود.

۱۱- آجر ماسه آهکی

همان‌طور که از نام این نوع آجر پیداست این آجر از ترکیب ماسه سیلیسی و آهک ساخته‌شده است، این ترکیب به‌وسیله فشار و بخار با یکدیگر ترکیب و آجر ماسه آهکی را می‌سازند. پایه تشکیل‌دهنده این آجر سیلیکات کلسیم می‌باشد، مقاومت این آجر در محیط‌های اسیدی و نمک‌های قوی بسیار پایین است و به علت جذب بالای آب برای استفاده در پی‌سازی و کرسی چینی مناسب نیست.

انواع آجر بر اساس کیفیت

  • آجر درجه یک
  • مقاومت خوبی در مقابل خراشیدن با ناخن دارد.
  • بدون هیچ گونه شن، سنگریزه، یا مواد ارگانیک می باشد.
  • به خوبی پخته شده اند.
  • درصد جذب آب آجرهای درجه یک، کمتر از ۱۰% است.
  • مقاومت فشاری این اجرها حداقل kg/cm2245 و حداکثر kg/cm2280 است.
  • همگن هستند و بافت منظمی دارند.
  • همه آن ها، هم شکل و هم اندازه هستند.
  • سایز این آجرها استاندارد است.
  • دارای رنگ زرد یا قرمز یکدست می باشند.
  • شوره زدگی و گل آهک در سطح آن وجود ندارد.
  • هنگامی که به آن،با آجری از جنس خودش یا با چکش ضربه بزنید، باید صدایی شبیه سرامیک بدهد.
  • برای ساختمان هایی با طول عمر بالای ۱۰۰ سال یا دارای شرایط جوی بد، مناسب می باشد.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =