6 مراحل پخت آجر

6 مراحل پخت آجر

۶ مراحل پخت آجر

آجر مصالحی پرکاربرد است که با توجه به چگونگی پخت و تهیه آن به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود. البته نباید از مصالح اولیه تشکیل‌دهنده آن نیز که در تقسیم‌بندی آجرها از نظر جنس موثر هستند، هم غافل بود. ۶ مراحل پخت آجر در کوره های پخت آجر به چند روش های  مختلف را برایتان به ترتیب مراحل شرح می دهیم…

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

آنچه در این مقاله می خوانید :

نحوه مراحل پخت آجر

۱. تهیه خاک رس

خاک رسی که برای آجر انتخاب می‌کنند لازم نیست که حتما رس خالص باشد، فقط کافی است که ناخالصی نظیر چوب، زغال، ریشه گیاهی نداشته باشد. زیرا این مواد هنگام پختن آجر در داخل کوره سوخته و جای آن خالی می‌ماند و مقاومت آجر را نیز کم می کند.

۲. عمل آوردن خاک

منظور از عمل آوردن خاک این است که خاکی یکدست و عاری از کلوخه و مواد خارجی مخصوصاً مواد آلی داشته باشیم. برای اینکار خاک را هوا می‌دهند، آن را آسیاب می‌کنند و اگر بخواهند آجر مرغوب تهیه نمایند، آن را می‌شویند.

پس از خشک شدن از الک‌های مخصوص می‌گذرانند و دانه‌های درشت آن را جدا می کنند. بعد از تهیه مصالح اگر بخواهند از آن بلافاصله استفاده نمایند، آن را به سالن‌ های ساخت گل می‌برند و در غیر این صورت آن را در سیلوهای مخصوص انبار می کنند.

🔔 حتما بخوانید: آجر لفتون و کاربرد آن

۳. ساختن گل آجر

هر۲۰ گرم از خاک رس را به آب اضافه می‌نمایند. آب مورد نیاز باید فاقد مواد خارجی بوده و همچنین نباید آبی باشد که در مراحل مختلف تهیه آجر با خاک رس ترکیب شیمیایی بدهد. بعد از اضافه کردن آب به خاک آن را خوب مخلوط می‌کنند تا تمام ذرات آن در مجاورت آب قرار گرفته و تر بشود.

سپس آن را مدتی به حال خود رها می‌کنند تا رفته رفته آب به تمام ذرات خاک نفوذ کرده و آن را تر نماید و گل به شکل خمیر یکنواختی در آید. آنگاه آن را با لگد زدن ورز می‌دهند و به یکنواخت شدن گل و باز شدن کلوخه‌هایی که هنوز در مجاورت آب قرار نگرفته‌اند کمک می‌کنند.

مقدار آب موجود در گل باید به حداقل ممکن برسد و فقط شکل دادن گل را امکان پذیر سازد. زیرا هرقدر آب گل زیادتر باشد خشک شدن خشت مشکل تر و پر هزینه تر می گردد و بعد از آن که آب درون آن متصاعد گردید، فضای خالی آن در خشت باقی می‌ماند و در نهایت موجب پوکی آجر می شود.

مراحل پخت آجر

۴. قالب گیری آجر

سپس گل به دست آمده را در ماشین قالب زنی میریزند، این ماشین به لوله ی مارپیچی ختم می گردد. بعد گل ها به وسیله ی این لوله ی مارپیچ با فشار به جلو می روند و از دهانه ماشین به صورت مکعب مستطیلی که به طول و عرض آجر مورد نیاز می باشد، خارج می شود. (۱۰ یا ۲۰ سانتی متر)

سپس آن را به ضخامت آجر (حدود ۵سانتی متر) با سیم می برند و غالب بریده شده را روی تسمه ی نقاله به قسمت خشک کن می برند. در کارخانه هایی که غالب زدن با پرس سنگین انجام می شود،

یعنی برای شکل دادن به آجر از لغزندگی دانه ها به روی هم به وسیله ی آب استفاده نمی شود، بلکه شکل دادن آجر به وسیله ی فشار صورت می گیرد. میزان آب را در خاک به ۸% میرسانند. در نتیجه آجر احتیاج به خشک شدن ندارد و مستقیم از قسمت قالب گیری به کوره ی پخت می رود.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

۵. خشک کردن خشت

در کوره های قدیمی که قالب گیری با دست انجام می شد، پس از چند ساعت که از زدن خشت می گذشت و تقریبا خشت میتوانست شکل هندسی خود را حفظ کند آن را از محل خود بلند نموده و سمت باریک تر آن را کنار یکدیگر می چیدند و به این صورت سطح بیشتری از خشت را در معرض جریان هوا قرار می دادند و به خشک شدن سریع خشت کمک می شد.

البته این روش به علت غیر فنی بودن آن، در سطح خشت ناهمواری های شدیدی ایجاد می شد، ثانیا به علت آن که سطح روی آن در اثر گرمای هوا زود تر خشک میشوند، ولی مغز آن هنوز رطوبت دارد و برای آن که رطوبت مغز به خرج هدایت شود مجبورند در روی آن ترک هایی ایجاد شود.

زمان مورد نیاز برای خشک شدن در این روش بین ۳تا ۱۵روز می باشد. امروزه برای خشک کردن خشت ها یا از کوره های هوای گرم که به صورت تونلی می باشد، استفاده می گردد که در این روش زمان مورد نیاز برای خشک شدن خشت ها ۴۸ساعت بوده و یا از دالان های خشت خشک کنی استفاده می کنند که در این روش زمان مورد نیاز برای خشک شدن خشت ها بین ۴ تا ۷ روز می باشد.

مراحل-پخت-آجر

۶. مرحله پخت آجر

آجرپزی یعنی گرفتن آب شیمیایی خاک رس به صورتی که هیدرو سیلیکات الومینیوم به سیلیکات آلومینیوم تبدیل شوند و در نتیجه خشت دارای استقامت شده و نیروی فشاری تا حدود ۱۰۰کیلو گرم در سانتی متر مربع را تحمل می نماید. این عمل به وسیله ی حرارت در حدود ۹۰۰ درجه ی سانتی گراد صورت می گیرد.

مرحله پخت آجر آخرین مرحله از تهیه این مصالح ساختمانی است.

به این منظور که تا ۱۰۰درجه ی سانتی گراد آب فیزیکی نمونه ی خشک می گردد و تا ۵۰۰درجه سانتی گراد آب شیمیایی خاک رس متصاعد میگردد و تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد ذرات خاک رس شروع به خمیری شدن شده و به این صورت دانه های ماسه درون خشت را به هم چسبانده و آجر بدست می آید.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال چیست؟

انواع کوره‌های آجر پز

کوره آجر چاهی

این کوره‌ها در زمین حفر شده و خشت‌ها به صورت هِره و با رعایت فضای خالی روی هم چیده می‌شوند و پس ازاینکه اندود کاهگل را بر سر کوره می‌کشیدند؛ از ناحیهٔ زیر کوره، سوخت به کوره داده می‌شد. این کوره‌ها امروزه منسوخ شده‌اند.

 کوره‌ های آجر سنتی ایران

در این کوره‌ها خشت‌ها بر روی آتش خانه، به صورت مخروط ناقص چیده می‌شود و سطح خارجی آن را با گل اندود می‌کنند. در این روش آتش و آجر ثابت هستند و حرارت در قسمت های مختلف کوره متغیرمی باشد؛ بنابراین کیفیت آجرها نیز متفاوت می شود.

کوره-سنتی-آجر

آجر کف کوره را جوش و آجر راس مخروط را نیم پخته (خام پخته) می‌نامند. نوع سوخت و زمان حرارت دادن در میزان مقاومت آجر نیز اثر دارد. آجرهای زیرین برای اسکلت سازی مصرف می‌شود، به رنگ سبز می باشند. بعد از آجر سبز آجر بهی قرار دارد، که برای دیوار غیر باربر از آن استفاده می کنند. در انتها آجر نیم پخته می باشد، که برای پخت مجدد به کوره برگردانده می‌شود.

کوره های آجر پزی با آتش ثابت و آجر رونده

بیشترین حالت این کوره ها مکانیکی می باشد. در داخل این کوره ها یک تونل آتشی وجود دارد که در وسط این تونل، آتش با حجم زیادی به وسیله گاز ایجاد می شود. در این کوره از یک سو آجرهای نپخته وارد شده و از سوی دیگر آجرهای پخته شده خارج خواهند شد.

و در آخر

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (۰۹۱۳۴۰۵۵۲۱۶) این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به پارامتر های مختلف می تواند دارای قیمت های متفاوتی باشد. این عوامل عبارتند از: ابعاد آجر، تاب برداشتن و شوره زدن یا نزدن آجر، گنجایش هر خاور برای این محصول.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 17 =