معرفی 2 نوع بلوک های سفالی

معرفی 2 نوع بلوک های سفالی

قبل از معرفی انواع بلوک های سفالی به طور مختصر طرز ساخت بلوک های سفالی را برایتان شرح می دهیم…..

ساخت بلوک های سفالی

در ساخت بلوک های سفالی عموماً از خاک رس و برخی مواد نظیر آهک استفاده می‌شود. این ترکیب را داخل قالب‌ها ریخته، برش زده و خشت می‌کنند تا آن‌ها را در کوره‌های مخصوصی با میزان دمای بالا بپزند و در نهایت بلوک‌های ما آماده است!

جهت خرید آنلاین و مشاهده 🧱 لیست قیمت به روز انواع آجرها و بلوک سفال های اصفهان، کلیک نمایید.

بلوک سفالی یکی از بلوک‌های بسیار پرکاربرد در دیوار چینی است که به دلیل مقرون به صرفه بودن استفاده گسترده‌ای در ساختمان‌سازی دارد. کاربرد بلوک سفالی‌ عمدتاً در قسمت‌های غیر باربر سازه است.

 

انواع بلوک های سفالی

بلوک های سفالی به دو دسته بلوک سفالی توخالی و بلوک سفالی با رویه لعابدار تقسیم می شوند:

🔔 حتما بخوانید: آجر سفال چیست؟

۱- بلوک سفالی توخالی یا سوراخ دار:

بلوک سفالی توخالی با خاک رس، لای و ماسه، بدون افزودنی یا با افزودنی (مانند مواد حباب ساز) شکل دهی و پخته می شود.

به دلیل اینکه سطح این نوع بلوک دارای سوراخ های توخالی است بنابراین وزن کمی دارند و دارای عایق حرارتی و صوتی نیز هستند. در ساخت و ساز از آجرهای سفالی توخالی در سقف ها و دیوارها استفاده می کنند.

بلوک های سفالی

سطح نوع ماشینی بلوک های توخالی دارای ۸ تا ۱۰ سوراخ به قطر ۱/۵ تا ۲ سانتی متر است. مقاومت فشاری این نوع بلوک ها بستگی به نوع ملات و روش ساخت آنها دارد. لازم به ذکر است که مقاومت کششی این نوع بلوک کم است و در مقایسه با آجرهای سفالی بسیار ترد و شکننده هستند.

آجر رسی سبک با سوراخ های قائم عمدتا در بنایی برای ساختن دیوارهای داخلی و خارجی باربر و غیرباربر استفاده می شود.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

آجر سبک غیر باربر با سوراخ های افقی (آجر تیغه ای) و پنل آجری رسی سبک غیرباربر با سوراخ های افقی برای دیوار چینی غیرباربر و دیوار داخلی کاربرد دارند .

بلوک های سفالی توخالی به دو دسته اصلی تقسیم می شود :

۱- بلوک سقفی :

-برای پر کردن بین تیرچه ها

۲- بلوک دیواری یا آجر رسی سبک :

این آجرها بر سه نوع است :
– آجر رسی سبک باربر و غیرباربر، با سوراخ های قائم : آجری با سوراخ های عمود بر سطح بستر.

– آجر رسی سبک غیرباربر، با سوراخ های افقی : آجری با سوراخ های به موازات سطح بستر، با ارتفاع اسمی کمتر از عرض اسمی.

– پنل آجری رسی سبک غیرباربر، با سوراخ های افقی : آجری با سوراخ های به موازات سطح بستر، با ارتفاع اسمی بیشتر از ضخامت اسمی، بدون الگوی مشخص سوراخ.

بدلیل اینکه سطح این نوع بلوک دارای سوراخ های توخالی است بنابراین وزن کمی دارند و دارای عایق حرارتی و صوتی نیز هستند. در ساخت و ساز از آجرهای سفالی توخالی در سقف ها و دیوارها استفاده می کنند. سطح نوع ماشینی بلوک های توخالی دارای ۸ تا ۱۰ سوراخ به قطر ۱/۵ تا ۲ سانتی متر است.

بلوک های-سفالی

مقاومت فشاری این نوع بلوک ها بستگی به نوع ملات و روش ساخت آنها دارد. لازم به ذکر است که مقاومت کششی این نوع بلوک کم است و در مقایسه با آجرهای سفالی بسیار ترد و شکننده هستند.

🔔 حتما بخوانید: بلوک سفالی چیست؟

کاربرد بلوک های سوراخ دار در ساختمان:

این نوع بلوک سفالی را می توان با استفاده از ملات به ضخامت ۱۲ میلی متر بصورت عمودی و افقی روی هم چید و آسانترین روش برای چیدن آنها روشی است که سوراخ های موجود در سطح بلوک بصورت افقی روی هم قرار بگیرد ولی اگر لازم است تا لوله کشی در داخل دیوار انجام شود بهتر است نوع چیدمان بصورت عمودی باشد.

۲- بلوک سفالی با رویه لعابدار یا SGFT:

بلوک سفالی با رویه لعابدار با بلوک سفالی معمولی شباهت های بسیار زیادی دارد. این نوع بلوک از رس آسیاب شده در اشکال مختلف تولید می شود بلوک سفالی لعابدار را در ابعاد ۳۰*۱۳ و ۴۰*۲۰ سانتی متر و با پهنای ۲۰،۱۵،۱۰،۵ سانتی متر می سازند. پس از اینکه بلوک را از قالب خارج می کنند به یک یا چند رویه آن لعاب می زنند و آن را در دمای بیش از ۲۰۰۰ درجه حرارت می دهند با این کار سطح بلوک سرامیکی می شود.

بلوک سفالی با رویه لعابدار را در طرح ها و رنگ های گوناگون تولید و به بازار عرضه می کنند و از آن ها در ساختمان هایی که نیاز به مصالح رنگی با قیمت مناسب دارند استفاده می کنند که از جمله این ساختمان ها یا مکان ها می توان به سالن ها، انبارها، آشپزخانه ها و … اشاره کرد.

بلوک های-سفالی-

آجر سفال فوم دار

آجرسفال فوم دار (تیغه فوم دار، آجرسفال عایق و یا تیغه سفالی یونولیت دار) بلوک دیواری بهینه سازی شده ای می باشد که به تازگی جایگاه خود را در بین انواع آجر و بلوک سفالی متداول دیگر به دست آورده و از مرغوب ترین نوع تیغه سفالی تهیه شده است و فوم (یونولیت یا پلاستافوم) استفاده شده در تولید این محصول ویژه از نوع کندسوز و با دانسیته (چگالی) مورد تایید سازمان نظام مهندسی می‌باشد.

مزایای بلوک های سفالی

مصرف کمتر ملات ماسه سیمان که استفاده از تیغه سفالی %۵۰ تا %۶۰ مصرف ملات ماسه سیمان را نسبت به آجر لفتون کاهش می دهد.

صرفه جویی در زمان و هزینه کارگر که سرعت کار با آجر سفال بسیار بالاتر است. ابعاد هر تیغه سفالی معادل ۲ تا ۳ آجر لفتون میباشد. ابعاد بزرگتر این آجر ها موجب جا به جایی و نصب راحت تر و سریع تر تیغه سفالی می گردد. با استفاده از این محصول %۳۰ تا %۴۰ در زمان و هزینه کارگر صرفه جویی می شود.

عایق حرارتی مناسب که تیغه های سفالی سوراخ هایی دارند که هوا در آن ها به دام می افتد. این ویژگی آجر سفال را %۲۰ تا %۳۰ عایق بهتری نسبت به آجر های معمولی می کند. در داخل بعضی از آجر های سفالی فوم قرار می دهند که آجر سفال فوم دار عایق بهتری نسبت به آجر های معمولی است.

وزن کم آجر سفالی که نسبت وزن به ابعاد آجر سفال از دیگر آجر ها کمتر میباشد. تا %۲۰ در هزینه اسکلت ساختمان به علت کاهش بار مرده روی سقف ها میتواند صرفه جویی شود. همانطور که می دانید هزینه انتقال آجر به کارگاه ساختمانی بالا می باشد. وزن کم این محصول باعث کم شدن قیمت تمام شده این محصول می شود.

سوراخ های موجود در تیغه سفالی در نقش موانع آکوستیکی عمل می کند و میتوان به عنوان عایق صدا به کار برد.

معایب بلوک های سفالی

کارپذیری نامناسب به دلیل شکنندگی، غیر باربر بودن به دلیل مقاومت فشاری فوق پایین، پرت زیاد به علت ترد بودن و عدم تحمل بار قطعات الحاقی مانند کابینت و … و نبودن عایق حرارتی از معایب بلوک سفالی می باشد.از طرفی برای هموار سازی سطح دیوار نیاز به لایه ضخیم گچ و خاک می باشد و در آخر به علت کوچک بودن اندازه های بلوک سفالی زمان و انرژی زیادی برای اجرای این دیوار ها صرف میشود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 8 =