آجر-ماسه-آهکی

آجر ماسه آهکی چیست؟

آجر ماسه آهکی به آجر سیلیکات کلسیم نیز معروف است و از ترکیب آب آهک و سیلیس به دست می آید. برای ساخت آن آهک زنده (Cao) را با ماسه سیلیسی به نسبت ۱ به ۸ تا ۱ به ۱۲ و آب مخلوط کرده و در قالب با فشار ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع پرس شده و در حرارت ۱۲۰۰ درجه کوره پخت می گردد.

در آجر ماسه آهکی میتوان از آهک زنده به میزان ۵ تا ۹ درصد و یا آهک شکفته به میزان ۸ تا ۱۲ درصد استفاده کرد، به علاوه حدود ۸۸ درصد ماسه سیلیسی نیز در ترکیب استفاده میشود. میزان منیزیم مورد استفاده باید کمتر از ۵ درصد باشد. ماسه مورد استفاده باید سیلیسی بوده و از نظر اندازه و قطر دانه ها دارای مشخصات ذیل باشند. زیرا دانه بندی تاثیر مستقیم بر مقاومت، تخلخل و تنش های حرارتی موثر دارد:

  1. حداکثر قطر دانه ها ۶ میلیمتر باشد.
  2. بیش از یک سوم دانه ها نباید قطر زیر ۰.۱ میلیمتر داشته باشند، زیرا مصرف آهک را بالا میبرد.
  3. توزیع اندازه دانه های ماسه میتواند منقطع باشد. یعنی برخی از اندازه ها را نداشته باشد.
  4. برای آجر های دانه درشت نیز نباید بیش از یک سوم حجم کل دانه ها بزرگتر از یک میلیمیتر باشند.
  5. برای آجر های با بافت ریز نباید بیش از ده درصد حجم کل ماسه قطر بیش از یک میلیمتر داشته باشد.

در ساخت آجر ماسه آهکی مخلوط ماسه و آهک و آب در قالب ریخته شده و تحت فشار زیاد پرس های مکانیکی و هیدرولیکی قرار میگیرد و سپس در دستگاه اتوکلاو تحت فشار زیاد بخار قرار می گیرند تا پخته شوند.

تاریخچه تولید آجر ماسه آهکی

در سال ۱۸۸۱ میلادی یک اختراع توسط A.Michaelis به خاطر ساخت آجر ماسه آهکی  “Sand Lime Brick ” به روش عمل آوری مخلوط آجر ماسه به همراه بخار تحت فشار در دمای ۱۳۰ الی ۳۰۰ درجه سانتیگراد ثبت شد و این محصول در سال ۱۸۸۴ میلادی به صورت صنعتی در کشور آلمان توسعه پیدا کرد. انگلیسی‌ها نیز از سال  ۱۹۰۴ میلادی از پیشروان تولید آجر ماسه آهکی محسوب‌‌ می‌شوند.
پوشش آجر ماسه آهکی اروپا، استرالیا و آمریکا و اخیرا کشورهای خاورمیانه را شامل میشود. امروزه اگر چه بیش از ۶۰۰ کارخانه آجر ماسه آهکی با تولید سالانه بالغ بر ۸۰ میلیارد آجر در سطح جهان فعالیت‌‌ می‌کنند. ولی تقاضای آن هنوز رو به افزایش است.

🔔 حتما بخوانید: نما آجری

آجر ماسه آهکی

مزایای آجر ماسه آهکی

از نظر تولید:

در نواحی شمال کشور که خاکشان جهت پخت آجر سفالی مناسب نیست و در عوض ماسه بادی فراوان دارد، تولید آجر ماسه آهکی مناسب است. به دلیل ارزانی و فراوانی مواد اولیه و سهولت و ارزانی تولید، مصرف زیاد دارد.

از نظر مقاومت:

آجر های ماسه آهکی یا سیلیکات کلسیم در بیشتر شرایط دارای دوام بوده و در مقابل آب های زیر زمینی و بسیاری از نمک های سولفات به غیر از سولفات منیزیم و آمونیوم مقاوم هستند. (سیمان پرتلند نیز در مقابل این دو ماده نامقاوم است.)

آجر ماسه آهکی در مقابل یخ زدگی و سایش مقاومت زیادی دارد.

این آجر در مقابل آتش مقاومت خوب دارد، به طوری که در دودکش ها و شومینه ها استفاده می گردد.

مقاومت فشاری آجر ماسه آهکی تا ۲۰۰ مگا پاسکال نیز میرسد که بستگی به مواد اولیه، نوع ماشین آلات و تکنولوژی دارد. میزان انقباض و انبساط آنها نسبت به بتن و بلوک ها کمتر و بین ۰.۰۱ تا ۰.۰۴ درصد متغیر است و جذب آب آن ۷ الی ۱۶ درصد وزنش میباشد. بنابراین استفاده از این محصول در دیوارهای حائل و دیوارهای زیر زمین کاملا مناسب است.

🔔 حتما بخوانید: آجر رسی چیست؟

از نظر زیبایی:

یکی از ویژگی هایی که باعث گرایش به سمت این نوع محصول شده است این است که این محصول در اندازه های یکنواخت و با شکل هندسی ظریف تولید می شود. به علاوه رنگ سفید آن جلوه خاصی به آن بخشیده است. آجر ماسه آهکی قابلیت ترکیب با رنگدانه های مختلف را دارا میباشد، بنابراین شما می توانید این محصول را در رنگ های مختلف به دست آورید.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

از نظر دوام:

آنچه باعث از بین رفتن مصالح ساختمانی می شود وجود نمک های محلول در آن هاست. اما آجر ماسه آهکی فارغ از این نمک ها می باشد. به علاوه با گذشت زمان و ترکیب دی اکسید کربن با این محصول و تولید سنگ آهک، بر استحکام این محصول افزوده می شود. در نتیجه آجر ماسه آهکی از دوام و استحکام بالایی برخوردار میباشد.

از نظر عایق بودن:

به دلیل ویژگی هایی که آجر ماسه آهکی دارد، این نوع آجر میتواند عایق صوتی و حرارتی مناسبی باشد و شما می توانید جهت ذخیره انرژی در فصل سرد و گرم سال از آن استفاده کنید. همچنین اگر به دنبال سکوت و آرامش نسبت به صداهای خارجی هستید، استفاده از آجر ماسه آهکی میتواند گزینه مناسبی باشد.

از نظر اقتصادی:

چون آجرهای ماسه آهکی دارای شکل و اندازه یکسان می باشند به راحتی می توان آن ها را بر روی هم چیده و نصب کرد. بنابراین زوائد این محصول حداقلی است. به همین دلیل به گفته متخصصان هنزا مصرف این محصول از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

بهینه سازی مصرف آجر

آجر چه به صورت مصالح باربر و چه به عنوان مصالح جدا کننده در ساختمان به کار رود، سهم عمده ای در بخش ساختمان سازی کشور دارد. تکنیک ساخت و نیز بهره گیری از آجر های مدولار به جای آجر های سنتی موجب کاهش استفاده از مصالح و هزینه های جاری میگردد. بر مبنای مطالعات صورت گرفته در موسسه استاندارد هندوستان با استفاده از آجر مدولار، به ابعاد ۱۹۰*۹۰*۹۰ میلی متر در دیوار باربر، ضخامت نهایی دیوار به ۲۰ سانتی متر می رسد و در مصرف مصالح ساختمانی صرفه جویی فراوانی میشود. این صرفه جویی ها شامل موارد زیر است:

حجم و وزن آجر های مدولار به طور معمول ۱۳ درصد کمتر از آجر های سنتی است. استفاده از آجر مدولار در مقایسه با آجر های سنتی به علت بهینه شدن ابعاد، سطح مفید زیر بنا را افزایش میدهد. در تعداد آجر مصرفی حدود ۱۴ درصد و در ملات مصرفی حدود ۲۰ درصد صرفه جویی میشود. با استفاده از آجر و الگوهای مدولار دیوار چینی میتوان برش آجر در کارگاه را به حداقل رساند. بارگیری و حمل و نقل انواع آجر باید با دقت انجام شود تا ضایعات به حداقل برسد. آجر ها باید در محلی تمیز و سرپوشیده دپو شده و از تماس آنها با خاک، مواد مضر، رطوبت، یخ و برف جلوگیری شود.

آجر ماسه-آهکی

🔔 حتما بخوانید: آجر نسوز چیست؟

رده بندی آجر ها بر چه اساسی صورت میگیرد؟

نوعی نام گذاری است که دوام آجر را در معرض هوا زدگی، نشان میدهد. ایالات متحده آمریکا بر اساس میزان بارندگی سالانه و تعداد روز های یخبندان در هر سال، از لحاظ هوا زدگی به سه ناحیه تقسیم میشود: شدید، متوسط و قابل چشم پوشی. آجر تولید شده برای مصرف در هر ناحیه، بر اساس استحکام فشاری، حداکثر جذب آن و حداکثر ضریب اشباع رده بندی میشود.

زنجاب آجر

قبل از مصرف آجر، آن را همیشه با آب پاشی امتحان کنید. این آزمایش یک دقیقه وقت میبرد. چند قطره آب روی آجر بچکانید. اگر قطرات آب در عرض یک دقیقه جذب شدند، میزان جذب آب آجر بالاست و آجر را باید قبل از مصرف خیس یا زنجاب کرد. اگر چنین آجری بدون زنجاب شدن مصرف شود، آجر آب ملات را جذب میکند و اجازه عمل هیدراته شدن را کامل به ملات نمیدهد. اگر زنجاب آجر قبل از مصرف لازم باشد، شیلنگ آب را روی توده ای از آجر بگیرید تا اب از اطراف آجر ها جاری شود، سپس فرصت دهید تا آب اضافی از سطوح آنها تبخیر شود.

حمل و نقل نگهداری آجر

بارگیری، حمل ونقل انواع آجر باید به گونه ای باشد که مقدار ضایعات به حداقل ممکن برسد. آجرها و بلوک ها باید در محل تمیز و سرپوشیده به طور جدا از هم دسته‌ بندی گردد و از تماس آنها با خاک، مواد مضر، رطوبت و یخ و برف جلوگیری شود. آزمایش نمونه‌های گرفته شده از آجر در کارخانه و کارگاه باید منطبق با ویژگی های مورد نظر در مشخصات کار باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یک =