اجر نما خشک

آجر نما خشک و ویژگی های آن

در سیستم آجر نما خشک، به یکدیگر از ملات استفاده نمی شود. برای اتصال آجرهای مخصوصی که در این سیستم به کار می روند از تجهیزات فلزی مانند ریل استفاده می گردد.

آجر نما خشک

🔔 حتما بخوانید: انواع آجر های سفال

تفاوت اساسی آجر نمای خشک با دیگر آجرهای نما چیست؟

با توجه به نحوه اجرای آجر نمای خشک، در نمای ساختمان ها که بدون استفاده از ملات می باشد، سرعت اجرای نما بسیار بالاتر از دیگر آجرها می باشد، و هم چنین آجر نمای خشک نسبت به دیگر موارد عایق تر می باشد. معماران و انبوه سازانی که سرعت و زمان اجرای پروژه های ساختمانی، برای آن ها در اولویت قرار دارد، اجرای سیستم آجر نمای خشک بهترین انتخاب برای آن ها می باشد.

روش اجرای آجر نما خشک

یکی از مناسبت ترین سطوح برای شروع به عملیات اجرایی مربوط به نصب سیستم نمای خشک آجری دیوارهای خشک از جمله سیستم کناف و یا دیوارهای فایبر سمنت می باشند، ولی اجرای سیستم آجر نمای خشک بر روی سایر سطوح متدوال از جمله بلوک با دانه های سبک و سیستم های دیوارهای سه بعدی و سیستم بلوک های اتوکلاو شده ممکن و به سهولت امکان پذیر می باشد.

با توجه به اتصالات شاقول که به عنوان اولین اتصال سیستم نمای خشک به ساختمان مورد استفاده قرار گرفته می شود، امکان اصلاحات احتمالی ناشی از خطای انسانی به راحتی ممکن خواهد بود. پس از نصب اتصالات شاقول اجزاء قائم با فواصل متناسب محاسبه شده نصب خواهند گردید و پس از آن اجزاء افقی با توجه به ابعاد و نوع آجر انتخاب شده مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در آخر آجر شیار دار نصب و نسبت به بند کشی با پودر بند کشی خاص تعریف شده برای نمای خشک اقدام می شود. 

مزایای استفاده از آجر نما خشک

  • عدم نیاز به کارگر حرفه ای جهت نصب

در سیستم نمای خشک نصب آجر و ریل ها تنها به صورت مکانیکی می باشد، بنابراین اجرای این سیستم به کارگر حرفه ای نیاز ندارد.

  • سرعت اجرای بالا

در نمای خشک به دلیل استفاده از چهارجوب های فلزی که خود قالب و الگوی اجرای نما محسوب می گردند و نیز به دلیل امکان آماده سازی نما در طبقه همکف و عدم استفاده از داربست، سرعت اجرای نما به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.

🔔 حتما بخوانید: بلوک سفال سقفی چیست؟

آجر نمای خشک

  • عدم ایجاد ضایعات ساختمانی و سرو صدا

سیستم نمای آجر خشک بدون برداشتن سطح دیوار موجود، مستقیماً بر روی دیوار قابل اجرا بوده و بنابراین اجرای این سیستم بدون ایجاد ضایعات و زباله های ساختمانی معمول و هم چنین بدون ایجاد سر و صدا می باشد.

  • کاهش اتلاف انرژی

درسیستم نمای آجر خشک ابتدا یک عایق حرارتی به طور مستقل با اتصال مکانیکی یا چسب به بدنه ساختمان محکم می گردد، سپس چهارچوب یا اسکلت نگه دارنده که از جنس چوب، فولاد یا آلومینیوم می باشد به ساختمان متصل شده تا نمای خشک با رعایت فاصله از عایق حرارتی بر روی چهارچوب نگه دارنده قرار بگیرد. فضای خالی که بین نما و عایق قرار دارد، بهترین عایق حرارتی می باشد لذا این سیستم نقش موثری در کاهش اتلاف انرژی دارد.

  • آسانی اجرا برای ساختمان های مرتفع

اجرای این سیستم به دلیل عدم استفاده از ملات، درقسمت های مرتفع ساختمان بسیار سریعتر و آسان تر از سایر نماها مانند نمای آجر خشک می باشد، هم چنین در این سیستم دسترسی برای مراقبت های دوره ای به خصوص در ساختمان های مرتفع وجود دارد ولی این سیستم برای خانه های مسکونی کم ارتفاع، پر هزینه می باشد و معمولاً مورد استفاده قرار گرفته نمی شود.

🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09134055216)

آجر و سفال اصفهان به علت استفاده از خاک با مشخصات کیفی بالا، جزء بهترین آجر و سفال های کشور هستند که در کلیه پروژه های ساختمانی، سوله ها و ... قابل استفاده بوده که علاوه بر مشخصات فیزیکی، مشخصات ظاهری بسیار مناسبی برای نماسازی دارند.

اجزای سیستم آجر نما خشک

۱. عایق حرارتی

عایق حرارتی به طور مستقل با اتصال مکانیکی یا چسب به زیر کار محکم می گردد.

۲. چهارچوب نگهدارنده

این چهارچوب می‌تواند از چوب اشباع شده، فولاد یا آلومینیوم ساخته شود. فواصل، اندازه‌ها و نوع اتصالات زیرین، به گونه‌ای طراحی می‌شود که در برابر عوامل مخرب از جمله باد از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

۳. فضای خالی تهویه

در اغلب سیستم ‌های نمای خشک، به منظور جلوگیری از ورود نم یا رطوبت به داخل ساختمان، یک فضای خالی تهویه بین نما و عایق ایجاد می نمایند.

۴. نمای خشک و اتصالات

برخی از مصالح که برای نمای خشک می‌توان استفاده نمود، عبارتند از: صفحات رزین اشباع شده، پشم معدنی فوق‌العاده فشرده، الیاف سیلیکات کلسیم، ورقه‌های آلومینیوم و کاشی‌ها و آجرهای سفال که گستره‌ای وسیع از رنگ و بافت را در بر می گیرند.

🔔 حتما بخوانید: آجر نازک چیست؟

نما اجری خشک

سیستم اجرای آجر خشک در نما

  1. نصب براکت در امتداد یکدیگر روی سازه زیرساخت.
  2. نصب صفحه ی عایق بر روی نمای ساختمان با استفاده از بست مخصوص.
  3. نصب پروفیل های حامل عمودی روی براکت.
  4. نصب کلیپ ها و واشرهای درزگیر/ ضربه گیر.
  5. نصب آجرها.
  6. نصب دورپنجره ها و درزگیری.

قیمت آجر نما

آجر در محدوده رنگ از قرمز تا زرد بسته به مواد اولیه متفاوت می باشد. مقایسه قیمت آجر نما با هزینه های مواد دیگر ساختمان می تواند در ابتدا گیج کننده به نظر برسد. زیرا آجر نما در سایز ها و انواع مختلف تولید می گردند و قیمت آجر نما بسته به کارخانه تولید کننده، نوع آجر، زمان خرید و فصل خرید متفاوت می باشد.

کلام آخر

انتخاب آجر نما به سلیقه و طراحی انجام شده توسط مهندسین معمار بستگی دارد، گاهی اوقات ترکیبی از سنگ و آجر نما با هم اجرا می شود. امروزه اغلب از آجر نما نسوز در نمای ساختمان اجرا می شود که طراحی زیبایی دارد، ولی هزینه آن کمی بالاتر می رود.

اگر شما اطلاع زیادی از کارهای ساختمانی ندارید، بهتر است که از مشاور و شرکت های مربوطه ساختمان کمک بگیرید،زیرا عدم اطلاع می تواند هزینه شما رو بالا ببرد به دلیل اینکه انتخاب نوع آجر بسته به محل متفاوت می باشد  و دستمزد اجرای کار هم بالطبع متفاوت است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − نه =