کارخانه آجر سفال اصفهان

آجر خنک کننده و ویژگی های آن

آجر خنک کننده

آجر خنک کننده که با استفاده از پرینترهای سه بعدی تولید می گردند، به عنوان یک سیستم سرمایشی در ساختمان‌ها به کار گرفته می شوند. آجر سفالی خنک کننده به وسیله سیستم تبخیر آب، موجب پایین آمدن دمای هوای محیط خود می‌شود. به همین علت به آن آجر خنک کننده می‌گویند.

 این روش از خنک‌سازی از زمان های خیلی گذشته مورد توجه قرار گرفته اند و روشی نیست که بگوییم محققان و متخصصان به تازگی آن را ابداع و به بازار عرضه‌ نموده اند. حتی برخی نقاشی‌های دیواری که در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشیده شده‌اند، نشان می‌دهند که برده‌ها در حال بردن کوزه‌های آب به اتاق‌های خنک، برای خنک شدن آب می باشند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که سیستم آجر خنک کننده یک روش کهن خنک سازی است و چیزی که هم اکنون وجود دارد یک نسخه پیشرفته از همان نسخه‌های قدیمی می باشد.

آجرهای خنک کننده که توسط چاپگر های سه بعدی تولید‌ می گردند همانند اسفنج یک بافت متخلخل دارند که درون آن بافت ‌ها را از آب پر می کنند. سپس این آب ‌ها درون آجر تبخیر می‌شوند و محیط را خنک می‌کنند. هم چنین این آجرها یک بخش سایبان مانند دارند که از شدت حرارت نور خورشید نیز می کاهند. آب درون آجرها نیز به صورت دستی، با استفاده از پمپ و یا اسپری تامین می گردند. تخمین زمان تامین آب مجدد نیز به شرایط آب و هوایی و اندازه آجرها وابسته است.

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال اصفهان


ویژگی های آجر خنک کننده

🔔 حتما بخوانید: انواع آجر های سفال

تفاوت آجر خنک کننده با آجر سنتی

🔔 حتما بخوانید: آجر دکوراتیو چیست؟


مزایای آجر سفال خنک کننده نسبت به آجر های سنتی

همان طور که می‌دانید در عصر ما یکی از دغدغه ‌های اصلی در کل جهان کاهش مصرف انرژی و یا بهینه کردن مصرف انرژی می باشد. با توجه به اینکه این محصول با صرف کمترین انرژی هوای محیط را خنک می‌کند، بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک سیستم خنک کننده کم مصرف یاد کرد و در جهت کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ ها آنها را به کار برد. از مزایایی که این آجر نسبت به آجر سنتی دارد موارد زیر را می توان نام برد:

خروج از نسخه موبایل