آجر ده سوراخ عراقی چیست؟

آجر ده سوراخ عراقی چیست؟

آجر ده سوراخ عراقی چیست؟

 از انواع این آجرها می توان به آجر ده سوراخ عراقی و آجر لفتون عراقی اصفهان اشاره کرد و این نوع آجرها در ۲ سایز ۷*۱۱* ۲۳ و ۷*۱۰*۲۲ ارائه می شود و همانطور که برایتان بیان کردیم این نوع آجر ها دارای ۱۰ سوراخ می باشند. این مدل آجر، یعنی آجر ده سوراخ عراقی که در گذشته بنا به درخواست کشور عراق تولید می شده به آجر عراقی یا آجر صادراتی مشهور شده است. استفاده از این آجر موجب صرفه جویی در زمان و مصالح مصرفی می شود. و آجر لفتون عراقی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان است. این نوع آجر برای نخستین بار در روستای لفتون تولید شد و نام آن از زادگاهش گرفته شده است اما امروزه در شهرهای مختلف استان اصفهان و استان‌هایی مثل یزد تولید می‌شود.

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

مشخصات آجر ده سوراخ عراقی

بهترین خاک رس برای پخت آجر در اصفهان یافت می شود. خاک رس منطقه اصفهان هیچ ناخالصی ندارد و بسیار مناسب آجر می‌باشد. پرمصرف ترین آجر لفتون، آجر۱۰ گل می باشد. این آجر دارای ۱۰ سوراخ می باشد. این سوراخ ها به منظور کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء بوجود آمده اند.

آجر لفتون که در شهرهای مختلف ایران به نام های بهمنی، زبره و ده سوراخ معروف است که سه طرف نما می باشد و کاربرد اصلی این آجر برای دیوار چینی و سقف و سوله است. از این آجر بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی تحمل کرده یا فشار بر آن است استفاده می کنند. این آجر معمولا به صورت پازلی چیده می شود تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود.

 آجر به صورت دوبله یعنی دوقلو به سفارش تولید می شود.

این آجر که به آجر لفتون یا آجر نما لفتون یا آجر زبره یا آجرنما زبره یا آجر نما سوراخدار یا آجر سوراخدار یا آجر نما سوله سازی معروف است به صورت دو کاربرده مصرف می شود یعنی هم می توان با آن دیوارهای حایل و غیر حایل را ایجاد کرد و هم پس از مراحل ایجاد دیوار و بند کشی نیازی به ایجاد نمای مجدد نمی باشد. استفاده از این آجر موجب صرفه جویی در زمان و مصالح مصرفی می شود.

دیوارهایی که با این نوع آجر ساخته می ­شوند را می توان در ضخامت های ۲۰ و ۳۵ سانتی متر اجرا نمود.

کاربرد آجر ده سوراخ عراقی

آجر ده سوراخ عراقی

آجر ده سوراخ عراقی یکی از انواع آجرهایی است که در ساختمان سازی کاربرد دارد.

آجر عراقی مورد استفاده ی سایز های بزرگ در دیوار چینی محوطه ها، حصارباغ ها و ویلاها، سوله ها و حیاط منازل به کار می رود و سایز کوچک آنها در چیدن دیوار اتاق ها، تراس ها، درپوش حمام و دستشویی و زدن سقف به کمک تیر آهن مورد استفاده قرار می گیرد. نوع مرغوب این آجر در اتمام کار بند کشی می شود و همزمان کار نما را هم انجام می دهد. آجر لفتون دارای مدل‌های مختلفی است و از خاک رس تولید شده و در کوره پخته می شود.

و همین طور که اشاره کردیم از این آجر، آجر ده سوراخ عراقی برای ساخت دیوارهای سوله و باغ با سه طرف نما و همچنین جهت ساخت و نما کردن دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد . جهت ساخت دیوارهای بیرونی و داخلی و همچنین دیوارهای باربر و غیر باربر استفاده می شود و چون این آجر درجه یک بوده و در شاخه آجر نما قرار می گیرد، دیوار ساخته شده پس از بندکشی بین آجرها، در سطح در نهایت دارای نمائی یکدست و شکیل خواهد شد و دیگر هیچ نیازی به انجام عملیاتی اضافی برای نماکاری نمی باشد.

🔔 حتما بخوانید: بلوک سفال فوم دار چیست؟

رنگ بندی آجر ده سوراخ عراقی

رایج ترین آجر دستی سنتی آجر ده سوراخ عراقی می باشد که به شیوه آجر نمای قزاقی کاملا سنتی تولید ‏می شود. بشر از هزاران سال پیش همانگونه آجر تولید می کرد که در حال حاضر آجر عراقی را ‏تولید می کند ولی امروزه در نمای ساختمان های مدرن به‌کار برده می شود. این آجرهای ‏سنتی کاملا به صورت دستی و در رنگ های خاکی، زرد، پوست پیازی، قرمز اخرائی، آتشی و ‏حنائی ساخته می شود‎.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

آجر نمای ده سوراخ عراقی چیست؟

آجر نمای عراقی از انواع آجر می باشد که در ایران و بیشتر برای صادرات به عراق تولید می شود. این آجر در ابعاد گوناگونی ساخته می شود که کارخانه آجر دیانا در دو سایز ۷*۱۱*۲۳ و ۷*۱۰*۲۲ آن راتولید می کند. رنگ این آجر زرد بوده و ده سوراخ دارد.

آجر ده سوراخ عراقی-1

مشخصات آجر :

ابعاد واقعی : ۷x23x11
وزن : ۲ کیلو گرم
رنگ : زرد
کیفیت : درجه یک ممتاز

مشخصات آجر :

ابعاد واقعی : ۷x22x10
وزن : ۲ کیلو گرم
رنگ : زرد
کیفیت : درجه یک ممتاز

واکوب کردن آجر

واکوب کردن عملیاتی است که بر روی خشت خام به منظور قالب زنی قبل از پخت آن صورت می گرفته است. زمان عملیات واکوب کردن، پس از خشت زدن و دو نم شدن خشت ها بوده تا بدین وسیله کیفیت خشت ها پس از پخت بهتر گردد. گل خشت زنی پس از اینکه از قالب خارج می گشت و در مقابل نور خورشید قرار می گرفت در حدود نیمی از رطوبت خود را از دست میداد.

در این هنگام استاد خشت زن پاره تخته ای که اندازه آن مانند تخته ماله استاد کاران بنایی بوده را در دست می گرفت و خشت های دونم را از زمین برداشته و اطراف خشت را با آن به حالت صاف و یکنواخت در می آورد به طوری که زاویه های خشت به طور کامل قائمه گردد. گل خشت زنی در زمان کار از معایب بیشتری برخوردار بوده و بایستی به راحتی داخل قالب جای گیر شود، بیشتر مشکل خشت در هنگام برگردان نمودن قالب ها بوده و برخی از خشت ها حالت گونیا بودن خود را از دست می دادند.

در اصطلاح به زایده های گلی که به لبه خشت می چسبیده ناخنک می گفتند. عمل واکوب کردن جهت بر طرف نمودن نقص های این چنینی انجام می پذیرفته است. خشت ها را پس از عمل صافکاری به طور شبکه یا زنجیره ای روی هم می چیدند تا به طور کامل خشک و آماده ورود به کوره گردد. این خشت ها پس از پخت، جهت روکار چینی آماده و به دور از هر گونه شکل های فنی بوده اند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 10 =